امیرعبداللهیان در نیویورک چه می‌کند؟

کدخبر: 2373787

مجمع عمومی سازمان‌ملل سال گذشته به‌صورت کاملا مجازی برگزار شد اما امسال با توجه به افزایش میزان واکسیناسیون در کشورهای مختلف و تعدیل پاندمی کرونا از سه‌شنبه هفته قبل هفتادوششمین دوره خود را به‌صورت نیمه‌حضوری در نیویورک آغاز کرده است.

برگزاری مجمع عمومی سازمان‌ملل دوسالی است که تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است. این مجمع سال گذشته به‌صورت کاملا مجازی برگزار شد اما امسال با توجه به افزایش میزان واکسیناسیون در کشورهای مختلف و تعدیل پاندمی کرونا از سه‌شنبه هفته قبل هفتادوششمین دوره خود را به‌صورت نیمه‌حضوری در نیویورک آغاز کرده است.

از نکات قابل‌توجه این دوره شرکت سیدابراهیم رئیسی برای نخستین‌بار در اجلاس سران مجمع عمومی سازمان‌ملل است. وی سه‌شنبه هفته جاری همچون سران بسیاری از کشورها به‌صورت مجازی در این اجلاس سخنرانی خواهد کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز گذشته به نیویورک سفر کرده است تا در سایر جلسات مجمع عمومی حاضر باشد. حضور امیرعبداللهیان در نیویورک فرصت برگزاری دیدار‌های دیپلماتیک در عرصه‌های مختلف را با نمایندگان سایر کشورها برای وزیر امور خارجه کشورمان فراهم می‌کند؛ فرصتی که طبق گفته‌های سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه و مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان‌ملل برنامه‌ریزی‌هایی نیز برای استفاده حداکثری از آن صورت گرفته است.

آن‌طور که سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز یکشنبه به خبرنگاران گفته است، در سفر چندروزه وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک ایشان با وزرای امور خارجه 45کشور از قاره‌های مختلف جهان ازجمله وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+4 دیدارهای دوجانبه خواهد داشت. البته طبق گفته خطیب‌زاده هنوز تصمیمی درمورد برگزاری نشست مشترک بین ایران و این گروه گرفته نشده است. پیش از این نیز تخت‌روانچی از دیدار امیرعبداللهیان با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان‌ملل و همچنین دیدار با رئیس مجمع عمومی این سازمان خبر داده بود.

البته دیدارهای امیرعبداللهیان تنها به دیدار با وزرای امور خارجه کشورها، دبیرکل و رئیس مجمع عمومی سازمان‌ملل خلاصه نمی‌شود و آن‌طور که تخت‌روانچی گفته است وزیر امور خارجه کشورمان در این سفر جهت تبیین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در نشست‌هایی که با حضور خبرنگاران و محققان برگزار خواهد شد، شرکت می‌کند.

 تعداد دیدارهای دیپلماتیک وزیر امور خارجه که در حاشیه جلسات مجمع برگزار خواهد شد نشان از عزم جدی دستگاه دیپلماسی کشور برای بهره بردن از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی موجود در این مجمع دارد. از طرفی دیدار با اعضای 1+4 نیز به‌نوعی اثبات‌کننده این گزاره ازسوی ایران است که درهای مذاکره با هیچ کشوری بسته نیست گزاره‌ای که پیش‌تر نیز مورد تاکید مسئولان دولت سیزدهم ازجمله سیدابراهیم رئیسی قرار گرفته بود. تاثیر مثبت ارتقای عضویت ایران به عضو دائم در سازمان بین‌المللی همکاری‌های شانگهای بر سیاست خارجه ایران و از طرفی خبر دیدار وزیر امور خارجه ایران با اعضای کشورهای 1+4 سوالات زیادی را برای ناظران جهانی پیرامون رویکرد و اهداف اقتصادی جدید ایران در عرصه بین‌الملل به وجود می‌آورد.

 

منبع: فرهیختگان
ارسال نظر: