یک چهارم تجارت خارجی چین با یوآن پرداخت می‌شود

کدخبر: 974575

رویترز به نقل از بانک مرکزی چین اعلام کرد یک چهارم از کلیه پرداخت‌های تجارت خارجی چین در سال ۲۰۱۴ با یوآن تسویه شده است که نشان دهنده جایگاه روبه­ رشد یوآن و کاهش استفاده از دلار توسط این کشور است

به گزارش «نسیم»،‌ در سال گذشته، نزدیک به 9.95 تریلیون یوآن (معادل 1.6 تریلیون دلار آمریکا) از پرداخت‌های تجارت خارجی چین با یوآن انجام شده است. بانک مرکزی چین در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای استفاده بین­ المللی از یوآن انجام داده است. البته آمار استفاده از یوآن در سال 2013 در دسترس نیست که بتوان روند رشد در سالهای اخیر را مقایسه کرد.

اگرچه یوآن همچنان شدیدا تحت کنترل بانک مرکزی این کشور است، اما استفاده برون­ مرزی از یوآن در سال گذشته 350 درصد رشد داشته است. پایگاه معتبر EBS اعلام کرد: در پایان سال 2014، یوآن جزء 5 ارزی بوده که بیشترین تسویه تجاری با آن انجام شده است.

برای تشویق بانکهای مرکزی کشورهای مختلف، چین برنامه RQFII (سرمایه­‌گذاری خارجی تاییدشده در یوآن) را به اجرا گذاشت که بر اساس آن، دارندگان یوآن، می­توانند آنرا در بازار سرمایه چین، دوباره سرمایه­ گذاری کنند. این برنامه به سرعت در حال گسترش است؛ تنها در سال گذشته 870 میلیارد یوآن میزان سرمایه­ گذاری در قالب این برنامه انجام شده است.

هم اکنون 10 کشور در می­‌توانند دارایی‌های چینی را در قالب برنامه RQFII خریداری کنند، 14 مرکز تسویه یوآن در جهان راه­‌اندازی شده است و چین با 31 کشور پیمان پولی دوجانبه امضاء نموده است که همه این برنامه­‌ها به بین­ المللی شدن یوآن کمک می‌کند. هدف عمده چین از اجرای این برنامه­‌ها، کاهش وابستگی به دلار است.

ارسال نظر: