عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

تا دیروز می‌گفتند پول نداریم، تا انتخابات ۹۶ کسی را از دریافت یارانه حذف نمی‌کنند

کدخبر: 2023792

پیرایی گفت: از ابتدا هم قرار بود در دولت یازدهم تصمیمات دیگری برای یارانه گرفته شود، تعلل دولت در اجرایی شدن این موضوع تناقض در گفتار دولتمردان را نشان می‌دهد

خسرو پیرایی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » در رابطه با مصوبه اخیر مجلس مبنی بر حذف 24 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی گفت: یارانه‌ها به طور هدفمند توزیع نشده است، زیرا افرادِ با درآمد کم و اشخاصی که درآمد بالایی دارند هر دو گروه یارانه را دریافت می کنند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا دولت هم اکنون مخالف حذف ثروتمندان از دریافت نقدی شده است گفت: در گفته‌های دولتمردان تناقض وجود دارد، زیرا حذف کسانی که درآمد بالایی دارند جز برنامه خود دولت بوده است، اما الان بنظر می‌آید که دولت به دلایلی غیر از اقتصادی از جمله مسائل سیاسی و بحث انتخابات برای جلب آرای بیشتر نظر خود را تغییر داده است.

وی تأکید کرد: در هر حال از آن جا که از قبل دولت با اجرایی شدن حذف دهک‌های پردرآمد موافقت کرده بود این انتظار می رفت که تاکنون این موضوع اجرایی شده باشد و برای ما هنوز هم جای تعجب است که چرا دولت دست دست می‌کند. وی توضیح داد: هزار روز از عمر دولت میگذرد و ما توقع داشتیم در این روز راهکارهای عملیاتی مبنی بر حذف گروه های غیرنیازمند پیش بینی شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: دولت مشکلات بودجه ای زیادی دارد و بودجه ۹۵ را نیز خوشبینانه و غیرواقعی نوشت بنابراین در چنین شرایطی باید بهتر از این تصمیم بگیرد تا بتواند بخشی از مشکلات مربوط به بودجه را حل کند.

خسرو پیرایی افزود: حذف یارانه بگیرهایی که درآمد زیادی دارند از نظر اقتصادی به نفع اقتصاد کشور است زیرا دولت اگر توان مالی بیشتری داشته باشد خدمات بسیار بهتری را نیز می‌تواند ارائه دهد اما ملاحظات سیاسی تا به حال مانع از این شده است که این اتفاق خوشایند رقم بخورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در رابطه با سخنان نوبخت که مدتی قبل بیان داشته بود حذف 24 میلیون نفر عادلانه نیست، به نسیم آنلاین بیان داشت: باید دید که تعریف ایشان از عدالت چیست، اگر کسانی که حق آن‌ها است تا یارانه را دریافت کنند اما ما این حق را از آن‌ها دریغ کنیم این حرف آقای نوبخت درست خواهد بود اما قرار است کسانی از لیست یارانه‌بگیرها حذف شوند که وضعیت مالی خوبی دارند بنابراین نه تنها این موضوع خلاف عدالت نیست بلکه عادلانه هم خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدا قرار بود در دولت یازدهم تصمیمات دیگری برای یارانه گرفته شود و همه کارشناسان نیز معتقد هستند که حذف این دهک‌های پردرآمد مفید خواهد بود لذا تعلل دولت در اجرایی شدن این موضوع تناقض در گفتار آن‌ها را نشان می‌دهد و به نظر بنده بیشتر هم به دلیل ملاحظات سیاسی است، لذا امیدوارم دولت در این باره سیاسی را کنار بگذارد.

ارسال نظر: