مسجد بزرگ ایاصوفیه معروفترین مسجد استانبول

کدخبر: 2330969

استانبول شهر زیبا و تاریخی و البته بزرگ کشور ترکیه شهری نیست که بتوان در یک روز از آن دیدار کرد در طول سفر به ترکیه اگر قصد بازدید از استانبول را دارید فرصت را از دست ندهید و خود را برای بازدید از مسجد بزرگ و تاریخی ایاصوفیه آماده نمایید.این ساختمان که در ابتدا یک کلیسا بوده نزدیک به۱۴۸۰سال پیش در امپراطوری روم شرقی بنا شده است. این بنا از بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله تا بلایای انسانی مانند جنگ و ویرانی جان سالم به در برده است.

استانبول شهر زیبا و تاریخی و البته بزرگ کشور ترکیه شهری نیست که بتوان در یک روز از آن دیدار کرد در طول سفر به ترکیه اگر قصد بازدید از استانبول را دارید فرصت را از دست ندهید و خود را برای بازدید از مسجد بزرگ و تاریخی ایاصوفیه آماده نمایید مسجد ایاصوفیه استانبول را باید اولین جایی قرار دهید که از آن دیدن می کنید. این ساختمان که در ابتدا یک کلیسا بوده نزدیک به 1480سال پیش در امپراطوری روم شرقی بنا شده است. این بنا از بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله تا بلایای انسانی مانند جنگ و ویرانی جان سالم به در برده است.

مسجد ایاصوفیه استانبول در رزرو تور استانبول سفر باتو از نظر معماری، زیبایی شاختی، اندازه و بسیاری موارد دیگر حائز اهمیت است. این ساختمان نه تنها یک ساختمان تاریخی فوق العاده در استانبول می باشد بلکه در دنیا هم کم نظیر است. نام ایا صوفیا در ابتدا حاجیا سوفیا و هاگیا سوفیا گفته می شد. ساختمان آن در دوره بیزانسی در سال 532 مبلادی به دستور ژوستین یکم بنا گردید. این ساختمان عظیم با 10 هزار کارگر و 100 استادکار در طی پنج سال به اتمام رسید. ا

ین کلیسا نخست کلیسای بزرگ هم مشهور بود. پس از فتح استانبول توسط محمد دوم کلیسای ایاصوفیه به مسجد تبدیل شد. سلاطین بعدی عثمانی هم دستور دادند که نقاشی ها و نگارگری های داخل ساختمان با گچ پوشانده شود. در زمان مراد سوم مناره، منبر و محراب به این ساختمان اضافه شد. پس از آن آیاتی از قرآن بر دیوارها و سقف ایاصوفیه نوشته شد. علاوه بر این لوحه هایی بر دور تا دور سقف ایاصوفیه نصب شد که در آن نام الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن، حسین، نوشته شده بود. این لوحه ها در زمان سلطنت عبدالمجید با الواح مدوری جایگزین گردید. اما پس از اعلام حکومت جمهوری در کشور ترکیه ایاصوفیه به موزه تبدیل شد. هم اکنون هم ایاصوفیه به عنوان موزه می باشد. تعداد زیادی از موزاییک های تزیینی در طول دهه 1930 توسط گروهی از افراد موسسه بیزانسی کشف گردیدند دولت ترکیه تنها اجازه داد که به جز تعدادی صلیب باقی موزاییک ها از زیر گچ بیرون بیاید. ترمیم ایاصوفیه به جهت این که این مکان هم کلیسا بوده و هم مسجد باعث بروز مشکلات زیادی گردید موزاییک هایدارای تصاویر پیکرنمای مسیحیت تدریجا در حال آشکار شدن بود و این مسئله در انجام این امر هنرهای اسلامی تاریخی می بایست از بین بروند تنها چاره ای که ترمیم کنندگان برگزیدند سعی در یافتن تعادل در بین دو فرهنگ است به خصوص در رابطه با خوش نویسی های اسلامی موجود بر روی گنبد، بحث های فراوانی وجود دارد دال بر اینکه آیا برداشتن پوشش گنبد حاوی این خطبه های اسلامی در راستای نشان دادن موزاییک های تزیین شده با تصاویر عیسی مسیح، پیشوای روحانی مسیحیان فرزند خدا و ارباب دنیا توجیه پذیر هست یا خیر .

در مورد تزیینات داخل مسجد در زمان دوره بیزانسی شامل طراحی با تخته سنگ های مرمر روی دیوارها و موزاییک بر روی منحنی های هلال طاق بود. اکنون می توانیم دو فرشته پشت ستون های اصلی و اندکی گل و گیاه کوچک بر روی مرمرهای دیوارها باقی مانده، مشاهده کنیم. در طول سالها موزاییک های تزیینی، گنجها، عتیقه های مذهبی، تصویرهای نقاشی شده مسیح، مریم مقدس و دیگر مقدسین مسیحی در ایاصوفیه اضافه شد و این مسجد را به یک کلکسیون اعجاب آور تبدیل کرد. پس از آن دوره و در دوره عثمانی با نوشتار قرآن بر دیوارها و گنبد این ساختمان عظیم تزییناتی جدید به آن اضافه شد .

ارتفاع گنبد این ساختمان از سطح زمین 55 متر و قطر آن 21 متر می باشد. که به وسیله 40 پشت بند بزرگ بر روی چهار ستون اصلی سوار است. مسجد ایاصوفیه یک شاهکار معماری زیبا و البته مهم در دوره های بیزانسی و عثمانی بوده است .

برای بازدید از مسجدهای ترکیه باید از لباس آستین بلند و زنها هم باید از حجاب استفاده کنند اما از زمانی که ایاصوفیه به موزه تبدیل شده دیگر کسی گردشگران را بازدید نمی کند .

قوانین عکاسی در موزه ایاصوفیه همانند دیگر موزه ها می باشد. عکاسی و فیلمبرداری در برخی از مکان های موزه ممنوع است و افراد بدون مجوز عکاسی اجازه گرفتن عکس نداند اما کسانی که می خواهند در مسجد ایاصوفیه و از معماری ها و دیوارها و گنبد زیبای آن عکسی به یادگار بگیرند این مکان به قدری جای زیبا دارد که به راحتی محلی را برای انجام این کار پیدا کنید .

برای رفتن به موزه مسجد ایاصوفیه تمام وسایل نقلیه عمومی به راحتی در دسترس خواهد بود شبکه اتوبوس، مترو و تراموای استانبول با برپایی چندین ایستگاه در محله سلطان احمد رفت و آمد گردشگران را به مسجد ایاصوفیه ، مسجد سلطان احمد، کاخ و موزه توپکاپی، و دیگر دیدنی های این محل زیبا بسیار آسان شده است تا تمام گردشگران و مسافرانی که از استانبول دیدار می نمایند بتوانند از موزه مسجد ایاصوفیه دیدن کنند.

ارسال نظر: