همایش کنترل و فرماندهی ایران برگزار شد

کدخبر: 960193

همزمان با آغاز هفته پژوهش، همایش کنترل و فرماندهی ایران در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری با حضور جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح و استادان دانشگاه‌های کشور برگزار شد

به گزارش «نسیم» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران، همزمان با آغازین روز هفته پژوهش، همایش کنترل و فرماندهی ایران در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری با حضور سردار سرتیپ دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر سرتیپ برخور، جانشین فرمانده نیروی هوایی و جمعی دیگر از فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح و استادان دانشگاه های کشور برگزار شد.

در این همایش در ابتدا امیر سرتیپ دوم خلبان بخشنده، فرمانده دانشگاه شهید ستاری به ارائه گزارشی درباره این همایش و نقش مهم کنترل و فرماندهی پرداخت.

وی در بخشی از سخنانش گفت: این دانشگاه بر این باور است همان‌طور که خون شهدا ضامن بالندگی و رشد نظام جمهوری اسلامی ایران شد، پژوهشگران این مرز و بوم نیز می‌توانند در توسعه همه‌جانبه در عرصه‌های علم و فناوری نقش‌آفرینی کنند.

وی افزود: به دلیل وجود ظرفیت، نیروی انسانی و کارگاه‌های مجهز، این دانشگاه با صنایع تعامل سازنده برقرار کرده و بهینه‌سازی تجهیزات صنعتیc4iو چندین طرح تحقیقاتی در دست اجراست. بخشنده در ادامه ضمن اعلام آمادگی این دانشگاه برای انجام طرح‌های تحقیقاتی در آینده تصریح کرد: باید هم‌افزایی نهادها و زمینه‌سازی تحقیق انجام شود تا بیش از بیش نظام جمهوری اسلامی ایران در توسعه دانش و صنعتc4iموفق باشد.

در ادامه منصور نجاتی دبیر هشتمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران (c4i) گفت: این کنفرانس اهدافی از جمله ارائه جدید‌ترین دستاوردهای علمی پژوهشی در عرصه C4I، تعامل بین سازمان‌ها و صنایع، شناسایی نیازمندی‌ها و چالش‌ها در عرصه‌های تحقیقاتی، توسعه رویکردهای کاربردی بومی و پژوهشی و مشارکت گسترده دستگاه‌های مختلف را پیگیری می‌کند.

وی افزود: در این کنفرانس مجموعاً ۲۹۳ عنوان مقاله ارسال شده که ۱۳۵ مورد آن پذیرفته شده و ۶۲ عنوان به صورت ارائه شفاهی و ۷۳ عنوان به صورت ارائه پوستری بوده است که از نظر کمی و کیفی اقبال خوبی بوده است.

دبیر کنفرانس C4I در پایان خاطرنشان کرد: ۲۶ عنوان کارگاه آموزشی به دبیرخانه پیشنهاد شد که ۲۱ عنوان آن انتخاب شده و بازدید از الگوی زنده C4I را خواهیم داشت که توجه بسیاری از بینندگان را جلب خواهد کرد.

سردار دهقان نیز در این کنفرانس طی سخنانی گفت: فضای نبرد امروزه دستخوش تغییر شده، جنگ ناهمگون مطرح بوده و دامنه جنگ تا اعماق یک کشور ادامه می‌یابد.

وی در ادامه اظهار داشت: جنگ همزاد بشر بوده و به این معناست که فرد از خود دفاع کند و به طور طبیعی خود را به ابزار مسلح کرده تا بتواند در مقابل تهدیدات از خود حفاظت و صیانت کند.

او افزود: فضای نبرد امروزه دستخوش تغییر شده و باید به فرماندهی و کنترل توجه ویژه‌ای داشته باشیم، امروزه جنگ ناهمگون و غیر کلاسیک مطرح بوده و دامنه جنگ تا اعماق یک کشور ادامه می‌یابد، همان‌طوری که می‌بینیم آمریکا در لیبی مداخله محدود کرد و در سوریه حاضر نیست اقدامی کند و در عین‌حال فرماندهی میدان را به نوعی در دست دارد.

وزیر دفاع با اشاره به اهمیت پهپادها در فرماندهی و کنترل تصریح کرد: پهپادها بیشترین مأموریت را در کمترین زمان و با کمترین هزینه انجام می‌دهند؛ پهپادها عناصر واسطه شبکه ارتباطی بوده و می‌توانند در نبردهای مختلف نقش‌آفرینی کنند.

وی گفت: از روزی که انسان پا به کره خاکی گذاشت و جمعیت‌های بشری شکل گرفت، عنصر صیانت‌ ذات به عنوان یک مفهوم پایدار مطرح شده و اگر جنگ و درگیری را به عنوان صحنه مرگ و حیات در نظر بگیریم باید بدانیم که اولاً طرفی پیروز است که عزم پیروزی داشته باشد و برای پیروزی ابزارهای لازم مورد نیاز است.

وزیر دفاع با اشاره به اهمیت فرماندهی و کنترل و استفاده از راهبرد مؤثر و قدرت تصمیم‌گیری در صحنه‌های نبرد تصریح کرد: امروز اگر زلزله، سیل و یا هر بحران دیگری اعم از جنگ رخ دهد عنصری که می‌تواند عامل پیروزی باشد فرماندهی و کنترل بوده و فرماندهی و کنترل به معنای هماهنگی در راستای تحقق هدف و ایجاد یک پیکره واحد در مدیریت است.

سردار دهقان با اشاره به اهمیت نقش سنسورها در عرصه‌های نبرد و تصمیم‌گیری درست با در نظر گرفتن همه ظرفیت‌ها گفت: هوشمندسازی همه عناصر درگیر در یک میدان نبرد از شخص تا سیستم‌های رزمی هواپیما و پدافند و در هم تنیدگی هوشمندانه ابزار به گونه‌ای است که قادر باشیم مؤثرترین اقدام را به کار بگیریم و به دلیل توسعه ارتباطات، ابزارها به صورت هوشمندانه عمل می‌کنند و این موضوع در یک سایت موشکی که چگونه موشک را از کدام سکو و به کدام هدف پرتاب کند، دیده می‌شود.

وی افزود: اگر همه سامانه ‌های راداری کور شود و نقاط حساس و حیاتی از چرخه عمل باز بمانند توان رزمی گرفته خواهد شد و ادغام زمان و مکان در سایه فناوری ارتباطات مؤثر بوده و زمان آنقدر فشرده شده که لحظه مثل سال بوده و این ارتباطات خود به خود فاصله‌ها را کم می‌کنند.

وزیر دفاع با اشاره به اهمیت تصمیم‌گیری صحیح در میدان نبرد و جلوگیری از ریسک‌پذیری در عرصه اطلاعاتی گفت: باید درباره سلاح‌ها و ابزار جنگی و برد و توان و امکان نگهداشتن و موارد دیگر، ارزیابی صحیحی داشت و به اصل غافلگیری توجه کرد.

سردار دهقان با اشاره به پیوند همه عناصر قدرت‌ساز برای موفقیت در فرماندهی و کنترل اظهار داشت: بهترین تصمیم، تصمیمی است که بالای 90 درصد متکی به اطلاعات بوده و اشراف بر صحنه نبرد، کوتاه کردن خطای انسانی و انتقال ارتباطات و آگاهی از وضعیت دشمن و شبکه‌سازی حس‌گرها و هوشمندسازی سلاح‌ها حائز اهمیت بوده و همه عناصری که به یک نوع، منطقه‌ای را رصد می‌کنند باید در نظام تصمیم‌گیری خود این موارد را متجلی کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بایستی سامانه های فرماندهی و کنترل در شرایط بحران این فضا را به وجود آورد و اطلاعاتی از وضعیت را مطرح کرده و منطبق با تغییر فضای نبرد نقش‌آفرینی کند.

در پایان این همایش از نمایشگاهc4i که در حاشیه برپا شده بود توسط فرماندهان عالی رتبه حاضر بازدید به عمل آمد.

ارسال نظر: