در انتظار ورود اولین خودرهای وارداتی میلیاردی به ایران

کدخبر: 2375974
خبرنگار:

وزیر صمت گفت درحال حاضر تاکیدی بر اولویت واردات خودروهای اقتصادی نیست.

نسیم آنلاین: فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد اولین محموله خودروهای وارداتی در هفته آینده به گمرک ایران می‌رسد و کارهای ترخیص آن نیز انجام خواهد گرفت.

از زمان آبان‌ماه سال گذشته که مجلس با هدف ساماندهی بازار خودرو طرحی را ارئه نمود و پس از رفت و برگشت‌های بسیار بین شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلح نظام، نهایتا به قانون ساماندهی خودرو تبدیل شد، بحث واردات خودرو در قالب این قانون بسیار داغ بود و در نهایت ماه گذشته دولت آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو را ابلاغ نمود.

طبق این آیین‌نامه راه برای واردات خودرو با قیمت زیر 20 هزار یورو و با اولویت خودروهای زیر 10 هزار یورو که اصطلاحا به آنها خودروی اقتصادی گفته می‌شود باز می‌شد تا با تاثیر بر قیمت خودروهای داخل بازار ایران، زمینه کاهش قیمت‌ها را ایجاد نماید. مساله‌ای که اکنون بنا بر گفته وزیر صمت چیزی تا عملی شدن آن باقی نمانده است و هفته آینده اولین محموله خودروهای وارداتی به گمرکات ایران می‌رسد.

اما در کمال تعجب، در این مرحله خبری از واردات خودروهای اقتصادی نیست!

وزیر صمت بیان کرد اولویت با واردات خودروهای اقتصادی است اما در مرحله اول تاکیدی بر این موضوع نداریم، زیرا برای ما مهم است که آن ذهنیتی که گفته می‌شود واردات صورت نمی‌گیرد از بین برود و هر واردکننده‌ای که توان واردات خودروهای زیر 20 هزار یورو را داراست، کار ثبت سفارش‌ها را آغاز کرده است.

طبق آیین‌نامه واردات خودرو، قیمت خودروهای وارداتی بر مبنای قیمت فوب یا همان روی کشتی است که به آن هزینه‌های گمرکی، بیمه، حمل و نقل و نرخ سود بازرگانی نیز اضافه خواهد شد.

در حالی که نرخ ارز برای واردات این خودروها مشخص نیست، اما با یک محاسبه و طبق قیمت روز یورو، مشخص خواهد شد این خودروهای وارداتی چیزی کمتر از 780 میلیون تومان روی کشتی قیمت دارند و با اضافه شدن هزینه‌های گمرکی و بازرگانی تبدیل به خودروهای میلیاردی خواهند شد.

با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید واردات خودرو با این قیمت‌ها و در نبود خودروهای اقتصادی وارداتی، می‌تواند خلا بین عرضه و تقاضا را پر نماید و تاثیری بر قیمت‌ها در بازار داخلی خواهد گذاشت یا خیر.

ارسال نظر: