ایران: حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی نقض بند نخست یادداشت تفاهم است
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیهای، حملات هوایی اخیر آمریکا به چند نقطه در سواحل جنوبی ایران و همچنین حملات رژیم صهیونیستی به لبنان را محکوم کرد و این اقدامات را نقض بند نخست یادداشت تفاهم خاتمه جنگ و مغایر با اصول حقوق بینالملل دانست.
نسیمآنلاین: در این بیانیه آمده است که حملات هوایی ارتش آمریکا در شامگاه جمعه ۶ تیر ۱۴۰۵، تأسیسات نظارت ساحلی ایران را هدف قرار داده و از نگاه جمهوری اسلامی ایران، این اقدام علاوه بر مغایرت با بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد، نقض صریح بند نخست یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ محسوب میشود.
وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد که همزمان با این حملات، رژیم صهیونیستی نیز با هماهنگی آمریکا اقدام به حمله به لبنان کرده که به اعتقاد ایران، این اقدام نیز نقض بند نخست همان یادداشت تفاهم است.
در ادامه این بیانیه با استناد به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، بر حق ذاتی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود تأکید شده و آمده است که نیروهای مسلح ایران با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی کشور دفاع خواهند کرد و اقدامات دفاعی انجامشده نیز در همین چارچوب صورت گرفته است.
وزارت امور خارجه در بخش دیگری از بیانیه، مسئولیت پیامدهای تحولات اخیر را متوجه آمریکا و طرفهایی دانست که به هر شکل در اقدامات نظامی علیه ایران همکاری یا مشارکت داشتهاند.
این وزارتخانه همچنین بر ضرورت پایبندی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به اصل حسن همجواری و جلوگیری از استفاده از قلمرو و امکانات خود برای انجام اقدامات نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.
در پایان، وزارت امور خارجه از دبیرکل سازمان ملل متحد، شورای امنیت و سایر نهادهای مسئول بینالمللی خواست نسبت به آنچه «نقض آشکار منشور سازمان ملل و حقوق بینالملل از سوی آمریکا» توصیف شده است، واکنش نشان داده و به مسئولیتهای خود در حفظ صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی عمل کنند.