انتقاد پروفسور هاشم پسران اقتصاددان سرشناس ایرانی و دارای دکترا از دانشگاه کمبریج از دولت روحانی:

بیکاری در دولت روحانی افزایش یافت/ رشد اقتصادی مربوط نفت خام است/ انتظارات برداشتن تحریم‌ها برآورده نشد!

کدخبر: 2096423

اقتصاددان برجسته ایرانی دردانشگاه کالیفرنیای جنوبی امریکا و استاد بازنشسته دانشگاه کمبریج گفت: دولت حسن روحانی توانست تحریم‌های نفتی را بردارد و تولید نفت و پتروشیمی و صادرات آن را افزایش دهد.

به گزارش « نسیم آنلاین » اقتصاددان برجسته ایرانی دردانشگاه کالیفرنیای جنوبی امریکا و استاد بازنشسته دانشگاه کمبریج: دولت حسن روحانی توانست تحریم‌های نفتی را بردارد و تولید نفت و پتروشیمی و صادرات آن را افزایش دهد.

وی افزود: انتظارهای دیگری هم از دولت روحانی بود، از جمله کاهش بیشتر بیکاری، افزایش بیشتر نرخ رشد اقتصادی و اصلاحات فراگیر اقتصادی بویژه در زمینه یارانه‌ها، بانکداری، انرژی، نظام اداره دولت و نظام مالیات. در واقع بیکاری حتی افزایش داشته است با اینکه رشد اقتصادی بالا رفته، این رشد بیشتر مربوط به افزایش تولید نفت است. برای پایین آوردن بیکاری، باید رشدی در حدود 5 تا 6 درصد داشته باشیم. بنابراین با وجود افزایش رشد اقتصادی که انتظار می‌رود به حدود 3 تا 4 درصد برسد، این رشد هنوز در سطحی نیست که بتواند پاسخگوی مسأله بیکاری بویژه بیکاری در میان جوانان باشد.

این اقتصاددان بیان کرد: من خودم شخصاً انتظار نداشتم که برداشتن تحریم تأثیر عمده‌ای خارج از حوزه نفت و پتروشیمی داشته باشد. اما یک انتظار عمومی از برداشتن تحریم‌ها ایجاد شده بود که طبیعتاً برآورده نشد.

پسران اظهار کرد: در دوران دولت‌های احمدی‌نژاد، ایران بیشترین درآمد نفتی سال‌های پس از انقلاب را داشت البته در این برهه رشد اقتصادی بالایی هم داشتیم.

وی گفت: خیلی از اصلاحات اقتصادی ضروری در دوران 4 ساله انجام نشده باقی مانده است.

این اقتصاددان تاکید کرد:شرکت‌هایی مانند «بریتیش پترولیوم» که با امریکا ارتباط گسترده‌ای دارند، به هیچ وجه در ایران سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

ارسال نظر: