امنیت داخلی و بین‌المللی کشور در گرو مشارکت حداکثری مردم است

کدخبر: 2373234

وقتی مسائل داخلی و خارجی را عنوان می‌کنید هر دو دربرگیرنده بحث امنیت است؛ یعنی تامین امنیت داخلی و کاهش تهدیدات بین‌المللی و مشکلاتی که ممکن است در سطح بین‌الملل داشته باشد توسط مشارکت دفع می‌شود.

شاید انتخابات 1400 یکی از متفاوت‌ترین انتخابات در دو دهه اخیر باشد که در کنار تمام مولفه‌های انتخاباتی، بحث مشارکت به صورت خاص به یکی از دغدغه‌های اصلی کنشگران سیاسی تبدیل شده است. برای بررسی اهمیت مشارکت در انتخابات و ساحت امنیت و پیشرفت با محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس گفت‌وگو کردیم. متن این گفت‌وگو را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

نظر شما درباره اهمیت مشارکت و نقشی که این مولفه می‌تواند در قدرتمند بودن دولت آینده، چه در بعد سیاست داخلی و چه در بعد سیاست خارجی داشته باشد، چیست؟

یکی از مراجع تقلید اخیرا اطلاعیه داد و در آن اطلاعیه به دو نکته دقیق اشاره کرد؛ اول اینکه گفتند از نظر شرعی و عقلی باید پای انتخابات ایستاد؛ یعنی این نظام برآمده از آرمان شهدا و امام راحل(ره) است و شرعا باید محکم در امر انتخابات حضور داشت. نکته دوم کلمه عقلانی‌ای بود که در آن اطلاعیه به کار برده شد؛ یعنی از نظر محاسبات داخلی و خارجی ما الزام عقلی داریم که در انتخابات شرکت کنیم. از نظر محاسبات بین‌المللی طبیعی است دولتی که متکی بر آرای حداکثری جامعه باشد به‌طور طبیعی نقش و جایگاه خود را در نظام بین‌ااملل تثبیت می‌کند و هرگونه ضعفی در این امر باعث ایجاد مشکل می‌کند.

یک دولت از نظر داخلی وقتی اثرگذار است که در راس قوه مجریه نیروی کارآمدی را قرار دهیم و اساسا تاثیرگذاری‌های آن را تقویت کنیم؛ در زمینه سیاست خارجی نیز در مسائلی مانند برجام یا مذاکره و ارتباط با همسایگان یا کشورهای غربی و حتی آمریکا، هنگامی جایگاه ویژه دارد که بتواند متکی بر اراده ملی ملت ایران باشد و طبیعی است مشارکت این امر را تامین می‌کند، نه نحوه گفت‌وگو و سایر موضوعات. از این رو این پشتوانه را مردم روز جمعه فراهم خواهند کرد.

تهدیدات بین‌المللی از طریق مشارکت دفع می‌شود

مشارکت بالا چه نقشی در تضمین امنیت ملی خواهد داشت؟

وقتی مسائل داخلی و خارجی را عنوان می‌کنید هر دو دربرگیرنده بحث امنیت است؛ یعنی تامین امنیت داخلی و کاهش تهدیدات بین‌المللی و مشکلاتی که ممکن است در سطح بین‌الملل داشته باشد توسط مشارکت دفع می‌شود.

برحسب اینکه بتوان در حوزه‌های مختلف اقتدار لازم را در پیشبرد اهداف و برنامه‌ریزی‌ها داشته باشیم طبیعتا یکی از راهکارها مشارکت است که هر چند سال یک‌بار در قالب انتخابات رخ می‌دهد و تاثیر تعیین‌کننده‌ای در مبانی امنیتی و سیاسی و اداری و سایر ابعاد مختلف کشور دارد.

بسیاری معتقدند مشارکت پایین باشد عملا چانه‌زنی دولت و انجام عمل سیاسی در مواجهه سایر گروه‌ها و احزاب را کاهش می‌دهد، نظر شما چیست؟

طبق قانون براساس هر میزان رایی که دولت انتخاب شود، این دولت قانونی است اما هرچه قوی‌تر و با پشتوانه بیشتر باشد اراده محکم‌تری را می‌تواند القا کند.

 

منبع: فرهیختگان
ارسال نظر: