گزارش سفارشی کنگره: آمریکا نباید حالا از افغانستان خارج شود

کدخبر: 2370300
خبرنگار:

در گزارشی که به سفارش کنگره آمریکا تهیه شده، ضمن هشدار درباره وقوع جنگ داخلی در افغانستان در صورت خروج کامل واشنگتن، خواستار تعویق فرایند خروج از این کشور شده است.

به گزارش نسیم‌آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس؛ گزارشی که به سفارش کنگره آمریکا تحت عنوان «گروه مطالعه افغانستان» تهیه شده است، خواستار تعویق ضرب‌الاجل اول ماه می (۱۲ اردیبهشت ماه) برای خروج کامل نظامیان آمریکایی شد و تأکید کرد که واشنگتن می‌بایست کاهش نظامیان از افغانستان را به پیشرفت در مذاکرات صلح و همچنین کاهش خشونت‌های طالبان و مهار القاعده منوط کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، در بخشی از این گزارش ضمن آنکه بر لزوم ادامه فرایند صلح افغانستان تأکید شده است، تصریح می‌کند که شرایط برای موفقیت این فرایند تا ضرب الاجل اول ماه می که در توافق آمریکا و طالبان مورد اشاره قرار گرفته، محقق نخواهد شد.

در این گزارش هشدار داده شده است که خروج زودهنگام تمامی نظامیان آمریکایی از افغانستان می‌تواند به جنگ داخلی منجر شود و منطقه را بی‌ثبات کرده و مجدداً تهدید القاعده را رواج دهد.

گزارش گروه مطالعه افغانستان تأکید کرد که ایالات متحده «نباید... به سادگی پیروزی را به طالبان منتقل کند».

ریاست گروه مطالعه افغانستان بر عهده «جوزف دانفورد» رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش آمریکا و «کلی آیوت» سناتور سابق جمهوری‌خواه بوده است.

دانفورد در جمع خبرنگاران گفت که این گزارش را در اختیار دستیاران «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از جمله «زلمی خلیلزاد» مسئول مذاکرات آمریکا با طالبان قرار داده است و این گزارش را مفید دانسته‌اند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که دولت بایدن قصد دارد از فرایند صلح افغانستان حمایت کند و در حال ارزیابی تعهدات طالبان برای کاهش روابط با القاعده، کاهش خشونت و تعامل آنها در گفت‌وگوهای صلح هستند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا ماه گذشته میلادی، دستور کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان به دو هزار و پانصد نیرو را صادر کرد.

هفته گذشته نیز وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که طالبان به وعده خود در توافق صلح با آمریکا از جمله کاهش خشونت و قطع روابط با القاعده عمل نکرده امـا طالبان می‌گوید که نیروهای القاعده دیگر در افغانستان حضور ندارند.

در بخشی از این گزارش تأکید شده است که ایالات متحده باید با اصلاح سیاست خود، اطمینان حاصل کند که مذاکرات صلح افغانستان در دوحه بین طالبان و هیأتی از مقام‌های دولت افغانستان به یک راه‌حل پایدار منتهی می‌شود.

این گزارش در حالی منتشر شده است که یکشنبه هفته گذشته، چهار مقام ارشد ناتو به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که نظامیان بین‌المللی قصد دارد بیش از مهلت ماه می، که در توافق میان طالبان و ایالات متحده پیش‌بینی شده، در افغانستان باقی بمانند.

یکی از مقام‌های ارشد ناتو به رویترز گفت: «تا پایان آوریل (اوایل اردیبهشت ماه)، عقب‌نشینی کامل متحدان (ناتو)، صورت نخواهد گرفت».

وافق واشنگتن و طالبان در دولت تحت حکومت دونالد ترامپ با طالبان در ماه فوریه ۲۰۲۰ امضا شد و از شبه نظامیان طالبان خواست از خشونت پرهیز کند و همچنین ارتباط خود را با گروههای تروریستی قطع کند. واشنگتن در این توافق متعهد شد در صورت اجرای تعهدات طالبان نیروهای خود را تا می ۲۰۲۱ از افغانستان خارج کند.

دونالد ترامپ در راستای توافق امضا شده با طالبان، تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان را تا ماه جاری میلادی به دو هزار و ۵۰۰ نظامی کاهش داد.

منابع ناتو اعلام کردند که تصمیم‌گیری درباره ادامه حضور نظامیان خارجی در افغانستان بعد از ماه آوریل سال جاری میلادی در دست بررسی است و در نشست ماه فوریه (ماه آینده میلادی) ناتو بعنوان یکی از موضوعات مهم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: