پنجمین شب ناآرام فرانسه؛ ۴۸۶ نفر بازداشت شدند

کدخبر: 2377149

در پنجمین شب شورش و ناآرامی های برخاسته از کشته‌شدن یک نوجوان به دست پلیس فرانسه، ۴۸۶ نفر دیگر به آمار بازداشت شدگان اضافه شد.

نسیم آنلاین: به گزارش روز یکشنبه از روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، وزارت کشور فرانسه در تازه‌ترین آمار مربوط به ساعت ۳ بامداد به وقت محلی شمار بازداشت‌شدگان پنجمین شب ناآرامی‌ها را ۴۸۶ نفر اعلام کرد. ۱۹۴ مورد از بازداشتی ها به پاریس مربوط می‌شود.

روز سه‌شنبه با شلیک پلیس به یک راننده که به فرمان توقف او بی‌توجهی کرده بود، نائل ۱۷ ساله در شهر نانتر جان سپرد. این اقدام پلیس که پیشتر نیز بارها با انتقاداتی در مورد بکارگیری خشونت علیه مردم عادی و استفاده از زور و سلاح مواجه بود، خشم غیرقابل کنترلی را در سراسر فرانسه برانگیخت.

شب‌های ناآرام فرانسه با آتش‌سوزی‌های متعدد و تخریب و غارت فروشگاه‌ها و اماکن عمومی به صحنه درگیری‌های تازه معترضان با پلیس تبدیل شده است.

دیشب (شنبه) الیزابت بورن نخست وزیر که در ستاد فرماندهی پلیس حاضر شده بود در توئیتی نوشت: عصر امروز ۴۵ هزار پلیس و نیروی انتظامی و هزاران آتش نشان برای حفاظت و تضمین نظم جمهوری بسیج شدند.

پنجمین شب ناآرام فرانسه؛ ۴۸۶ نفر بازداشت شدند+ فیلم

وی نوشت: نیروهای پلیس در مقابل خشونت، شجاعت مثال زدنی از خود نشان می دهند. من آمده ام تا بر حمایت کامل خود و دولتم از آنها تاکید کنم.

پنجمین شب ناآرام فرانسه؛ ۴۸۶ نفر بازداشت شدند+ فیلم

ژرال دارمنن وزیر کشور نیز درتوئیتی نوشت: به لطف اقدام قاطعانه پلیس شب آرام‌تری بود.

در شب چهارم ناآرامی‌های فرانسه تعداد بازداشت‌ها رکوردی تازه زد و عدد یک هزار و ۳۱۱ مورد را ثبت کرد.

دیشب همچنین ونسان ژانبرن (Vincent Jeanbrun) شهردار شهر لای دِ رُز (L'Haÿ-les-Roses ) در توئیتی اعلام کرد که معترضان با آتش زدن خودرویی به خانواده و منزل او آسیب زده اند. وی نوشت همسر و فرزندانم شوکه و مجروح شدند.

به گفته شاهدان، اطراف شهرداری با سیم‌خاردار محصور بوده است و به همین دلیل معترضان با خودرویی به در خانه شهردار می کوبند و با ورود به محوطه، ماشین را به آتش می کشند. همسر و دو فرزند خردسال وی از خانه می گریزند که همسر وی دچار آسیب‌دیدگی و به بیمارستان منتقل شد.

همچنان در شبکه‌های اجتماعی تصاویر و فیلم هایی از ناآرامی‌های دیشب منتشر می‌شود و تصاویر متعددی از حضور پرشمار نیروهای پلیس در میادین اصلی پاریس در رسانه‌ها منتشر شده است.

پنجمین شب ناآرام فرانسه؛ ۴۸۶ نفر بازداشت شدند+ فیلم

یک ویدئو نشان می‌دهد که خودروهای پارک شده در نزدیکی خیابان شانزه‌لیزه مورد حمله اغتشاشگران قرار گرفته است.

پنجمین شب ناآرام فرانسه؛ ۴۸۶ نفر بازداشت شدند+ فیلم

در حالی که پیشتر نگرانی‌هایی از کشیده شدن دامنه اعتراض ها و اغتشاش در فرانسه به سایر کشورهای اروپایی مطرح شده بود، دیروز اخباری از ناآرامی‌های بلژیک و بازداشت نزدیک به یکصد نفر در این کشور در رسانه‌ها منتشر شد.

امروز نیز لو فیگارو از کشیده شدن دامنه ناآرامی‌ها به سوئیس خبر داد و به نقل از پایگاه خبری «ون مینوت» (۲۰ minutes)، نوشت: حوادثی مشابه با صحنه های خشونت شهری که فرانسه چند روزی است تجربه می کند، شنبه شب در مرکز شهر لوزان سوئیس رخ داد.

بر پایه این گزارش، افرادی با الهام از شورش‌های فرانسه تلاش کردند تا ناآرامی را به این سوی مرز بکشانند و به این منظور فراخوان‌هایی در شبکه‌های مجازی تیک تاک و اسنپ‌شات منتشر شده است.

به گفته شاهدان، عصر دیروز ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر به برخی فروشگاه‌ها در لوزان حمله کردند و شیشه‌ها را شکستند. پلیس موتورسوار تلاش می‌کرد تا وضعیت را کنترل کند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر: