توضیح معاون وزیر اقتصاد درباره تأثیر کاهش درآمدهای نفتی بر بدهی دولت

کدخبر: 951334

شاپور محمدی در گفتگو با «نسیم» در پاسخ به این پرسش که کاهش درآمدهای نفتی در سال‌های گذشته تا چه اندازه روی افزایش بدهی‌های دولت تأثیر داشته است؟ اظهار داشت: این مسأله برای اقتصاد کشور مشکل‌ساز شده است

شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با «نسیم» در پاسخ به این پرسش که کاهش درآمدهای نفتی در سال‌های گذشته تا چه اندازه روی افزایش بدهی‌های دولت تاثیر داشته است؟ اظهار داشت: همین‌که پروژه‌های زیادی شروع شد و خیلی توجه نشد که یک تعدادی پروژه تمام شود و دولت درآمدهایی را کسب کند و بعد پروژه‌های جدید را آغاز کند، مشکل‌ساز شده است.

وی افزود: این در حالی است که برنامه دولت یازدهم این است که منابع پروژه‌هایی که پیشرفت نسبتا خوبی داشته را پرداخت کند و در این میان، برخی از پروژه‌ها را واگذار کند و از منابعی که به‌دست می‌آید، بدهی‌های خود را پرداخت کند و به این شکل بتواند توازن مالی خود را ایجاد کند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: بالاخره اگر ما خیلی وسیع بخواهیم پروژه اجرا کنیم، یا باید منابع از خارج از کشور داشته باشیم و یا این‌که درآمدها خیلی بالا باشد. این در حالی است که هیچ‌کدام از این‌ها نبوده، اما اجرای تعداد زیادی پروژه شروع شده است.

محمدی با ذکر مثالی به نسیم تصریح کرد: در سال‌های گذشته اعلام شد که در خیلی از جاها سد زده شده، اما اصلا مطالعات امکان‌سنجی جواب نمی‌داده است.

وی با بیان این‌که بحث‌های زیادی در مورد پروژه‌های نیمه‌تمام مطرح است، گفت: بالاخره وقتی می‌خواهیم اجرای پروژه‌ای را آغاز کنیم، مساله فنی خیلی مهم است. بعضی از پروژه‌ها ممکن است از نظر فنی توجیه داشته باشد، اما این‌که بتوانیم منابع را تامین کنیم و توجیه اقتصادی داشته باشد، مساله مهمی است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی متذکر شد: ما باید ببینیم چقدر منابع مالی در اختیار داریم و متناسب با آن، پروژه اجرا کنیم. وقتی این اصل را رعایت نکنیم، مدتی بعد بدهی‌های زیادی ایجاد خواهد شد، پروژه‌ها به درآمدزایی نمی‌رسد و عملا ادامه پروژه‌ها قابل ادامه نیست.

محمدی ادامه داد: بعد هم که مدتی از اجرای پروژه سپری شود، از توجیه اقتصادی می‌افتد، چون پروژه در یک زمانی ممکن است توجیه اقتصادی داشته باشد، اما اگر از آن بازه رد شود، دیگر پروژه پاسخ‌گویی نخواهد داشت.

ارسال نظر: