طوفان در سیستان ۳۳۰ نفر را راهی مراکز درمانی کرد

کدخبر: 2377047

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: توفان و ریزگرد طی چهار روز گذشته در سیستان ۳۳۰ نفر از مردم منطقه ‏را راهی بیمارستان کرده است.

نسیم آنلاین: مجید محبی، مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان روز یکشنبه اظهارداشت: وقوع توفان گرد و خاک و پراکنده شدن ریزگرد در سیستان شامل پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال سیستان و بلوچستان طی سه روز گذشته ۳۳۰ نفر از مردم منطقه ‌را راهی بیمارستان و مراکز درمانی کرده است‎.

وی بیان کرد: در مجموع ۲۷۳ نفر به صورت سرپایی از خدمات درمانی بهره‌مند و از بیمارستان مرخص شدند و ۵۷ نفر همچنان بستری هستند.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز گفت: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک با شدت بیشتر از روز گذشته سوم تیر در نیمه شمالی این استان آغاز شده تا دوشنبه هفته جاری ادامه دارد.

علی ملاشاهی، رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: در این مدت سرعت وزش باد به حدود۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید که علاوه بر افزایش ذرات معلق در هوای منطقه، کاهش دما را به همراه دارد.

وی ادامه داد: همچنین در زمان توفان در جاده‌های ارتباطی روستایی و مرزی منطقه سیستان کاهش دید سبب کندی عبور و مرور می‌شود.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بهتر است در زمان توفان افراد به ویژه کسانی که دچار بیماری های قلبی و تنفسی دارند از تردد غیر ضروری در فضای باز خودداری کنند.

وی بیان کرد: طی این مدت در مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان برخی ساعات وزش باد و افزایش غبار پیش بینی می‌شود.

بادهای موسمی ۱۲۰ روزه از زمان شکل گیری سیستان در شمال سیستان و بلوچستان با این منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوایل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد نیز هستند.

این بادها اقتضای طبیعت منطقه بوده و وزیدن آن به صورت طبیعی دمای هوا را کاهش می‌دهد اما به سبب خشک شدن تالاب بین المللی هامون گاه با وزش شدید بادهای ۱۲۰ روزه دمای هوا در منطقه سیستان تا میزان زیادی افزایش می یابد.

سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

 

منبع: ایرنا
ارسال نظر: