گفتگوی «نسیم آنلاین» با هانی‌زاده درباره انتشار سند امنیتی تل‌آویو:

"رؤیاپردازی" در اسناد بالادستی رژیم صهیونیستی/ می‌خواهند بلوک عبری-عربی تشکیل دهند

کدخبر: 2078800

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به انتشار سندی استراتژیک از سوی سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اظهار داشت: محتوا و رئوس کلی این سند بیانگر نگاه سطحی مقامات رژیم صهیونیستی به رخدادهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران است.

گروه سیاسی «نسیم آنلاین»:: اداره تحقیقات و بررسی، سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی(آمان) در ماه‌های پایانی هر سال میلادی، سند برآورد استراتژیک ارتش را که دربردارنده تبیین چالش‌ها و تهدیدات پیش روی امنیت ملی اسرائیل و همچنین راهبردهای مقابله با آنها است را در اختیار مراجع تصمیم‌گیر در این رژیم قرار می‌دهد. اما امسال(2016)، بر خلاف سال‌های گذشته که از جزئیات این سند به شکل علنی رونمایی نمی‌شد و در حد یک خبر کلی باقی می‌ماند، ارتش رژیم صهیونیستی اقدام به انتشار رؤس کلی این سند استراتژیک نمود که به دلیل وجود مطالب مهمی چون "از سال 2016 ایران دشمن شماره یک اسراییل محسوب نمی‌شود" و یا اشاره به دلایل شروع بحران خاورمیانه و تاثیرات آن بر ایران و اسراییل به تیتر یک برخی از رسانه های منطقه و جهان تبدیل شد. از سوی دیگر انتشار یک سند سری و پنهان از طرف سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که برای اولین بار صورت گرفته خود میتواند بازگوی زوایا و اهداف پنهان چنین اقدامی باشد که کارشناسان مختلفی اظهار نظر های گوناگونی را در خصوص محتوا و اصل چنین اقدامی تا کنون داشته اند. در همین راستا حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل توضیحاتی را در خصوص علل انتشار این سند و زوایای پنهان چنین اقدامی از سوی سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به « نسیم آنلاین » ارائه داد که در ادامه از نظرتان می‌گذرد‌.

هانی‌زاده در این گفتگو با بیان اینکه انتشار این سند نشان می دهد که مقامات سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی شناخت دقیقی از پیکره نظام جمهوری اسلامی ندارند اظهار داشت: نگاه سطحی مقامات رژیم صهیونیستی به رخدادهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد مبنا و پایه تحلیل های امنیتی و سیاسی مقامات اسراییل بیش از مسائل بین المللی برگرفته از برخی تحولات سیاسی و اجتماعی داخلی جمهوری اسلامی ایران است. تصور رژیم صهیونیستی این است که با توجه به اینکه دولت یازدهم نگاهی مسالمت جویانه نسبت به برخی از کشورهای غربی و برخی دولت های منطقه ای دارند لذا جامعه ایران و جمهوری اسلامی ایران از درون دچار استحاله سیاسی شده و به سمت همراهی با سیاست های آمریکا و غرب حرکت می‌کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه "تلقی صهیونیست‌ها، تلقی اشتباهی است و ممکن است که حتی دولت یازدهم چنین رویکردی نداشته باشد" گفت: نباید فراموش کرد که ایران دارای جریان های مختلف سیاسی ، نظامی و موسسات مدنی است. بدون شک این سازمان ها و نهادهای مدنی، نظامی و سیاسی تاثیرگذار هستند و علاوه بر آن نگآه کلان رهبر انقلاب اسلامی موجب خواهد شد که ایران مسیر دقیقی را با حفظ ارزش ها و الگوهای تعریف شده انقلاب اسلامی پیش رو داشته و طی کند .

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در این سند به آن اشاره شده مسئله توجه جمهوری اسلامی ایران به جنبش های رهایی بخش مخصوصا حماس و جهاد اسلامی و حزب الله است افزود:این مسئله جزئی از اصول و ارزش های انقلاب اسلامی است و رهبر معظم انقلاب تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهند داد که جمهوری اسلامی ایران به آغوش کشورهای غربی و مخصوصا آمریکا حرکت کند و سقوط کند و به همین دلیل ایران با قدرت هر چه تمام تر از همه جریان های ضدصهیونیستی حمایت می کند و این تحلیل یک نوع گمانه زنی و یا منعکس کننده رویاهای مقامات رژیم صهیونیستی است.

هانی زاده در خصوص اینکه آیا میتواند دلایل توجه بیش از حد رژیم صهیونیستی به جنبش های مقاومت منطقه در این سند استراتژیک را ایستادگی جبهه مقاومت در مقابل بحران خاورمیانه و تاثیر متقابل آن بر یکدیگر عنوان کرد اظهار داشت: طبیعی است که هدف رژیم صهیونیستی از بحران سازی در سوریه درگیر کردن حزب الله در بحران داخلی سوریه و تضعیف مقاومت و در واقع از بین بردن شخصیت های رده اول نظامی و سیاسی حزب الله است و تقریبا رژیم صهیونیستی با این رویکرد تلاش داشته به نوعی حزب الله را برای اینکه دچار فرسایش شود در بحران سوریه درگیر کند، اما تجربه نشان داده حزب الله هر چه در صحنه های میدانی فعال تر باشد نیروهای زبده بیشتری را به عرصه های نظامی و میدانی ارائه می دهد و لذا هر چند که حزب الله شهدای زیادی در طول 6 سال بحران سوریه تقدیم کرده اما چرخه فرماندهی و نظامی حزب الله قوی تر از گذشته حرکت کرده و نیروهای نظامی زبده بیشتری الان تجربه میدانی کسب کردند.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر عزم رژیم صهیونیستی برای نزدیکی به کشورهای منطقه گفت: چرایی این نزدیکی را می‌توان در چگونگی ورود و قرابت رژیم صهیونیستی با دولت عربستان دنبال کرد. رژیم سعودی عربستان برنامه ریزی کرده که در سال های آینده یعنی از سال 2017 به بعد پای رژیم صهونیستی به کشورهای حوزه خلیج فارس مخصوصا شورای همکاری خلیج فارس باز شود و سفارتخانه این رژیم در کشورهایی مانند امارات و بحرین و کویت و عربستان و گشوده شود .

وی در ادامه افزود: رزیم صهیونیستی با ورود به این جغرافیا به دنبال استفاده از فضا و مختصات خلیج فارس در راستای ایجاد مزاحمت برای جمهوری اسلامی است. در شرایط فعلی چنین رویکردی فقط در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مخصوصا عربستان وجود دارد ضمن اینکه رژیم صهونیتی هم سعی می‌کند جایگاه خودش را در اقلیم کردستان عراق تقویت کند و از مرزهای شمالی و غربی ایران مزاحمت هایی هم ایجاد کند. لذا استراتژی رژیم صهیونیستی در آینده محاصره جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد مزاحمت و تشکیل یک بلوک عبری _ عربی علیه ایران خواهد بود.

هانی زاده در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین و اثرگذارترین مسائل در خصوص اجرایی کردن اینگونه سیاست ها کنترل، مدیریت و رصد جنبش های مقاومت منطقه است. به همین منظور میبینیم که رژیم صهیونیستی در سند استراتژیک سالانه خود تاکید دارد که باید سازمان هایی با قالب حزب الله و حماس و جهاد را بیش از دیگر مسائل مورد توجه قرار داد.

ارسال نظر: