۱۰ خطای اقتصادی دولت یازدهم در ۲۲ ماه اخیر

کدخبر: 1006643

شاه‌ویسی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه تهران در گفتگو با «نسیم»: دولت در حالی ادعا می‌کند که به دلیل کمبود منابع نمی‌تواند به برخی اصلاحات اقتصادی دست بزند که این موارد ربطی به کمبود منابع ندارد و نشان از عدم تدبیر دولت دارد

ساسان شاه ویسی رئیس مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه تهران در گفتگو با «نسیم» با اشاره به 10 خطای راهبردی دولت تدبیر و امید در اقتصاد کشور اظهار کرد: عدم توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی، علم و فناوری، اصل 44قانون اساسی، تعطیل کردن خصوصی سازی، عدم توانمند سازی بخش خصوصی، ضعف در حمایت از تولید ملی، مشکلات بانکی، معضلات ارزی و عدم توجه به بخش کشاورزی و بورس 10 خطای راهبردی دولت درعرصه اقتصاد به شمار می رود.

وی افزود: دولت در این دو سال می توانست حداقل یکی از این مشکلات را حل کند که متاسفانه چنین کاری را انجام نداد، درحالی که دولت معتقد است به علت کمبود منابع نیمتواند برخی از اصلاحات را انجام دهد، اما غافل از اینکه این اصلاحات ربطی به منابع ندارند. بنابراین حداکثر می توان به عملکرد دو ساله دولت نمره 12 را داد.

این اقتصادددان در خصوص نکات مثبت عملکرد دولت یازدهم هم به نسیم بیان کرد: به نظر می رسد دولت سعی می کند تا حدودی اقتصاد را به سمت ثبات ببرد، هر چند تصمیمات نامتوازن و ناموزونی را در این دو سال ارائه کرد.

شاه ویسی خاطرنشان کرد: صرف نظر از این که مخالفین در سازمان رای دولت امروز سعی نمی کنند که به اصطلاح کل قابلیت ها و استعدادهای اقتصاد ملی را زیر سوال ببرند، به نظر می رسد که حداکثر جلوگیری از بی ثباتی اقتصاد یکی از مهم ترین شاخص هایی باشد که ما در دو سال گذشته مشاهده کردیم.

وی در خصوص آینده اقتصادی دولت در 2 سال آینده پیش بینی کرد: با توجه به عملکرد دولت در حوزه ارزی و بانکی امروز شاهد این هستیم که بر خلاف سند بودجه در حال بالابردن نرخ ارز هستیم و این خودش به تدریج سیاست های اقتصادی دولت را لنگ می کند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه تهران بیان کرد: دولتمردان توجه زیادی به انتقاددات نمی کند و آهسته و پیوسته کار خود را انجام می دهند که این یک ثبات نسبی را در حوزه اقتصادی به وجود آورده است.

ارسال نظر: