تخریب و جانبداری بدون مزاحمت

کدخبر: 2373218

پرونده‌ای برای بررسی وضعیت فعالیت رسانه‌ای در کشور

نسیم‌آنلاین: یکی از مهم‌ترین بازیگران صحنه‌ی سیاسی کشور رسانه‌ها هستند. رسانه‌هایی که در فضای سیاسی ایران به خاطر نبود احزاب نقش جدی‌تری نسبت به دیگر کشورها باید برعهده بگیرند. جالب اینجاست که بخش عمده‌ی فضای رسانه‌های رسمی و غیررسمی کشور به نحوی از منابع عمومی و دولتی استفاده می‌کنند. اما در ایام انتخابات رسانه‌های رسمی و غیررسمی مشغول چه کاری هستند؟

رسمی‌ها و غیررسمی‌ها

یکی از خطرناک‌ترین رویه‌های موجود در فضای رسانه‌ای کشور، ارجاع به محتوای غیررسمی است. به عنوان نمونه پیش از اعلام رسمی اسامی کاندیدای تایید صلاحیت شده، خبرگزاری فارس لیست این افراد را روی خروجی خود قرار می دهد. یا به خاطر ناتوانی اعضای شورای نگهبان در توضیح علت عدم احراز صلاحیت برخی کاندیدا، محتوای غیررسمی فراوانی در این خصوص تولید و منتشر می‌شود که به تعبیر رهبرانقلاب ظلمی در حق افراد به حساب می‌آید. به خاطر رواج همین محتوای غیررسمی بسیاری از نهادها به جای فعالیت رسمی رسانه‌ای به سراغ رسانه‌های غیررسمی رفته اند.

کمپین تبلیغاتی از جیب مردم

رسانه‌های رسمی زیادی مثل انتخابات‌های گذشته اقدام به حمایت رسمی از یکی از کاندیدای انتخاباتی کردند. این حمایت در مواردی فراتر از پوشش ناعادلانه و حمایتی به نفع یک کاندیدا رفته است. به نحوی که برخی رسانه‌ها عملا تبدیل به بنگاه تولید خبر به نفع کمپین دعوت و تبلیغ کاندیدای انتخابات شدند.  آنچه در صحنه‌ی فعالیت انتخاباتی برخی رسانه‌ها مشاهده می‌شود، تلاش برای گرفتن سهم از مناصبی است که با روی کارآمدن یک کاندید توزیع خواهد شد.

تضعیف جناح مقابل با تخریب و انتقاد

تقاطع بین رفتار جبهه‌ای و تلاش برای تاثیرگذاری بر صحنه‌ی انتخابات، عملا رسانه‌ها را تبدیل به بنگاه جنگ روانی علیه کاندیدای رقیب کرده است. برخی رسانه‌ها به اسم دفاع از جبهه‌ی انقلاب یا جبهه‌های سیاسی دیگر با تمرکز با کاندیدای رقیب اقدام به تولید گسترده‌ی ادبیات انتقادی می‌کنند. ادبیاتی که هر چند در ظاهر بخشی از آنها کارکرد تخریبی نداشته باشند اما در عمل با هدف تضعیف جریان مقابل تولید می شوند.  

سیاست های کلی انتخابات

در سیاست‌های کلی انتخابات اما فکری برای مقابله با این اعوجاجات شده است. در بند 16 سیاست‌های کلی آمده است: 

۱۶ـ ممنوعیت ورود نیروهای مسلح، قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه آنها، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی انتخاباتی و جانبداری از داوطلبان.

به نظر می‌رسد بخش عمده‌ی این رفتارهای خارج از قاعده‌ی رسانه‌ها با اجرای این بند از سیاست‌های کلی انتخابات از میان برداشته خواهد شد. تاکید قانون بر عدم جانبداری از داوطلبان یا قرار گرفتن رسانه‌های در دسته‌بندی‌های سیاسی بخش عمده‌ی فعالیت‌های انتخاباتی رسانه‌های رسمی و غیررسمی دولتی و عمومی را زیرسوال می برد.

پرونده‌ی نارسانه

آنچه امروز در فضای رسانه‌ای رقم میخورد ناشی از شفاف نبودن و یا عدم تن دادن متولیان رسانه به قانون است. نسیم آنلاین با توجه به رسالتی که برای خود تعریف کرده است در نظر دارد در پرونده‌ی «نارسانه» به این موضوع ورود پیدا کند و در نبود اراده‌ی جدی برای اجرای قانون، بخشی از این رفتارهای غیرقانونی را به دور از تعارفات رایج صنفی با مخاطبانش در میان بگذارد. امید است بعد از برداشتن این گام در ایام انتخابات، پیگیری مسئله‌ی رسانه در نسیم‌آنلاین ادامه یابد

ارسال نظر: