سردار جلالی: حادثه منا طبیعی نبود

کدخبر: 1030405

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در نشست خبری گفت: کسانی که خودکفایی را مزخرف می‌دانند در مسیر دشمن هستند/ باید ستاد پایش اجرای برجام در خصوص اقدامات و تحرکات آمریکا تشکیل شود/ تحرکات جدیدی را در حوزه اقتصاد مقاومتی شاهد هستیم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، سردار جلالی در نشست خبری تشریح رویکردهای سازمان پدافند غیرعامل کشور متناسب با ابلاغ حکم توسط مقام معظم رهبری که در محل این سازمان برگزار شد، گفت: حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای کشورمان با انتقال ویروس استاکس نت نخستین جنگ رسمی در این حوزه بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: افزود: در این جنگ سایبری رئیس جمهور امریکا رسما مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و حتی برای آن رمزی را تعیین کردند.

وی گفت: حتی مقامات انگلیسی از این حمله سایبری با عنوان جنگ متمدنانه یاد کردند.

سردار جلالی افزود: سازمان پدافند غیرعامل کشور با همکاری وزارت اطلاعات مجموعه ای از اقدامات را در دو سه سال اخیر برای مقابله با حملات سایبری داشته و بر این اساس تاسیسات کشور با تهدید جدی رو به رو نبوده است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: پدافند غیرعامل یک سازمان ترکیبی بین بخش دفاعی و بخش غیرنظامی است که وظیفه آن تامین دفاع در مقابل اجزای کشور به ویژه بخش های غیرنظامی است.

وی ادامه داد: این سازمان در زمان حاضر در سه حوزه جدی دفاع از زیرساخت های کشور، حفاظت از مردم در برابر هرگونه تهدید و حادثه و تامین مباحث پدافند غیرعامل در سازمان های اجرایی فعالیت می کند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور توضیح داد: تقریبا در همه کشورهای دنیا ساختاری شبیه ساختار این سازمان وجود دارد اما در جوامع بین المللی آن ها را تحت عنوان سازمان های غیرنظامی، مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و نظایر آن می شناسند.

سردار جلالی اضافه کرد: در برخی از کشورها دو یا سه وزارتخانه یا سازمان مختلف وجود دارد که مجموعا وظیفه پدافند غیرعامل را انجام می دهند.

وی رویکردهای جدید سازمان پدافند غیرعامل متناسب با ابلاغ حکم توسط مقام معظم رهبری را در هشت حوزه پدافند سایبری، پدافند زیستی (بیولوژیک)، پدافند پرتویی، پدافند شیمیایی، پدافند کالبدی (فنی و مهندسی)، پدافند اقتصادی، پدافند مردم محور (دفاع غیرنظامی در شرایط تهدید) و دفاع آمادگی عمومی عنوان کرد.

سردار غلامرضا جلالی افزود: در دوران تحریم فشارهای همه جانبه ای برای از پا درآوردن مقاومت مسئولان و مردم در برابر تهدیدات به کشور وارد شد.

وی گفت: در حوزه اقتصادی ارزیابی دشمن بر این اساس شکل گرفت که تهدیدات نتوانست امنیت غذایی را با مشکل جدی مواجه کند و مواد غذایی در اختیار همگان قرار داشت و مردم با کمبود مواجه نشده اند.

سردار جلالی افزود: اقدامات و حرکات مشکوکی در این حوزه وجود دارد که براساس آن برخی خودکفایی و استقلال کشور را در زمینه تامین برخی از اقلام اساسی نادرست می دانند و خواستار وارد کردن محصولات اساسی از جمله برنج ، گندم و جو هستند.

سردار جلالی گفت: چنین اظهاراتی آگاهانه و یا غیرآگاهانه در راستای برنامه های دشمن برای وارد کردن فشار به کشور است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته در بخش علمی و همکاری با دانشگاه های کشور گفت: سازمان پدافند غیر عامل کشور با شش دانشگاه در این حوزه همکاری می کند و 15 رشته در حوزه پدافند غیر عامل در این دانشگاه ها ایجاد شده است.

وی یکی از این رشته ها را "رسانه و پدافند غیرعامل" بیان کرد و افزود: دومین دوره برگزاری کلاس های آموزشی این رشته به زودی برگزار خواهد شد.

سردار جلالی در ادامه این نشست خبری گفت: از تولید ضدبدافزار بومی (آنتی‌ویروس) خبر داد و گفت: آیین نامه نحوه استفاده از گوشی هوشمند تهیه شده و پس از تصویب، ابلاغ می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه گفت: این سازمان برای مقابله با 8 تهدید موثر علیه کشور، 8 رویکرد جدید را دنبال می‌کند، این پدافندها در حوزه‌های سایبری، زیستی، پرتوی، شیمیایی، کالبدی، اقتصادی، مردم محور و دفاع و آمادگی عمومی خواهد بود.

وی ادامه داد: ما در 31 شهر بزرگ کار توجه به پدافند برای مقابله با حوادث را آغاز کردیم در این بین اماکنی مانند عسلویه، که به عنوان سرمایه کشور محسوب می‌شود و به دلیل عدم توجه به پدافند غیرعامل در کنار توسعه، آسیب پذیری‌های کشور را افزایش می‌دهد. البته در شهر تهران نیز مراکز بسیار خطرناکی وجود دارد که باید مورد توجه و جابجایی قرار گیرد.

سردار جلالی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به تهدیدات پسا برجام گفت: باید تهدید شناسی جدیدی در حوزه برجام صورت گیرد چرا که چهره تهدیدات پس از برجام تغییر می‌کند، توسعه حوزه جاسوسی و جمع آوری اطلاعات از زیرساخت‌ها و همچنین جاسوسی صنعتی از جمله تهدیداتی است که پس از برجام باید مورد بررسی قرار گیرد. رئیس سازمان پدافند غیرعامل تأکید کرد: باید ستاد پایش اجرای برجام در خصوص اقدامات و تحرکات آمریکا تشکیل شود تا تمام اعمال و رفتار و گفتار آمریکایی‌ها را مورد بررسی و کنترل قرار دهیم. وی تصریح کرد: برخی اظهارنظرهای آمریکایی‌ها می‌تواند نقض مفاد برجام محسوب شود که البته در این خصوص ما نظرات و موضوعات خود را به صورت طبقه بندی شده به کمیسیون ویژه برجام تقدیم کردیم و بعد از این نیز بازهم نظرات پدافندی خود را به مجلس ارائه می‌کنیم.

سردار جلالی در خصوص برنامه‌های پدافند غیرعامل برای مقابله با تهدیدات اقتصاد مقاومتی گفت: ما به سندی برای دفاع اقتصادی در برابر جنگ اقتصادی نیاز داریم که بنا داریم این سند را با کمک دولت تدوین کنیم، البته جنگ اقتصادی یک فرمانده می‌خواهد که معتقدیم شخص رئیس جمهور فرمانده این میدان نبرد و جنگ است. رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه با اشاره به برخی تحرکات مشکوک در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: کسانی که خودکفایی و استقلال کشاورزی را مزخرف می‌دانند، چه آگانه و چه ناآگانه در راستای استراتژی دشمن بازی می‌کنند.

سردار جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فاجعه منا گفت: اینکه بخواهیم بررسی کنیم این حادثه عمدی بوده یا خیر باید مطالعات بیشتری را انجام دهیم ولی شواهد و قرائنی که وجود دارد نشان دهنده آن است که این حادثه طبیعی نبوده است و این حادثه چه عمدی و یا چه غیرعمدی بوده، حد کینه مأمورین سعودی نسبت به زائران ایرانی در آن مشاهده می‌شود. وی در پایان افزود: رفتار سربازان آل سعود با مجروحان این حادثه و قربانیان آن یکی بود؛ بنده معتقدم مدیریت حج باید مشارکتی شود و مسئولین باید کشورهای اسلامی را برای ورود به موضوع اداره حج متقاعد کنند.

ارسال نظر: