هشدار؛ چهارشنبه آخر سال پر خطری را پیش رو داریم

کدخبر: 2372147

سخنگوی اورژانس کشور گفت: بر اساس آماری که منتشر شده است تا این لحظه ۱۴ درصد از آسیب‌دیدگان دچار قطع عضو، ۲۷ درصد دچار آسیب چشمی، ۳۴ درصد دچار سوختگی شده‌اند. این ارقام زنگ خطری است که به ما نشان می‌دهد باید منتظر یک چهارشنبه آخر سال بسیار خطرناک و پر اتفاق باشیم.

آخرین چهارشنبه سال روزی پر تلاطم است که اگر مراقب خود و خانوادمان نباشیم می تواند ما را به عزا بنشاند. در این روزهای کرونایی نیز که شرایط بیماری به شکلی پیش رفته بیمارستان‌های کشور درگیر بیماران مبتلا به ویروس کرونا است و نگرانی‌ها نیز از تجمع افراد در مکان‌های عمومی همچنان وجود دارد بدین ترتیب روزهای پایانی سال به ویژه چهارشنبه آخر سال بیش از پیش باید مراقبت کرد تا موجب نگرانی نشود.

باتوجه به آماری که از مصدومان چهارشنبه سوری در سال‌های گذشته منتشر شده است در سال 98 با 751 مصدوم کاهش چشمگیری در آمار مصدومان در مقایسه با سال‌های 96 با 2082 و 97 با 1509 مصدوم را شاهد هستیم.

اما در این لحظه با گذشت یک سال از شیوع بیماری کرونا و حساسیت‌هایی که درباره نوع جهش‌یافته انگلیسی آن وجود دارد، آمار حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری از ابتدای اسفند 99 تا 22 اسفند بیانگر افزایش تعداد مصدومان چهارشنبه سوری تا تاریخ فعلی نسبت به سال گذشته است.

این آمارها نشان می‌دهد تا 22 اسفند 99 تعداد کل آسیب‌دیدگان 206 نفر است که از این تعداد 53 نفر آن‌ها در مراکز درمانی بستری و 151 نفر از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند و همچنین 2 نفر در محل حادثه درمان شده‌اند. تا این لحظه چهارشنبه سوری باعث فوت کسی نشده است و این تنها موردی است که نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

اگر از ابتدای اسفند به روند افزایش آسیب‌دیدگان توجه کنیم، روز گذشته یعنی 22 اسفند ماه با 30 مصدوم، بیشترین آمار را برای افراد آسیب‌دیده شاهد هستیم و در این میان سهم آسیب‌دیدگان چهارشنبه سوری استان تهران از دیگر استان‌ها بیشتر است.

آمارها نشان می‌دهد با وجود بیماری کرونا در کشور شمار آسیب‌دیدگان چهارشنبه آخر سال برخلاف سال 98 با افزایش رو به رو بوده و تا 23 اسفند تعداد آسیب‌دیدگان به 206 رسیده است. مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور این ارقام را زنگ خطری دانست که به ما نشان می‌دهد باید منتظر یک چهارشنبه آخر سال بسیار خطرناک و پر اتفاق باشیم.

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور، با اشاره به روزهای پایانی سال و خطراتی که به علت نزدیک شدن به چهارشنبه سوری مردم را تهدید می‌کند، گفت: چهارشنبه آخر سال همیشه چالش برانگیز بوده و مواجهه با آن دشوار است. متاسفانه برخلاف سال گذشته که مردم به دلیل تازگی شیوع ویروس کرونا بسیار موارد ایمنی را رعایت کردند و این روز را در خانه‌های خود ماندند، سال جاری با افزایش آسیب‌دیدگان مواجه هستیم.

او افزود: بر اساس آماری که منتشر شده است تا این لحظه 14 درصد از آسیب‌دیدگان دچار قطع عضو، 27 درصد دچار آسیب چشمی، 34 درصد دچار سوختگی شده‌اند. این ارقام زنگ خطری است که به ما نشان می‌دهد باید منتظر یک چهارشنبه آخر سال بسیار خطرناک و پر اتفاق باشیم.

سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به اینکه آگاهی و دانش کافی در مواجهه با مواد محترقه بسیار در کاهش آسیب‌دیدگان تاثیرگذار است، بیان کرد: اولین گروهی که وظیفه آگاهی را دارند والدین هستند. والدین باید نظارت‌های لازم و کافی را روی فرزندان خود و روابط آن‌ها با دوستانشان و همچنین رفت و آمدهای آن‌ها داشته باشند.

او افزود: دومین گروه، مربیان، مسئولان و مشاوران مدارس هستند و باید در محیط آموزشی اگر شاهد موارد مشکوکی بودند نظارت‌های لازم را انجام دهند. همچنین درباره خطرات این روز و استفاده از مواد محترقه در فضاهای مختلف، آموزش‌ها و اطلاعات کافی را به دانش‌آموزان خود بدهند.

خالدی نیروهای انتظامی را سومین گروه موثر در کاهش آسیب‌دیدگان چهارشنبه سوری معرفی کرد و گفت: مسئولان نیروی انتظامی باید در حوزه دستگیری و برخورد با عوامل تهیه و توزیع مواد محترقه جدی‌تر عمل کنند و با شناسایی مکان‌های تولید این مواد باعث کاهش خطرات این روز شوند. چهارمین گروه که باید در این روزها برای جلوگیری از وقوع خطرات احتمالی تلاش کنند اصنافی هستند که موادی را به فروش می‌رسانند که در صنعت کاربرد دیگری دارد اما در چهارشنبه آخر سال به شکل دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته سخنگوی اورژانس کشور، اورژانس آخرین حلقه این زنجیره است و باید برای مبارزه با حوادث و خطرات چهارشنبه آخر سال اطلاع رسانی‌های لازم را چه از طریق صدا و سیما و چه از طریق رسانه‌ها انجام دهد. اما به دلیل توجه ویژه‌ به موضوع کرونا کمتر به چهارشنبه سوری پرداخته شده است و در این لحظه در مواجهه با افزایش آمار آسیب‌دیدگان هرجه سریع‌تر در صدد آگاهی مردم در این زمینه دست به کار می‌شویم.

خالدی درباره فعالیت‌های اورژانس برای مقابله با خطرات چهارشنبه سوری عنوان کرد: سامانه‌هایی که اورژانس در اختیار دارد در حوزه اطلاع‌رسانی، تجهیز آمبولانس‌ها به پانسمان‌های موردنیاز در سوانح سوختگی و آموزش ویژه تکنسین‌های اورژانس در زمینه برخورد با مصدومان چهارشنبه آخر سال از تمهیداتی است که درنظر گرفته شده است.

سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به اینکه برای پیشگیری از آسیب افراد در آخرین چهارشنبه سال مهمترین عامل در خانه ماندن است، گفت: در این روز مهمترین کاری که والدین می‌توانند انجام دهند این است که فرزندان خود را در خانه سرگرم کنند و مانع از خروج آن‌ها از خانه شوند همچنین اگر مواد محترقه‌ای را در منزل پیدا کردند به سرعت آن را به نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی به منزل خود تحویل دهند و خود هیچ تلاشی برای امحای این مواد انجام ندهند. افراد شاغل نیز در این روز سعی کنند ساعتی زودتر از محل کار خود خارج شوند و تا جایی که ممکن است از مسیرهای اصلی روانه منزل شوند.

 او افزود: اگر در طول مسیری که افراد به سمت منزل می‌روند با مصدومی مواجه شدند اقدامات اولیه پزشکی را در صورت آگاهی انجام دهند و همچنین با شماره 115 تماس بگیرند و اگر محیطی که با مصدوم مواجه شده‌اند ناامن است در صورت آشنا بودن به اصول پزشکی جابجا کرده و آن را به محیطی امن انتقال دهند.

خالدی با اشاره به اینکه جمع شدن افراد در کنار یکدیگر باعث عدم رعایت فاصله اجتماعی می‌شود، بیان کرد: تجمع در مکان‌های عمومی در چهارشنبه آخر سال باعث می‌شود که احتمال انتقال ویروس کرونا دوچندان شود و در این شرایط و در این روزهای کرونایی افراد نه تنها خود را در معرض آسیب‌های فیزیکی قرار می‌دهند بلکه درصد انتقال کرونا نیز به این افراد 2 برابر می‌شود.

او افزود: همچنین در صورت آسیب‌دیدگی جدی افراد در این روز و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی احتمال ابتلا به کرونا در این افراد وجود دارد چرا که مراکز درمانی به دلیل رفت و آمد بیماران کرونایی از جمله محیط‌هایی است که درصد انتقال کرونا در آنجا بسیار بالا است.

سخنگوی اورژانس کشور در ادامه بیان کرد: تا این لحظه شاهد شهادت 10 نفر از کارکنان اورژانس پیش‌بیمارستانی بر اثر کرونا از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، البرز و ایلام بودیم. آخرین شهید ما شهرام محمدزاده بودند که چند هفته گذشته او را از دست دادیم.

خالدی در پایان با اشاره واکسیناسیون نیروهای اورژانس کشور عنوان کرد: با هماهنگی با معاونت وزارت بهداشت تمام پرسنل اورژانس پیش‌بیمارستانی در دستور کار تزریق واکسن کووید 19 قرار دارند که در تمام کشور این کار شروع شده و اولویت اول تزریق واکسن نیز با نیروهای عملیاتی است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان اسفندماه تقریبا واکسیناسیون بدنه اورژانس پیش‌بیمارستانی به پایان برسد.

 

منبع: برنا
ارسال نظر: