درب های ضد سرقت درصنعت ساختمان سازی

کدخبر: 2366782

یکی از مهم ترین نکات کلیدی در ایجاد امنیت بیشتر و طراحی بهتر ساختمان‌ها استفاده از درب‌های ضد سرقت است. این درب‌ها در مقایسه با درب‌های معمولی دارای امنیت به مراتب بیشتر و بالاتری هستند که این هم در ساختار درب و همچنین در ابزار یراق مورد استفاده قرار گرفته کاملا واضح است.

در ابتدا موضوع تأکید بر محدودیت منابع و در دهه گذشته تأکید بر مسائل تکنیکی موضوع در ساختمان سازی مثل تکنیک‌های ساخت، قطعات و مصالح و انرژی بر اساس مفهوم طرح مطرح شد. امروزه نیز درک قابل توجهی از موضوعات غیرتکنیکی رشد کرده است. همچنین مسائل اقتصادی و توسعه اجتماعی به نوعی مطرح است. حال در این بخش متخصصان درصدد استفاده از راهکارهایی چون انتخاب مصالح مناسب هستند و با اعمال روش هاش جدید مهندسی (روش تولید صنعتی، پیش ساخته) دست یابی به اهداف بلندمدت زیست محیطی و توسعه پایدار در صنعت، ساختمان را پیگیری می کنند.

یکی از مهم ترین نکات کلیدی در ایجاد امنیت بیشتر و طراحی بهتر ساختمان‌ها استفاده از درب‌های ضد سرقت است. این درب‌ها در مقایسه با درب های معمولی دارای امنیت به مراتب بیشتر و بالاتری هستند که این هم در ساختار درب و همچنین در ابزار یراق مورد استفاده قرار گرفته کاملا واضح است. همانگونه که از اسم آنها پیداست برای بهبود بخشیدن به امنیت خانه و جلوگیری از سرقت بهترین گزینه محسوب می‌شود. تولید این درب از کشور ایتالیا آغاز شد و پس از 5سال به کشور ترکیه رسید. در ترکیه هم کار تولید از کنتور و دامپرسازی شروع شد و سپس شرکت کاله اقدام به تولید قفل های این درب‌ها نمود. به مرور شرکت‌های دیگری اقدام به تولید درب و با افزایش تولید شرکت‌های دیگری اقدام به تولید رویه ی این درب‌ها کردند که در حال حاضر به شهرت زیادی رسیدند.

چون این درب‌ها در انواع مختلف دو یا چند قفله هستند، تولید قفل‌های آنها را نیز تولید کنندگان دیگر به عهده گرفتند که این امر باعث ایجاد شغل‌ها و شرکت‌های مختلف شده است. تولید کنندگان یراق نیز دراین میان با تولید یراق مخصوص این درب‌ها به سود خوبی رسیده اند. درب ضد سرقت در بازار جهانی با استقبال و فروش خوبی روبرو شد. در ایران اوایل این درب ها وارداتی بودند، زمانی که با استقبال زیادی روبرو شد در اکثر موارد درب‌های معمولی جای خود را به درب های ضد سرقت دادند.

روکش این درب‌ها از چوب راش مرغوب استکه یکی از معروفترین روکش ها در بازار ایران است و به دلیل استفاده از رگه های زنده ی درخت در این نوع روکش‌ها جذابیت آن چند برابر شده است .

از لحاظ ساختاری قفل‌ها و لولاها در آنها تقویت شده ودر صورت قفل شدن باز کردن آنها تقریبا غیر ممکن است. به غیر از امنیت ویژگی‌های دیگری نیز دارند برای مثال عایق‌های مناسب برای سرما و گرما و صدا وهمچنین ضد حریق نیز هستند.

متاسفانه مرجع دقیق و کاملی در مورد آشنایی با درب های ضد سرقت در اختیار مردم نیست و اندک شرکت‌هایی از این نا آگاهی سواستفاده و درب هایی با شکل و شمایل این درب ها به فروش می‌رسانند.

برای مثال در میان دو رویه ی درب هیچ لایه ی فلزی به کار نرفته که نداشتن آگاهی در این زمینه بسیار مشکل ساز می‌شود.

33

تفاوت‌های درب معمولی و درب ضد سرقت

مهم‌ترین تفاوت‌های آنها عبارتند از:

  1. امنیت بسیار بالای درب‌های ضد سرقت نسبت به درب‌های معمولی
  2. در ساختار درب‌های ضد سرقت برخلاف درب‌های معمولی در میان دو رویه از ورق فولادی جهت جلوگیری از سوراخ شدن یا شکسته شدت استفاده شده است.
  3. تعداد لولا ها در درب‌های ضد سرقت 3 یا چندین لولا است که قابل مشاهده نیست که در واقع دسترسی سارقین به لولا ها را غیر ممکن ساخته است.
  4. نصب آنها آسان است.
  5. در اطراف چهار چوب از زه پلاستیکی استفاده شده که مانع ورود گرد و غبار و همچنین نوعی کار عایق صوتی را انجام می‌دهد.
  6. ورق به کار رفته در آن بیش از یک میلی‌متر ضخامت دارد که این خود دلیل بر امنیت بالای آن است .
  7. درب ضد سرقت دارای قفل شب بند است.
  8. در صورت نیاز می‌توان درب ضد سرقت را با وسایل ایمنی جانبی تجهیز کرد و به بالا بردن امنیت آن کمک کرد.
  9. همچنین این درها عایق حرارتی و ضد حریق هم هستند.

نکاتی که هنگام خرید درب های ضد سرقت باید به آنها توجه کرد:

در وهله ی اول امنیت آن است که شرکت‌های سازنده ی این درب‌ها تلاش می‌کنند که در حین داشتن امنیت ظاهری زیبا و کاربردی نیز نسبت به درهای معمولی داشته باشند. اما برای خرید درب‌های ضد سرقت با استانداردهای جهانی باید حتما به چند نکته دقت کرد.

  1. ضخامت و جنس چهارچوب در
  2. لولای در
  3. جنس رویه ی لایه ی بیرونی درب
  4. ابزار و یراق استفاده شده در آن

همچنین اگر می‌خواهید درب را در محل خاصی استفاده کنید و لازم است که لوازم جانبی بر روی در نصب شود درب را متناسب با آن محیط سفارش دهید و در پایان این امر بسیار مهم است که در میان دو رویه‌ی درب ضد سرقت ورق فولاد به کار رفته باشد و نه از جنس دیگر...

قفل‌های این درب‌ها از دو نوع کلیدی و هوشمند طراحی می‌شوند. قفل‌های کلیدی به صورت کامپیوتری طراحی می‌شوند و به دو نوع اصلی و فرعی هستند. قفل‌های هوشمند قفل‌هایی هستند که بر روی درب نصب می‌شوند و نیازی به کلید ندارند و با سیستم‌های مختلفی نظیر اثر انگشت یا کارت عمل می‌کنند. در تمامی این درب‌ها منبع تغذیه قفل‌ها در داخل درب طراحی شده و نیاز به برق ساختمان ندارند.

نحوه ی ضد عفونی کردن درب های ضد سرقت

در حال حاضر و با توجه به شیوع ویروس کرونا ضد عفونی کردن سطوح از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که گفته شد درب‌های ضد سرقت از رویه چوبی با رنگ پلی اورتان درست می‌شود و با توجه به اینکه الکل حلال رنگ است برای ضد عفونی کردن درب، استفاده از الکل یا محصولات دارای آن اصلا توصیه نمی‌شود. این امر باعث کدر شدن رنگ در می‌شود و به مرور رویه درب از بین می‌رود. توصیه می شود برای ضد عفونی کردن درب از وایتکس به مقدار کم رقیق شده در آب استفاده شود.

ارسال نظر: