یک اقتصاددان در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

دولت بودجه ۹۵ را خوشبینانه و غیرواقعی نوشته است/ نفت ۴۰ دلاری اشتباه است/ گرفتن ۸۵ هزارمیلیاردتومان مالیات در شرایط کنونی سخت است

کدخبر: 2004577

دکتر خسرو پیرایی گفت: گنجاندن چنین ارقامی در بودجه منجر می‌شود که دولت برای جبران کسری بودجه در آینده به راه‌هایی متوسل شود که زیان‌هایی را متوجه اقتصاد کرده و نتایجی مانند تورم را در پی داشته باشد.

دکتر خسروپیرایی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در گفتگو با « نسیم آنلاین » در رابطه با ویژگی های لایحه بودجه ۹۵ که امروز توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس شد، بیان داشت: رقم‌های مطرح شده در لایحه کمی خوشبینانه و دور از واقعیت است، در صورتی که هر چه رقم‌های درآمدی به واقعیت نزدیک‌تر باشد بدون شک از مشکلات بعدی که به دلیل تأمین راه‌های کسری بودجه به وجود خواهد آمد جلوگیری خواهد کرد.

وی بیان داشت: الان دولت رقم فروش هر بشکه نفت خام در بودجه سال آینده را بین 35 تا 40 دلار پیش‌بینی کرده است، این در حالی است که اکنون نفت ایران را 21 دلار خریداری می‌کنند و برخی پیش‌بینی می‌کنند که این رقم پایینتر هم بیاید، بنابراین پیش بینی این رقم فروش در بودجه دور از واقیعت و خوشبینانه است و بهتر بود نفت در بودجه 95 رقمی نهایتا 25 دلار در نظر گرفته می‌شد.

وی افزود: چنین رقم‌هایی منجر می‌شود که دولت برای جبران کسری بودجه در آینده به راه‌هایی متوسل شود که زیان‌هایی را متوجه اقتصاد کرده و نتایجی مانند تورم را در پی داشته باشد.

این اقتصاددان به نسیم آنلاین تصریح کرد: یکی از اشکالات دیگری که در لایحه بودجه 95 دولت به راحتی به چشم می‌خورد و کاملا غیرکارشناسانه درنظر گرفته شده است، بحث بالا گرفتن سهم مالیاتی در شرایط رکودی است که اقتصاد و بازار کشور در حال تجربه کردن آن است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من دولت با این تصور چنین رقمی را در نظر گرفته که به دلیل بحث لغو تحریم‌ها اقتصاد دچار رونق خواهد شد، اما باید با خود این فکر را می‌کرد که شاید این رونق اقتصادی تحقق پیدا کند و شاید نیز تحقق پیدا نکند و زمان‌بر باشد.

ارسال نظر: