درمورد خواص گز چه می دانید؟

کدخبر: 2370736

درمورد خواص گز چه می دانید؟ گز به خاطر مواد موجود در آن خواص بسیاری دارد. همراه ما باشید تا بیشتر از این بدانید. لطفا اگر این مقاله را دوست داشتید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آنها نیز از فواید خواندن آن بهره مند شوند.

نسیم آنلاین: درمورد خواص گز چه می دانید؟ گز به خاطر مواد موجود در آن خواص بسیاری دارد. همراه ما باشید تا بیشتر از این بدانید. لطفا اگر این مقاله را دوست داشتید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آنها نیز از فواید خواندن آن بهره مند شوند.

تنقلات

بخاطر عدم تغذیه صحیح و استفاده بیش از حد از مواد مصنوعی متاسفانه اکنون بیماری هایی که بصورت مستقیم و غیرمستقیم با تغذیه ما مرتبط هستند بسیار زیاد شده اند. دیابت، بیماری های گوارشی،کوتاهی قد و فشار خون از جمله این بیماری ها هستند.

اکنون شاید بهتر باشد به رژیم غذایی خوبی گرایش پیدا کنیم و از خوراکی هایی که گذشتگان ما استفاده می کردند استفاده کنیم. اگرچه این کار کمی طول خواهد کشید اما اگر اینکار را نکنیم به قیمت سلامتی عزیزانمان تمام خواهد شد.

در گذشته با اینکه امکانات کمی داشتند خوراکی های بسیار خوشمزه و پرخاصیتی را تولید می کردند. این خوراکی ها برای همه سنین بعنوان میان وعده می توانستند استفاده شوند.

با گذشت زمان تغییرات فرهنگی زیاد باعث شد تا بسیاری از این خوراکی ها بجز در منطقه خواستگاهشان ناشناخته بمانند. حتی بسیاری از آنها در همان مناطق مربوط به خودشان نیز ناشناخته اند.

اصفهان : بزرگترین تولید کننده گز ایران

بهتر است بدانیم که استان اصفهان بزرگترین تولید کننده گز ایران است. این استان همچنین دارای صنایع دستی متفاوتی است. از جمله صنایع دستی این استان  انواع خوراکی ها و تنقلات خوشمزه ای است که در آنجا تولید می شود.

از جمله این خوراکی های خوشمزه که در اصفهان و حتی استان های مجاورش هم تولید می شود گز با کیفیت و درجه یک اصفهان است. گز نوعی شیرینی خوشمزه است که مواد پرخاصیتی در آن بکار رفته و طعم بسیار خوبی دارد.

گز انواع مختلفی دارد. انواع مختلف گز نحوه پخت و تولید یکسانی دارند و فقط در جزئیاتشان مثل مغزهایی که در آنها به کار رفته و یا ادویه و طعم دهنده متفاوت هستند.

گزانگبین

با توجه به کاربرد شهدانگبین، سفیده تخم مرغ، گلاب و مغزهایی همچون پسته و بادام، درگزها، می توانیم خواصی که مربوط به این مواد می باشند را بعنوان خواص گز، در نظر بگیریم.

شهدانگبین، سفیده تخم مرغ، گلاب،پسته و بادام از موادی هستند که در گز استفاده می شوند، پس خواص گز همان خواص آنان می باشد.

از جمله موادی که در گز وجود دارد پسته و بادام است که باعث پرخاصیت شدن گز می شود. پسته یک مغز بسیار پرانرژی است و کالری زیادی به بدن می دهد. ترکیبات معدنی و مواد مغذی زیادی در این مغز کوچک وجود دارد که باعث می شود مشکلات جسمی کاهش یابد. پسته سرشاز از آهن است و بنابراین اگر درست مصرف شود افرادی که دچار کم خونی هستند را بهبود می بخشد. همچنین پسته مقادیر زیادی ویتامین E دارد که این ویتامین در سلامتی پوست و مو و ناخن بسیار اثر دارد. از آنجا که مغزها ترکیباتی گیاهی و سرشار از فیبرهستند می توانند مشکلات دستگاه گوارش مثل یبوست را درمان کنند.

Capture

پسته و بادام به دلیل اینکه دارای روغن های اشباع نشده هستند مثل امگا 3 و امگا6، برای قلب و عروق می توانند مفید بوده و حتی سبب کاهش فشارخون هم بشوند. آنتی اکسیدان موجود در پسته در تقویت بینایی و همچنین جلوگیری از رشد سلول های سرطانی بسیا مؤثر می توانند باشند.

پسته و بادام دارای روغن های اشباع نشده ای مثل امگا۳ و امگا۶ هستند که برای قلب و عروق می توانند مفید باشند و حتی سبب کاهش فشار خون هم می شوند. هردوی این مغزها از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کنند.

گزهایی که در آنها از قند و گلوکز استفاده می شود خواص کمتری از گزهای دارای انگبین دارند. انگبین توسط یک حشره خاص بطور طبیعی تولید می شود و باعث شیرینی و خوشمزگی زیاد گز می شود. انگبین خواص درمانی به گز اضافه می کند. افراد مبتلا به دیابت به خاطر ساده بودن قند ترکیبی که در انگبین است می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. گز انگبینی برای درمان یبوست و کلیه و کبد هم مفید است. انگبین دارای ویتامین D و مقدار زیادی کلسیم است که برای نرمی استخوان مفید است و از پوکی استخوان هم جلوگیری می کند.

 

سفیده تخم مرغ و پروتئین موجود درآن کمک به عضله سازی و بدست آوردن کالری اضافه می کند. این در حالیست که چربی به بدن اضافه می شود.

موادی که در تولید گز بکار می روند سرشار از ویتامین هستند .ویتامین ها برای کارکرد صحیح بسیاری از آنزیم های سلولی مفید هستند و حتی برای سرعت بخشیدن به متابولیسم و فعل و انفعلات شیمیایی بدن لازم وضروری می باشند.

گزها خواص دیگری نیز دارند. تقویت حافظه، بهبود عملکرد مغز، سیستم عصبی، کنترل و کاهش فشار خون، تقویت پوست و مو،آرام بخشی و کم کردن استرس از جمله سایر خواص گزها هستند.

 

البته مهم است که بدانیم افراط در خوردن هر چیزی،حتی اگر خوردن چیزهای طبیعی باشد باز هم ما را دچار مشکل خواهد کرد و اثر خواص گز را از بین می برد. بخصوص افرادی که فشار خون و دیابت دارند برایشان مهمتر است که تعادل را رعایت کنند.  آنها نباید با این تصوراینکه شهد انگبین طبیعی است در مصرف آن زیاده روی کنند. دقت کنید که گز معمولی را بجای گزانگبین به شما بدهند.

در این مقاله در مورد خواص گز صحبت کردیم و در نهایت باید گفت که خوردن اینگونه تنقلات را بهتر است در دستور غذایی خود قرار دهید تا با مصرف صحیح آنها سلامتی بدن خود را تدریجا افزایش دهید. ضمنا اگر قصد تهیه گز به صورت اینترنتی را دارید می توانید از فروشگاه های اینترنتی معتبر همچون سایت گز دردشتی انواع گز و سوهان را تهیه کنید. بدین منظور می توانید بر روی این لینک کلیک کنید.

 

 

ارسال نظر:
  • mohammad

    سلام
    ممنون بابت متن خوبتون باید بگم خواص گز به موادی که در آن استفاده می شود خیلی ربط دارد قطعا گزی که درآن از انگبین استفاده شده خیلی خواص بیشتری دارد در برابر دیگر گز ها