رابرت مالی: دولت بایدن به دنبال بازگشت به برجام است

کدخبر: 2370136

نماینده دولت آمریکا درامور ایران نسبت به نتیجه رسیدن توافق در مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد.

رابرت مالی، نماینده تازه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «کوریره دلاسرا» گفت دولت جو بایدن برنامه عملی برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران دارد و پس از آن درباره بسط شروط مندرج در این توافق تصمیم گیری خواهد کرد.

رابرت مالی به محض انتخاب به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بدون فوت وقت به سوی رایزنی با همکاران اروپایی خود رفت و با این کار ثابت کرد از سرگیری مذاکره با تهران از اولویت‌های دولت جدید آمریکا است.

این مقام آمریکایی ترور شهید محسن فخری زاده را دارای اهداف زیادی دانست. اول اینکه به ایران ضربه وارد شود و به دیگر کشور‌ها در منطقه خاورمیانه هشدار داده شود و نیز مسیر بایدن برای مذاکره با ایران ناهموار شود. به گفته مالی شاید آن‌ها همچنین می‌خواستند ایران را تحریک کنند تا ببینند آیا اوضاع به سمت پیچیده‌تر شدن می‌رود یا خیر.

مالی معتقد است ترور شهید فخری زاده به هیچ وجه جایگاه بایدن یا ایران را در برجام تغییر نداد. بایدن همیشه، قبل و بعد از آن گفته است که اگر ایران به تعهدات برجامی خود برگردد، آمادگی بازگشت به توافق هسته‌ای را دارد. تهران نیز همین حرف را زد. محاسبات تغییری نمی‌کند. دلیل اینکه این ترور می‌تواند اوضاع را پیچیده‌تر کند این است که در طرف ایرانی به وضوح خشم بیشتری ایجاد خواهد شد که بر ناامیدی از وضعیت سال‌های اخیر می‌افزاید.

نماینده آمریکا در ادامه افزود مهار توانایی هسته‌ای ایران همچنان به نفع ایالات متحده است و به دست آوردن کاهش تحریم‌ها از ایالات متحده نیز به نفع ایران است. به همین دلیل بازگشت به برجام حتی اگر پیچیده باشد همچنان امکان پذیر است.

مالی در خصوص تداوم کارزار فشار حداکثری از سوی دموکرات‌ها و نیز گنجاندن برنامه موشک‌های بالستیک ایران در مذاکرات برجامی گفت دولت بایدن خواهان بازگشت به برجام است، اما در حال حاضر صحبت از یک توافق گسترده‌تر در میان نیست. به گفته مالی این امر پس از بازگشت طرفین به تعهدات خود ذیل برجام ممکن خواهد بود. در این صورت مذاکرات دیگری ممکن است صورت بگیرد.

نماینده دولت بایدن در بخشی از مصاحبه خود تاثیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در ایران بر احتمال توافق با ایران در موضوع هسته‌ای را اندک دانست و گفت حتی اگر پیش از انتخابات ایران توافقی شکل نگیرد این به معنی پایان همه چیز نیست.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر: