حذف ایرانی‌ها از گیت‌هاب

کدخبر: 2330417

شرکت گیت‌هاب در اقدامی عجیب اقدام به محدود و مسدودسازی کاربران ایرانی‌اش گرفت و بعد از ارسال یک ایمیل این حساب‌ها را بست. حال به نظر می‌رسد دامنه تحریم‌ها فراتر از فشار اقتصادی باشد و این رویه بحث تحریم‌های علمی را شامل می‌شود.

در حالی‌که این روزها کشورمان در حوزه‌های متعدد دچار تحریم‌های یکجانبه آمریکا شده، نماینده این کشور در امور ایران در اظهارتی خلاف واقع مدعی شده است «آمریکا سخت‌افزار، نرم‌افزار یا خدمات مربوط به ارتباطات شخصی را تحریم نکرده است»، هرچند این ادعای خلاف واقع را می‌شود با موارد بی‌شمار تحریم‌های علمی در گذشته جواب داد اما یادآوری چند مسأله که در همین نزدیکی رخ داده است، کفایت می‌کند. هنوز یادمان نرفته که چگونه گوگل یک نرم‌افزار ایرانی را به بهانه بدافزار بودن از روی گوشی‌های همراه پاک کرد یا اینکه اینستاگرام به بهانه تحریم‌های آمریکا علیه سپاه حساب کاربری منسوب به فرماندهان نظامی ایران را مسدود کرد.

در نیمسال دوم سال 2018 اپ‌استور و گوگل‌پلی به‌عنوان دو غول فناوری راهبردی آمریکا تحت تأثیر تحریم‌های یکجانبه این کشور، اپ‌های متعلق به استارت‌آپ‌های ایرانی را از کار انداخته و آن‌ها را از فروشگاه‌های آنلاین خود حذف کردند. علاوه بر این، دسترسی ایرانی‌ها به محصولات ادوب‌آکربات و مک‌آفی نیز مسدود شده و مایکروسافت و ORACLE نیز از ارائه خدمات خود به ایرانی‌ها خودداری کرده‌اند. به عبارت دیگر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ایرانی نمی‌توانند محصولات خود را در App Store یا Google Play عرضه کنند. همچنین هیچ فرد ایرانی نمی‌تواند از محصولات Adobe AMD، MATLAB، McAfee و بسیاری دیگر استفاده کند و همچنین برخی از خدمات Google، Microsoft، ESET یا Oracle یا وب‌سرویس‌های مختلف آن‌ها از آدرس IP با اصلیت ایرانی، ممنوع شده است؛ حتی نرم‌افزارهای ضروری برای تجهیزات پزشکی نیز از این تحریم‌ها مستثنی نشده‌اند. جالب اینجاست که فشار تحریم‌ها در این حوزه به فعالان در تمام سطوح ICT از جمله واردات تجهیزات و ابزار تکنولوژی اطلاعات و در تمام زیرشاخه‌های آن همچون سخت‌افزار، نرم‌افزار، اینترنت، شبکه و تجهیزات مخابراتی سرایت و فعالیت در این عرصه را مشکل کرده است. این مسائل باعث شده که در بخش فضای مجازی و اینترنت، آسیب‌های زیادی به صنعت ICT ایران وارد شود چرا که عدم دسترسی به امکانات سایت‌های مهم در این حوزه در کسب‌وکار فاوا تاثیرات منفی به جا گذاشته است. همچنین تحریم‌های آمریکا در زمینه صادرات فناوری به ایران، بر اساس مقررات تنظیم‌شده توسط این کشور، صادرات، صادرات مجدد، فروش و عرضه هر نوع کالا، فناوری یا خدمت، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، از ایالات‌متحده یا یک فرد آمریکایی در هر نقطه دنیا به ایران را منع کرده است. این ممنوعیت حتی «فراهم آوردن دسترسی به اینترنت توسط اشخاص آمریکایی برای ایرانیان» را نیز شامل می‌شود.

حال در تازه‌ترین فشار تحریمی به ایران در حوزه فناوری اطلاعات، شرکت گیت‌هاب حساب کاربرانی از ایران، کره‌شمالی، کوبا، سوریه و روسیه را محدود و مسدود کرده است. این شرکت در چند روز گذشته طی ایمیلی این مسأله را اعلام کرده است که «به‌موجب محدودیت‌های مربوط به قوانین تجارت [خارجی] ایالات متحده آمریکا، حساب کاربری شما در گیت‌هاب مسدود شده است. کاربران حساب‌های عادی (غیرسازمانی) فقط برای ارتباطات شخصی خود به سرویس‌های مخازن عمومی گیت‌هاب دسترسی محدودی خواهند داشت.» نکته مهم اینجاست که این مسأله به تمامی پروژه‌هایی که روی سرورهای این شرکت بوده‌اند و به نوعی به ایران هم ارتباط پیدا می‌کردند، تسری داده شده است؛ ضمن اینکه طبق خبرهای منتشرشده حساب کاربران ایرانی در اروپا هم بسته شده است و این قبیل کاربران باید برای رفع محدودیت‌ها باید مجدداً اطلاعات خود را وارد و منتظر تصمیم این شرکت برای اتصال مجدد بمانند. حدود ۳۷ میلیون کاربر در سرتاسر جهان از امکانات پلتفرم گیت‌هاب بهره می‌برند. طبق گفته‌های برنامه‌نویسان قربانی این محدودیت، افرادی که طی یک سال گذشته فقط یک‌بار با آی‌پی ایران در این سایت لاگین شده‌اند، دچار این محدودیت شده‌اند. این محدودیت تاجایی است که اعضای این شبکه دیگر اجازه دسترسی به محتوای اختصاصی خود را ندارند و حتی اجازه برداشتن یک کپی را هم از دست داده‌اند.

روزنامه صبح نو

ارسال نظر: