توهم ورود بنز ۲۰ میلیونی به کشور توسط دولتی‌ها بعد از برجام!

کدخبر: 1032757

عبدالملکی در گفتگو با «نسیم» تاکید کرد: رکود دست پخت خود دولت است، اگر دولت واردات را کنترل و مشکلات بنیادی واحدهای صنعتی را حل میکرد، امروز با چنین وضعیتی روبرو نبودیم!

حجت‌الله عبدالملکی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق در گفتگو با «نسیم» درباره منابع مالی ابهام آمیز بسته خروج از رکود دولت بیان داشت: به عنوان کارشناس اقتصادی سؤالم این است که اگر 7500 میلیاردتومان در بسته خروج از رکود دولت قرار شده به کشور تزریق شود، این پول از کجا قرار است بیاید؟! اگر قرار است این مبالغ را تسهیلات بدهند باید این پول از دو محل تأمین شود. یا بانک‌ها باید آن را از منابع داخلی خود بدهند و یا این که از بانک مرکزی استقراض کنند،

وی ادامه داد: اینجا این سؤال مطرح می‌شود که اگر بانک‌ها چنین منابعی داشتند پس چرا تا به حال نمی‌دادند و اگر هم قرار باشد از بانک مرکزی استقراض کنند آیا استانداردهای روابط بانک مرکزی و بانک‌های تجاری رعایت می‌شود یا خیر؟

عبدالملکی تأکید کرد: خروجی استقراض از بانک مرکزی این است که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی زیاد می‌شود و پس از آن برای مدیریت کردن موضوع، نرخ سود بین بانک مرکزی و بانک تجاری افزایش می یابد و در نهایت بانک‌ها نیز هزینه نرخ تسهیلات را افزایش می‌دهند.

وی اظهار داشت: اگر نتیجه این باشد که تزریق این مبلغ منجر به این موضوع شود که حساب بانک‌های تجاری در نزد بانک مرکزی قرمز شود و قرمز شدن این حساب‌ها نیز به معنای این است که این‌ها در معرض خطر ورشکستگی قرار می‌گیرند.

این اقتصاددان تصریح کرد: اگر بنا باشد که این تزریق 7500 میلیاردی نتیجه‌اش قرمزتر شدن حساب بانک‌ها نزد بانک تجاری باشد، بنابراین در چنین شرایطی یک ضربه دیگر به نظام بانکی کشور و به قیمت ایجاد تقاضای مؤثر در بازار ایجاد خواهد شد. لذا این راه حل مؤثر برای ایجاد تقاضای مؤثر نخواهد بود بلکه دولت باید روی تولید و عوامل پایه تولید تأکید کند.

وی با بیان این که در حال حاضر تقاضای مؤثر در اقتصاد ما پایین نیست گفت: مشکل عمده این است که وارداتِ بیش از اندازه کالا که بعد از توافق ژنو بیشتر هم شده ، لطمه جدی‌تر به اقتصاد کشور و تولید ملی زده است، که اگر دولت این واردات را کنترل کرده و مشکلات بنیادی واحدهای صنعتی را که الان بیش از 50 درصد ظرفیتشان خالی برطرف می‌نمود کالا فراوان تر و حتی قیمت‌ها نیز مناسب تر می‌شد.

وی اضافه کرد: در صورت کنترل کردن واردات تولید افزایش می‌یافت و قدرت خرید عمومی نیز بیشتر شده و کشور از رکود فعلی خارج می‌شد.

عبدالملکی اظهار داشت: من یک گلایه از دوستان دولتی دارم و آن مربوط به تناقضاتی است که در صحبت‌های آقایان وزاری اقتصادی دیده می‌شد، به عنوان مثال آقای طیب نیا در جایی گفته اند که مردم به درستی پیش بینی کردند که تحریم‌ها برداشته شده و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند، اما در جایی دیگر بیان نمودند که قیمت‌ها از این بیشتر کاهش نخواهد داشت و من می‌گویم که اگر قصد خرید دارید الان بهترین زمان است! بدون شک این تناقض‌‍‌گویی‌ها صورت خوشی ندارد.

وی عنوان کرد: ما در نهایت نفهمیدیم بالاخره پیش بینی مردم از کاهش قیمت، پیش بینی صحیحی است یا خیر؟ به نسیم گفت: اگر درست است پس چرا وزیر می‌گوید که الان بهترین زمان خرید است؟ اگر هم صحیح نیست که نباید بر روی آن صحه گذاشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بیان داشت: یک نکته دیگر که باید بیان شود این است که رکودی که الان بر بازار حاکم است و مردم خرید نمی‌کنند بیش از هر چیز متوجه خود دولت است. زیرا دولت آن قدر روی مسئله تحریم‌ها و اثر آن‌ در اقتصاد کشور تأکید کرد که خود به خود همه به این نتیجه رسیدند که اگر تحریم برطرف شود، مرسدس بنز 20 میلیون تومانی وارد کشور خواهد شد، این نوع فکرها را خود دولت ایجاد کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما اگر در بخش تقاضا دچار رکود هستیم و تقاضای مؤثرمان پایین است دست پخت خود دولت است که این انتظار و تصور را در مردم ایجاد کرده‌ که با رفع تحریم ها همه مشکلات حل خواهد شد.

ارسال نظر: