ممنوعیت قطعه‌بندی مرغ برداشته شد

کدخبر: 2372638

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که طبق مصوبه قرارگاه ساماندهی مرغ، از امروز مرغ قطعه‌بندی شده در مقادیری که در جلسه مصوب شد، به بازار عرضه خواهد شد.

امید گیلانپور معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی شامگاه سه شنبه در حاشیه جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هفتمین جلسه قرارگاه ساماندهی بازار مرغ با حضور تمام اعضا برگزار شد و در این جلسه وزارت صمت گزارشی را در رابطه با وضعیت بازار، جمع شدن صفوف در نقاط مختلف کشور و تثبیت قیمت در سطح کشور ارائه کرد.

وی افزود: بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که در اکثر نقاط کشور وضعیت با ثباتی را در بازار داریم اما در رابطه با مشکلات مقطعی برخی بخش‌های کشور در جلسه بحث‌های بسیاری مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

گیلانپور عنوان کرد: ما در استان سیستان و بلوچستان با تقاضای مرغ زنده مواجه هستیم که باید تأمین شود و در برخی استان‌ها نیز که با کمبود تولید مرغ مواجه هستند، استان‌هایی به عنوان استان معین نسبت به تأمین مرغ آنها اقدام خواهند کرد.

وی افزود: استان‌های معین مشخص شده و تا انتهای این هفته به این استان‌ها ابلاغ می‌شود که با چه برنامه‌ای نسبت به تأمین مرغ استان‌های مورد نظر اقدام کنند تا نگرانی از کمبود مرغ در بازار وجود نداشته باشد و مرغ با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار گیرد.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در این جلسه، گزارشی در رابطه با اقدامات انجام شده درباره برخورد با افراد متخلف در زمینه قیمت مرغ ارائه شد. امیدواریم با آرامشی که بازار پیدا خواهد کرد به سمت جریان مثبت در بازار حرکت کنیم و تخلفی در توزیع مرغ وجود نداشته باشد.

وی در رابطه با ممنوعیت قطعه بندی مرغ تصریح کرد: یکی از مصوبات جلسه امشب این بود که به شرکت‌های دارای مجوز که کار اصلی آنها قطعه بندی مرغ است اجازه قطعه بندی داده شود و مقرر شد مرغ آماده مصرف با قیمت‌های مصوب در اختیار این شرکت‌ها قرار گیرد تا نگرانی برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود نداشته باشند. در این خصوص سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده نیز قیمت‌های پیشنهادی خود را ارائه کرد.

گیلانپور با اشاره به اینکه طبق مصوبه این قرارگاه از امروز، مرغ قطعه بندی شده هم در مقادیر مصوب شده عرضه خواهد شد، ادامه داد: با اخلالی که در بازار ایجاد شده بود و با تقاضای بیش از اندازه‌ای که برای خرید مرغ از طرف واحدهای قطعه بندی مواجه بودیم، این مرغ با قیمت‌های چند برابر به بازار وارد می‌شد که با این روند مرغ قطعه بندی و مرغ کامل با قیمت‌های مصوب به دست مصرف کننده خواهد رسید.

وی یادآور شد: در چند ماه گذشته با مشکل عدم وجود مرغ گرم با قیمت مصوب در بازار مواجه بودیم و واحدهای قطعه بندی مدعی بودند که مرغ را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند و به همین دلیل با قیمت بالا عرضه می‌کنند اما در حال حاضر که قیمت مرغ گرم برای مصرف کننده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است، در جلسه امشب مصوب شد که متناسب با این قیمت، بتوانند مرغ دریافت کنند و افزایش قیمت مرغ قطعه بندی شده بر مبنای این قیمت باشد.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: مرغ برای اصناف مختلف قابل تأمین است و با تصویب شروع به کار واحدهای قطعه بندی نشان می‌دهد از دسترسی کافی به مرغ اطمینان کامل داریم و شرایط به روال عادی بازخواهد گشت.

وی در رابطه با افزایش مجدد قیمت مرغ در ماه رمضان تاکید کرد: قیمت‌های مصوب بر مبنای هزینه‌های تولید محاسبه شده و تثبیت این قیمت در بازار برای ما بسیار حائز اهمیت است، بنابراین تمام تلاش ما در این قرارگاه ثبات این قیمت خواهد بود.

حضور پررنگ تشکل‌ها در تأمین نهاده‌های دامی در سال ۱۴۰۰

گیلانپور درباره تأمین و تدارک نهاده‌های دامی و ثبت سفارش واردات این نهاده‌ها در سال ۱۴۰۰، با اشاره به اینکه در چند روز گذشته ثبت سفارش نهاده‌های دام و طیور به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است، تصریح کرد: ثبت سفارش واردکنندگان بخش خصوصی و دستگاه‌های مسئول در تأمین ذخایر راهبردی کشور برای واردات نهاده‌های دام و طیور شروع شده است.

وی افزود: وجود انبارهایی از نهاده‌های دامی در بنادر کشور، اطمینان از یک بازار با ثباتی را برای نهاده‌ها فراهم می‌کند و نگرانی‌های نوسانات در سال گذشته را از میان خواهد برد.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، دسترسی ما به ارز را سخت کرده است و بانک مرکزی با تلاش فراوان ارز مورد نیاز را تهیه کرده و در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهد.

وی افزود: درست است که تحریم‌ها به صورت مستقیم غذا را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد اما جابه‌جایی پول، حضور در بازارهای جهانی به شدت تحت تأثیر تحریم‌ها قرار دارد اما با تمهیدات اندیشیده شده مشکلی در تأمین نهاده‌های دامی نخواهیم داشت.

گیلانپور در رابطه با کیفیت نهاده‌های دامی وارداتی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌هایی که در سال ۱۴۰۰ اعمال خواهیم کرد این است که زنجیره‌های بزرگ تولیدکننده و تشکل‌ها به صورت مستقیم در واردات نهاده درگیر شوند، تا نهاده مورد نظر خود را با کیفیت مناسب تهیه و توزیع آن را با زمان بندی مورد نیاز خود اعمال کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با این اقدام و کمک‌هایی که بخش بازرگانی کشور خواهد کرد، تولیدکنندگان دسترسی بهتری به نهاده‌ها داشته باشند.

ارسال نظر: