ایران زرد و مازندران قرمز/ یک جای کار می‌لنگد

کدخبر: 2368718

درحالی که رنگ کرونا در اغلب مناطق کشور رو به زرد شدن است، چهره مازندران در سایه بی‌توجهی‌ها و سفرهای وقت و بی‌وقت مسافران، قرمز و بحرانی شده است.

آمارهای کرونایی در مازندران همچنان بالا و نگران کننده است و هر روز شماری از بیماران بدحال کرونایی جان خود را از دست می‌دهند.

بستری بودن بیش از هزار و ۲۰۰ نفر، وضعیت بیمارستان‌های استان را شکننده و بحرانی کرده است، این در حالی است که همچنان زندگی در استان بر مدار بی توجهی‌ها و ساده انگاری‌ها جریان دارد.

در حال حاضر پنج شهر مازندران از جمله ساری قرمز و وخیم است و در بین مراکز استان‌های کشور تنها ساری، رنگش قرمز و بد است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که از هر ۱۶۰ نفر مراجعان به بانک‌های مرکز استان فقط ۱۰۹ نفر ماسک می‌زنند و از مجموع کارکنان بانک‌ها تعداد قلیلی ماسک بر چهره دارند و در پاسخ به اعتراض مشتریان عنوان می‌کنند، حفاظ پلاستیکی بین مشتری و کارمندان در باجه‌ها برای پیشگیری کفایت می‌کند.

قاسم اویس معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران با اظهار اینکه آمار بستری‌ها و مبتلایان رو به افزایش است، افزود: موارد بستری، سرپایی و بیماران بدحال رو به افزایش است.

وی با اظهار اینکه ساری، آمل، نکا، فریدونکنار و قائمشهر از جمله شهرهای قرمز استان معرفی شدند، گفت: بقیه شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی به سر می‌برند و طی روزهای اخیر شهرستان‌های سوادکوه شمالی و رامسر از وضعیت قرمز خارج شدند.

وی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ساده انگاری و سهل انگاری توسط مردم و شاغلان و صنوف مختلف، دورهمی و باهم بودن از علت‌های اصلی شیوع و گسترش بیماری کرونا بیان کرد و گفت: در کنار این عوامل نقش ترددها و ورود و خروج مسافر نیز بی تأثیر نیست.

اویس با بیان اینکه برخی از صنوف و مشاغلی که فعالیت دارند هم پرمشتری هستند و هم پروتکل‌ها را چندان رعایت نمی‌کنند، تصریح کرد: نتیجه این عوامل سبب افزایش بار بستری و بیماران بدحال می‌شود.

وی با عنوان اینکه وقتی کارکنان و صنوف نسبت به زدن ماسک و رعایت پروتکل‌ها بهداشتی کم توجهی می‌کنند، این مسائل را نگران کننده برشمرد و گفت: باید برخوردهای جدی با اداراتی که نسبت به پروتکل‌ها بی توجه هستند، صورت گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره تست‌های سریع کرونا نیز گفت: تاکنون تعداد قابل توجهی تست‌های سریع به استان داده شد و طی هفته گذشته سه هزار تست سریع انجام شد که این تعداد در هفته جاری به ۱۱ هزار تست خواهد رسید.

اویس درباره بازبودن درب و پنجره محیط‌های بسته برای کاهش کرونا گفت: تغییر دمای اتاق و جریان هوا هرچند سبب افزایش سوخت خواهد شد اما از نظر علمی در کاهش بیماری تأثیرگذار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه هر جا غفلت کنیم، بیماری در کمین ما است، خواستار رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی شد و درباره لغو محدودیت‌های تردد در تهران و تأثیر بر شرایط کرونایی مازندران گفت: قطعاً این مسئله در استان تأثیرگذار خواهد بود و درخواست شد تا در صدور برگه‌های تردد مدیریت شود تا سفر به استان کاهش یابد.

اویس گفت: طبق قول و وعده استانداری تهران امیدواریم موج سفر و مسافرت از پایتخت به استان کاهش یابد.

طبق آمارها تاکنون از ابتدای اجرای طرح محدودیت کرونایی تاکنون ۵۰ هزار خودرو در مبادی مازندران بازگشت داده و ۲۰ هزار خودرو نیز جریمه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی شدند اما همچنان موج سفرها به ویژه در روزهای پایانی تعطیلات به مازندران ادامه دارد.

۵ شهر قرمز و کرونایی و بقیه نارنجی است

استاندار مازندران با اشاره به قرمز بودن پنج شهر و نارنجی بودن مابقی شهرهای استان، از هموطنان خواست تا از سفرهای غیرضروری به استان پرهیز کنند و افزود: مازندران در حال حاضر به هیچ وجه شرایط میزبانی ندارد.

وی با بیان اینکه امکانات و زیرساخت‌های درمانی استان پاسخگوی جمعیت و بیماران بومی نیست، گفت: سفرهای غیرضروری بار مراجعه به مراکز درمانی را افزایش خواهد داد و این درحالی که کادر درمانی و امکانات درمانی استان محدود است.

وی یادآور شد: محدودیت‌های شدیدتری در محورهای ورودی استان اعمال شده تا کمتر شاهد حضور مسافر در شرایط کرونایی در استان باشیم.

حسین زادگان همچنین از اصناف و بازاریان خواست تا نسبت به رعایت پروتکل‌ها دقت بیشتری داشته باشند و ادامه داد: منع تردد در سطح شهرها و روستاهای استان از ساعت ۲۱ شب اعمال خواهد است.

همچنین سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به افزایش شهرهای قرمز کرونایی در استان اظهار داشت: وضعیت شهرهای ساری، سوادکوه و شمالی، رامسر و آمل دروضعیت قرمز قرار داشتند که رامسر و سوادکوه شمالی با خروج از این وضعیت، نارنجی شدند.

وی ادامه داد: همچنین وضعیت شهرهای، فریدونکنار، نکا و قائمشهر قرمز شده است.

موسوی با اظهار اینکه ۲۱۸ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شدند، افزود: همچنین ۲۲۲ بیمار با بهبود نسبی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران شمار بیماران بستری شده در استان را هزار و ۲۷۹ اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۶۵ نفر در بخش‌های مراقبتی ویژه تحت نظارت هستند.

وی بر لزوم رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: عدم استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های اجتماعی منجر به آسیب زدن به سلامتی دیگران خواهد شد.

در کنار بی توجهی‌ها وساده انگاری کرونا و سفر، بی شک نقش ضعف‌های نظارتی در برخورد با متخلفان برای خروج مازندران از شرایط قرمز وبد کرونایی کمتر از سایر عوامل نیست. از یک سو مجوزهای قانونی تردد در گوشه و کنار کشور از جمله پایتخت برای سفر به مازندران صادر می‌شود و از سوی دیگر نظارت‌ها در حوزه‌های مختلف ضعیف و کمرنگ است.

 

ارسال نظر: