چرا پایه پولی در شش ماه گذشته ۲۰ درصد افزایش یافت؟

کدخبر: 942897

مدیرعامل سابق بانک‌های سرمایه و صادرات در گفتگو با «نسیم»: براساس آمارهای موجود، ظرف ماه‌های آینده شاهد رشد صد در صدی نقدینگی و به تبع آن شاهد افزایش قیمت‌ها، توسعه واسطه‌گری و رشد نرخ تورم خواهیم بود

مدیرعامل سابق بانک های صادرات و سرمایه در گفتگو با «نسیم» با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت گفت: مسئولان قصد داشتند با کنترل نرخ تورم و کاهش آن، رونق را به اقتصاد بازگردانند در حالیکه رکود را به مردم تحمیل کردند.

سید بهاءالدین حسینی هاشمی اضافه کرد: درست است که تورم برای اقتصاد مضر است، اما رکود از آن به مراتب بدتر است، زیرا برای رسیدن به رونق ابتدا باید از رکود خارج شد سپس نرخ تورم را کاهش داد و بعد از آن به رونق رسید.

وی با بیان اینکه دولت قصد داشت تورم را کنترل کرده و ایجاد اشتغال کند اما ناموفق بوده تاکید کرد: نرخ تورم شاید مهار شده باشد ولی به قیمت رکود بوده است و این استراتژی خوبی نیست.

حسینی هاشمی همچنین با اشاره به افزایش 20 درصدی پایه پولی کشور در نیمه نخست سال 93 گفت: پایه پولی کشور براساس سه محور دارایی‌های خارجی، بدهی‌های دولت و بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی افزایش می‌یابد که با توجه به کاهش درآمدهای ارزی کشور در ماه‌های گذشته، این افزایش پایه پولی از طریق افزایش بدهی دولت و بانک‌ها به بانک مرکزی شکل گرفته است که برای اقتصاد بسیار زیان‌بار بوده و موجب تشدید تورم و ایجاد تقاضای کاذب در بازار می‌شود.

این کارشناس ارشد اقتصادی رقم ضریب فزاینده را 5.5 درصد اعلام کرد و به نسیم توضیح داد: براساس آمارهای موجود، ظرف ماه‌های آینده شاهد رشد صددرصدی نقدینگی خواهیم بود و به تبع آن شاهد افزایش قیمت‌ها، توسعه واسطه‌گری و رشد نرخ تورم خواهیم بود که شاید برای اقتصاد داخلی ما فاجعه نباشد، اما ضررهای جبران‌ناپذیری را به سطح جامعه وارد می‌کند.

مدیرعامل سابق بانک های صادرات و سرمایه همچنین با اشاره به کاهش قیمت نفت و احتمال کسری بودجه برای دولت در ماه‌های آینده اذعان کرد: رشد پایه پولی در کنار احتمال کسری بودجه، منجر به افزایش نقدینگی بیشتر و در نتیجه افزایش نرخ تورم می‌شود که همه این آسیب‌ها اقشار جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ارسال نظر: