درخواست سازمان ملل برای برقراری فوری آتش‌بس انسانی در غزه

کدخبر: 2378444

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار برقراری "آتش بس فوری بشردوستانه" در غزه شد و از رهبران خواست "انتخاب‌های شجاعانه" داشته باشند.

نسیم آنلاین: به نقل از اسکای نیوز، فولکر تورک، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای تاکید کرد، اولین گام باید یک آتش‌بس فوری بشردوستانه باشد که جان غیرنظامیان را از طریق ارسال سریع و مؤثر کمک‌های بشردوستانه به غزه نجات دهد.

وی افزود، بشریت باید در اولویت باشد و تاکید کرد، در جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی بسیاری از غیرنظامیان از جمله بسیاری از کودکان از هر دو طرف کشته شدند.

فولکر تورک همچنین تاکید کرد که اقدامات رژیم صهیونیستی برای ممانعت از بهره‌مندی غیرنظامیان از خدمات اولیه نوعی مجازات جمعی است و با قوانین بین‌المللی در تضاد است.

وی افزود، اگر کمک‌های بیشتری از جمله سوخت، دارو، غذا و آب در روزها و یا حتی ساعات آینده به دست ساکنان غزه نرسد، افراد بیشتری از گرسنگی، تشنگی و کمبود مراقبت‌های پزشکی جان خود را از دست خواهند داد.

این مسوول سازمان ملل درباره زندگی افراد مقیم در نوار غزه از جمله کارکنان تیم خود و کارکنان سازمان ملل ابرازی نگرانی کرد.

در همین راستا، قرار است مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه برای بررسی جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی تشکیل جلسه دهد.

در همین حال در حالی که شورای امنیت سازمان ملل هنوز موفق به توافق بر سر قطعنامه مربوط به این جنگ نشده است، چندین کشور به ویژه اردن به نمایندگی از اتحادیه عرب، روسیه، سوریه، بنگلادش، ویتنام و کامبوج رسماً از رئیس مجمع عمومی سازمان ملل درخواست تشکیل جلسه کرده‌اند.

هفته گذشته، شورای امنیت که پیرامون پرونده رژیم صهیونیستی و فلسطین دو دوسته شده است، ابتدا پیش‌نویس قطعنامه روسیه را که خواستار «آتش‌بس بشردوستانه» بود، رد کرد.

پنج عضو از ۱۵ عضو آن از متنی حمایت کردند که «همه اعمال خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان و همه اقدامات تروریستی» را بدون اشاره صریح به هیچ طرفی محکوم می‌کند، متنی که توسط ایالات متحده، انگلیس و فرانسه رد شد.

سپس ایالات متحده از حق وتوی خود علیه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی برزیل استفاده کرد. واشنگتن متن را به دلیل عدم درج «حق اسرائیل برای دفاع از خود» محکوم کرد. قابل ذکر است که ۱۲ عضو شورای امنیت به این پیش‌نویس رای مثبت دادند.

پیش از نشست مجمع عمومی در روز پنجشنبه ساعت ۱۰:۰۰ (۱۴:۰۰ به وقت گرینویچ)، شورای امنیت امروز سه شنبه دوباره برای بررسی پرونده در جلسه‌ای که تاریخ آن قبلاً تعیین شده و تعدادی از وزرای خارجه در آن شرکت خواهند کرد، تشکیل جلسه خواهد داد.

دادگاه کیفری بین‌المللی هم ماه فوریه درباره عواقب حقوقی اشغالگری رژیم صهیونیستی تشکیل جلسه می‌دهد.

این نهاد دیروز دوشنبه اعلام کرد، ابتدا طی جلساتی نظرات طرف‌ها را در مورد پیامدهای حقوقی اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی بررسی و سپس رای حقوقی غیرالزام‌آور را صادر می‌کند.

منبع: ايسنا
ارسال نظر: