مشهدی: افزایش تعرفه پرمصرف‌ها در طرح برق امید کافی نبود

کدخبر: 2373507

سخنگوی صنعت برق کشور گفت: طرح برق امید تا حدودی توانسته فاصله دهک‌ها را کم کند، اما لازم است به تدریج تعرفه پرمصرف‌ها تصحیح گردد، زیرا در شرایط فعلی تعرفه‌ها نتوانسته مشترکین پرمصرف را از مصرف‌های بالا منع کند.

مسئله قطعی برق طی سال‌های اخیر یکی از بحرانی‌ترین مسائل کشور بوده است. هر ساله با رسیدن به فصل‌های گرم سال، علاوه بر کاهش بازدهی و تولید نیروگاه‌ها، مصرف خانگی نیز به شدت افزایش می‌یابد. با این وجود کشور‌های پیشرفته دنیا در جهت بهینه‌سازی مصرف خانگی، اقدام به تعریف سازوکاری جالب زده است. بسیاری از کشور‌های پیشرفته بر روی مصرف بالاتر از الگوی بهینه مصرف، تعرفه‌گذاری بالا و پلکانی دارند تا در این صورت علاوه بر تخصیص عادلانه و بهینه یارانه انرژی به همه افراد جامعه، مصرف مشترکان پرمصرف را به سمت الگوی بهینه مصرف متمایل کنند. این سیستم تعرفه‌گذاری در دنیا به تعرفه‌گذاری پلکانی IBT معروف است که در فصل‌های گرم سال تعرفه‌های پله‌های پرمصرف برابر با هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر است. از همین رو در مورد اهمیت مسئله تعرفه‌گذاری پلکانی با مصطفی رجبی مشهدی؛ معاون وزیر نیرو و سخنگوی صنعت برق به گفتگو پرداختیم که در ادامه تقدیم می‌شود.

رجبی مشهدی در ابتدای صحبت‌های خود در مورد طرح برق امید که در جهت تعرفه‌گذاری یک پله‌ای پرمصرف‌ها بود، گفت: وزارت نیرو با تاکید بر بحث تعرفه‌گذاری پلکانی از سال گذشته طرح برق امید را اجرا کرد که نتیجه این طرح به این صورت بود که با اجرای طرح برق امید، ۶ درصد از تعداد مشترکان پرمصرف کاهش یافت و به همین میزان نیز به مشترکان کم مصرف و خوش مصرف اضافه گردیده است.

وی ادامه داد: از اهداف اجرای طرح برق امید می‌توان به کاهش سالانه ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق اشاره کرد که این هدف با کاهش مصرف مشترکان پرمصرف کاملا امکانپذیر است.

سخنگوی صنعت برق در رابطه با مطالبات صنعت برق از دولت و لزوم ایجاد منابع پایدار برای تسویه کردن این مطالبات، اظهار داشت: در حال حاضر مطالبات صنعت برق از دولت ۵۱ هزار میلیارد تومان است که به همین میزان نیز مطالبه تولیدکنندگان و پیمانکاران از صنعت برق وجود دارد که از علل عدم تمایل به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق می‌توان به همین موضوع اشاره کرد.

رجبی مشهدی در پاسخ به چگونگی بهره مندی دهک‌های مختلف از یارانه انرژی گفت: کاهش مصرف انرژی اثر مستقیم بر کاهش یارانه دارد، با توجه به نوع مصرف افراد نیز میزان یارانه دریافتی متفاوت است. همه مشترکان از یارانه برق بهره‌مند هستند، ولی افرادی که مصرف بیشتری دارند، طبیعتا در سیستم تعرفه‌گذاری فعلی یارانه بیشتری نیز دریافت می‌کنند. در حال حاضر ۱۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در حوزه برق به مشترکان پرداخت می‌گردد. در طرح برق امید برای مشترکان پرمصرف ۱۶ درصد افزایش هزینه داشته‌ایم مشترکین کم‌مصرف نیز از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهره‌مند خواهند شد؛ با توجه به وضعیت کمبود برق در تابستان امسال برای مشترکان پر مصرف که مازاد دوبرابر الگوی بهینه مصرف دارند، برق با قیمت متوسط هر کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان محاسبه می‌گردد.

وی ادامه داد: باید برای بخش مطالبات صنعت برق فکری شود و اگر پرداخت متناسب مطالبات توسط وزارت نیرو و دولت انجام شود، تاثیر مستقیم بر مشارکت بخش خصوصی در ساخت نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر دارد که بسیار موضوع حیاتی است و باید کشور در جهت نیروگاه‌سازی اقدام کند.

سخنگوی صنعت برق کشور از لزوم اجرای تعرفه گذاری پلکانی انرژی جهت هدایت مشترکان پرمصرف به کاهش مصرف عنوان کرد و گفت: طرح برق امید تا حدودی توانسته است فاصله دهک‌ها را کم کرده، اما لازم است به تدریج تعرفه پرمصرف‌ها تصحیح گردد و در نرخ تعرفه گذاری اقدامات جدیدی انجام پذیرد. زیرا در شرایط فعلی تعرفه‌ها نتوانسته است مشترکین پرمصرف را از مصرف‌های بالا منع کند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: