برنامه آموزش و پرورش برای جذب بازماندگان از تحصیل

کدخبر: 2369073

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی به تشریح طرح «آبا» برای جذب بازماندگان از تحصیل پرداخت و گفت: در این طرح 2 هزار دانش‌آموز تحت پوشش قرار گرفتند.

شهریار فولادوند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی در برنامه زنگ هفت درباره طرح آبا، اظهار کرد: 25 برنامه تحولی از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است که پیشران برنامه های این وزارتخانه است که دو برنامه تحولی به سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی باز می‌گردد.

وی به بسته تحولی «آبا» اشاره کرد و افزود: آبا مخفف آشنایی با آموزش است؛ فلسفه این برنامه، رسیدگی فوق‌العاده و ویژه به بازماندگان از تحصیل است. یکی از تکالیف اصلی آموزش و پرورش، ایجاد عدالت آموزشی است و باید برای همگان حقوقی که در قانون اساسی در زمینه تحصیل در نظر گرفته شده است را فراهم کند.

فولادوند با بیان اینکه یکی از بسترهای اصلی عدالت آموزشی، پوشش تحصیلی است، ادامه داد: اگر در جاهایی آموزش و پرورش احساس کند شرایط فوق‌العاده است، کارهای خاصی مثل مدارس چند پایه و شبانه روزی انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که تمامی بچه‌ها به مدرسه می‌آیند.

 وی تصریح کرد: با وجود تلاش های آموزش و پرورش اما هنوز یک مقدار بازماندگان از تحصیل وجود دارد؛ در دوره‌های ابتدایی پوشش تحصیلی بالاست اما در پایه‌های بالاتر به تدریج به دلایل خاص کار، ازدواج و... پوشش کمی کمتر می‌شود.

فولاوند با اشاره به طرح آبا، خاطرنشان کرد: روش، مکان و ابزار این طرح متفاوت و منعطف است و می‌خواهد از چارچوب‌های اصلی در آموزش روزانه خارج شود؛ اصلی ترین ویژگی این طرح رفتن به سراغ افرادی است که نمی خواهند وارد مدرسه شوند و ما به دنبال آنها می رویم اگر روستایی شرایط بدی داشته باشد با عواملمان همراه با تلویزیون، بسته آموزشی و... شرایط مطلوب را برایشان فراهم می‌کنیم.

 وی بیان کرد: همچنین یک پشتیبان از همان بوم را به عنوان متولی گرداندن آن فضا انتخاب کرده و یک مدرسه، این دانش آموزان را ثبت نام می کند؛ همچنین یک پشتیبان نیز مراقبت آمدن این بچه‌ها به کلاس‌هاست؛ طبق پایه‌هایی که دانش آموزان آن منطقه دارند بسته‌های آموزشی در اختیارشان قرار می‌گیرد تا استفاده کنند و اگر بستر اینترنتی باشد از آن هم استفاده می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: اکنون این طرح کارکردهای خوبی دارد و در آغاز طرح در دو استان سیستان و بلوچستان، کرمان و در ۱۱ استان دیگر این طرح اجرایی می‌شود؛ همچنین بیش از ۲۰۰۰ نفر در مبادی طرح وارد شدند.

وی افزود: از مردم می‌خواهیم اگر کودک و نوجوانانی را می‌شناسند که به دلایلی نمی‌توانند درس بخوانند، به آموزش و پرورش منطقه‌شان معرفی کنند؛ دومین خواهشم از خیرین است چرا که یکی از محورهای این‌ کار بر محور خیرین استوار است و می‌خواهیم کار مداومی باشد.

فولادوند به ارزش حضور دانش‌آموزان در مدارس اشاره کرد و اظهار کرد: کرونا بر اساس آمارها و پژوهش‌هایی که اتفاق افتاده است، یکی از آسیب‌های جدی را به حوزه تربیت وارد کرده است؛ به هر دلیل اگر پیشرفته‌ترین امکانات را هم در آموزش مجازی داشته باشیم، مدرسه کانون تربیت است و بسیاری از تعاملات تربیتی به صرف حضور بچه‌ها در آن فضا اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: طبق آخرین پژوهش‌ها، حتی اگر همه ابزارهای مجازی آماده باشد، تأثیر آموزش حضوری را ندارد و تاثیر آموزش مجازی به اندازه ۵۰ درصد از آموزش حضوری است البته آموزش مجازی حتما استمرار خواهد داشت و اگر امکان آموزش حضوری پیدا شود، رویکرد آموزش ترکیبی است ضمن این‌که اتفاقات خوبی در این فضا افتاده است که رها کردن آنها به این راحتی امکان پذیر نیست.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره ابزار آموزشی، افزود: آموزش و پرورش وقتی آموزش را به اقتضای زمان، از حضوری به غیر حضوری برد، ناگریز بود احصایی از دامنه و وضعیت مخاطبین داشته باشد؛ البته آموزش تلویزیونی و آموزشی از طریق شبکه شاد ارائه می شد اما گام اول شناسایی وضعیت موجود بود؛ اینکه چه کسی، چه وضعیتی دارد؟ اینکه چه کسانی با چه وسایلی دارند آموزش می بینند؟

وی ادامه داد: شناسایی اتفاق افتاده است و الان یک اطلس کامل در کشور وجود دارد که چه کسانی با چه وسیله ای آموزش می بینند  شبکه های تلویزیونی گسترش دارند ولی تمایل داریم دانش آموزان را به شبکه دانش آموزی‌مان وصل کنیم تا پیوسته با دیگر دانش آموزان ارتباط داشته باشند و از آن خدمات استفاده کنند.

فولادوند تصریح کرد: برای بخشیی از دانش آموزان که نه به تلویزیون و نه به اینترنت داشتی داشتند، تلاش وسیعی انجام شد و تمام کتاب‌های درسی در دوره های مختلف را تبدیل به درسنامه ‌کردند یعنی آسان خوان و خودآموز تهیه کردند و همراه با فلش و محتوای آموزشی در قالب بسته آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.

وی در خصوص نهضت تهیه سخت افزار نیز افزود:  به دستور وزیر آموزش و پرورش یکی از معاونت‌ها مامور تهیه سخت افزار برای وصل به شبکه شده است که عنوان طرح هدایت نام دارد که «هر دانش آموز، یک تبلت» است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره فعالیت های تربیتی در دوران کرونا، گفت: بحث تربیت و آموزش منفک از هم نیست. انبوهی از کارهای جدید و نو در همین شبکه ها انجام می‌شود. تمام مسابقات قرآنی و مسابقات فرهنگی و هنری انجام می‌شود و به مناسبت اولین سالگرد شهادت حاج قاسم نیز پنجره ای با عنوان سرباز وطن در شبکه شاد ایجاد شد.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: