افتتاح ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور در گچساران

کدخبر: 2377431

ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور روز دوشنبه و همزمان با سفر استانی هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد با حضور رئیس جمهور در شهرستان گچساران به بهره برداری رسید.

نسیم آنلاین: رئیس جمهور علاوه بر افتتاح بزرگترین طرح صنعتی تولیدی غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد(پتروشیمی) از بخش های مختلف این مجتمع تولیدی نیز بازدید کردند.

طرح ساخت خط لوله سراسری اتیلن غرب در سال ۸۱ به منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم غرب کشور به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در زمین به مساحت ۱۵۷ هکتار در سال ۸۳ با اعتبار پیش بینی شده ۱.۳ میلیارد یورو آغاز شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید آیت الله رییسی بر تکمیل طرح های نیمه تمام عملیات ساخت این طرح اقتصادی شتاب گرفت و پس از ۲دهه راه اندازی شد.

وزیر نفت در آیین افتتاح این مجتمع گفت: برای اجرای این طرح اقتصادی بیش از ۱.۳ میلیارد یورو هزینه شد.

جواد اوجی با بیان اینکه برای اجرای این طرح بیش از ۸۳ درصد بومی و داخل سازی شده تصریح کرد: در این طرح اقتصادی بیش از ۲۶۹ میلیون یورو صرفه جویی ارزی شده است.

وی بیان کرد: این شرکت در کنار پیشبرد اهداف کلان خود با ۷۰ شرکت ایرانی به ‌منظور طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مهم مورد نیاز همکاری کرده است.

اوجی فزود: محصول مجتمع پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن اتیلن و نیز ۸۴ هزار تن +C۳(برش پروپان و سنگین تر) در سال خواهد بود.

وی ادامه داد: محصول این کارخانه همچنین به‌عنوان مواد اولیه صنایع پتروشیمی و صنایع پلیمر گچساران مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

اوجی تصریح کرد: این طرح ملی سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان با خط لوله ای بطول ۹۰ کیلومتر تامین می کند.

بهره‌برداری از ۶۸ پروژه نیمه‌تمام نفت و گاز تا پایان سال

وزیر نفت همچنین گفت : امسال ۶۸ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش به بهره‌برداری می‌رسد.

اوجی اضافه کرد: با راه‌اندازی این پروژه‌ها، میزان تولید نفت ۱۳۰ هزار بشکه و گاز ۴۰ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.

وزیر نفت پیرامون طرحهای اجرایی در پارس جنوبی هم گفت : فاز ۱۱ پارس جنوبی که صفر تا ۱۰۰ آن در دولت سیزدهم انجام شده است به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

تزریق ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دولت سیزدهم به پتروشیمی گچساران

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این آیین گفت : ‌به‌ منظور رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، در ساخت مجتمع پتروشیمی گچساران از فناوری روزآمد دنیا (ZDL) استفاده‌شده که از ورود پساب‌های مایع به عرصه‌های طبیعی جلوگیری خواهد کرد.

سید علی احمد زاده اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی پتروشیمی گچساران قبل از دولت سیزدهم کمتر از ۶۰ درصد بوده که هم اکنون به بهره برداری رسید.

وی ابراز کرد: در ۲ سال اخیر بیش از ۱۲۰ هزار میلیاردریال به این پروژه تزریق شد.

احمد زاده بیان کرد: هدف از ساخت طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب و همچنین پتروشیمی های ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون است.

وی بیان کرد: آب پتروشیمی گچساران با لوله ۲۸ اینچی و به میزان یک هزار ۷۶۰ مترمکعب در ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر تامین شد.

احمدزاده ادامه داد: همچنین گاز سوخت مورد نیاز نیز به میزان ۵۳ هزار ۹۰۰ مترمکعب در ساعت از خط سراسری گاز و نیز برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات توسط شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تأمین شد.

رییس جمهور و اعضای هیئت دولت در دومین سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد صبح روز دوشنبه وارد یاسوج شدند.

همزمان با دومین سفر۲ روزه (۲۶ و ۲۷ تیر) رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد پروژه‌های مهمی در حوزه اقتصادی، عمرانی صنعتی، تولیدی و سرمایه‌گذاری پیش بینی شده که تحول عظیمی در عمران و آبادانی و بهبود معیشت مردم ایجاد می کند.

طرح های مهم عمرانی از جمله سد چم شیر،کارخانه پتروشیمی گچساران، احیای کارخانه قند یاسوج و جاده پاتاوه به دهدشت و بیمارستان بهمئی با حضور رئیس جمهور و هیات همراه بهره برداری می شود.

در سفر نخست رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد در مهر ۱۴۰۰، تعداد ۲۱۷ طرح زیربنایی، زیرساختی و توسعه‌محور در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب، نفت و گاز، پتروشیمی، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب‌بخشی به روند توسعه‌ای این استان به تصویب رسید.

منبع: ایرنا
ارسال نظر: