نحوه جلوگیری از نشتی شوفاژ: 4 مرحله برای صرفه جویی در هزینه شما

کدخبر: 2373855

با شروع فصل سرما، به یکباره حضور وسایل گرمایشی مهم می‌شود و خوب البته کارهایی مانند سرویس، تعمیر و حتی گاهی نصب مجدد آنها در اولویت قرار می‌گیرد. با این مقدمه کوتاه می‌خواهیم از راه‌هایی در این نوشته صحبت کنیم که باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و در نتیجه هزینه‌ها می‌شود.

نحوه جلوگیری از نشتی شوفاژ: 4 مرحله برای صرفه جویی در هزینه شما

با شروع فصل سرما، به یکباره حضور وسایل گرمایشی مهم می‌شود و خوب البته کارهایی مانند سرویس، تعمیر و حتی گاهی نصب مجدد آنها در اولویت قرار می‌گیرد. با این مقدمه کوتاه می‌خواهیم از راه‌هایی در این نوشته صحبت کنیم که باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و در نتیجه هزینه‌ها می‌شود.

  1. قسمت اصلی گرمایش را تعمیر کنید

یکی از اولین و مهم‌ترین بخش‌هایی که در هنگام وسایل گرمایشی مانند شوفاژ باید مورد بررسی قرار گیرد، موتورخانه است، جایی که گرمای اصلی ساختمان را تولید می‌کند. موتورخانه که گاهی به آن شوفاژخانه هم می‌گویند، محل نصب و قرارگیری مشعل، دیگ (منبع آب)، لوله‌ها، کلکتور و ... است و به دلیل آنکه همیشه باید در حال کارکردن باشد، احتمال خرابی نیز در آن بالاست (البته هرچه شرکت خدمات تاسیسات از وسایل و تجهیزات با کیفیت استفاده کند و نصب آن را به شکل اصولی انجام دهد، احتمال خرابی کاهش پیدا می‌کند).

اما جدا از  در نظر گرفتن و رعایت همه این موارد، سرویس، تعمیر و نگهداری اصولی موتورخانه ضروری است و معمولا باید توسط متخصصین آن انجام گیرد. به این ترتیب در سرکشی‌های دوره‌ای، نحوه کارکرد مشعل، نشتی دیگ، عملکرد صحیح کلکتورها و پمپ آب توسط تعمیرکار موتورخانه چک می‌شود و در صورت نیاز اقدامات لازم برای تعمیر انجام خواهد شد.

  1. هواگیری شوفاژ را انجام دهید

سالانه با باز کردن شیر رادیاتورها برای ایجاد گرمایش، باید هواگیری آن را نیز انجام دهید، چرا که در طول زمان، ممکن است داخل پره‌های شوفاژ هوا جمع شده باشد و در نتیجه انتقال صحیح حرارت را دچار اختلال کند. برای اینکار به چند ابزار ساده مانند کلید هواگیری نیاز دارید و همچنین باید محل هواگیری را نیز بدانید، جایی در انتهای بالایی و یا پایینی رادیاتور.

اگر به کلید هواگیری دسترسی ندارید، استفاده از آچار فرانسه و یا آلن بسته به نوع شیر تخلیه، می‌تواند استفاده شود. همچنین ظرفی را در پایین شیر رادیاتور قرار دهید تا آب خارج شده به زمین ریخته نشود. بعد از هواگیری، باید فشار داخلی پره‌های رادیاتور را متناسب با استانداردی در نظر بگیرید که سازنده در دفترچه راهنما تائید کرده است.

  1. نشتی شوفاژ را بگیرید

گاهی اوقات شوفاژها نیاز به رسوب‌گیری دارند و هر چه سختی آب بیشتر باشد، تعداد دفعاتی که به رسوب‌گیری نیاز

پیدا می‌کنید، بیشتر خواهد شد، چرا که رسوب جمع شده در دیواره پره‌های رادیاتورها، مانع از انتقال صحیح گرما می‌شود.

رسوب‌گیری ممکن است باعث سوراخ شدن دیواره شوفاژ شود و در نتیجه نشتی آب رخ دهد. بسته به میزان و بزرگی سوراخ ایجاد شده، لازم است از یک تعمیرکار ماهر بخواهید در محل حضور پیدا کند. برای اینکار می‌توانید قیمت تعمیر و سرویس رادیاتور را جویا شوید و پس از آن اقدام به اینکار کنید.

البته گاهی اوقات، امکان گرفتن سوراخ‌های ایجاد شده وجود ندارد و باید رادیاتور جدیدی نصب شود. اگر به نصب رادیاتور جدید نیاز پیدا کردید، سعی کنید بهترین کیفیت آنها را تهیه کنید تا با احتمال کمتری، دوباره این اتفاق تکرار شود.

  1. شیر هواگیری را تعویض کنید

گاهی اوقات ممکن است خود شیر هواگیری دچار مشکل شود و امکان هواگیری وجود نداشته باشد و یا حتی با وجود هواگیری، نشت آب صورت گیرد. در این مرحله، باید شیر ورودی آب رادیاتور بسته شود و اقدام به تعویض شیر هواگیری شود.

برای تعویض شیر هواگیری، به تجهیزاتی مانند شلنگ آب، آچار فرانسه و نوار تفلون نیاز است. ابتدا شلنگ باید روی شیر تخلیه نصب شود تا آب داخل رادیاتور به طور کامل تخلیه شود. پس از آن، به کمک آچار فرانسه باید شیر هواگیری در خلاف عقربه‌های ساعت چرخیده و از روی رادیاتور جدا شود.

سپس باید شیر جدید هواگیری را در محل مورد نظر نصب کنید و با نوار تفلون محکم کنید و با باز کردن شیر ورودی آب، امکان نشت دوباره آب را چک کنید.

نکات مهم در حین بررسی نشتی شوفاژ

کار نصب رادیاتور و شوفاژ در ساختمان کار کاملا تخصصی است، پس اگر در این زمینه تخصص ندارید، از افراد اهل فن برای اینکار کمک بگیرید. معمولا افرادی که در حوزه شوفاژ خانه تخصص دارند، جزئیات تعمیر و نگهداری از رادیاتورها را نیز می‌دانند.

اگر مایلید کارهایی مانند هواگیری رادیاتور را به تنهایی انجام دهید، حتما به درجه حرارت آن توجه کنید و اینکار را زمانی انجام دهید که شوفاژ برای مدتی خاموش بوده است. چرا که اگر نتوانید به درستی اینکار را انجام دهید و آب داخل رادیاتور گرم باشد، احتمال آسیب زدن به خود را دارید.

قبل از انجام کارهای فنی بر روی شوفاژها، سعی کنید اطلاعات لازم و کافی را از طریق اینترنت و مراجع تخصصی به دست بیاورید تا احتمال اشتباه در حین کار کاهش پیدا کند.

سخن پایانی

صرفه‌جویی در مصرف انرژی، اگرچه تاثیر زیادی در کاهش مبلغ قبض گاز شما خواهد داشت، اما تاثیرات به مراتب بیشتری نیز دارد؛ همگی ما موظف هستیم راه‌های مصرف درست و بهینه انرژی در همه اشکال آن را یاد بگیریم و در انجام آنها تلاش کنیم تا بتوانیم این منابع نامحدود را به آیندگان نیز برسانیم، علاوه بر آن، با اینکارها، عمر زندگی انسان‌ها را در این کره خاکی بسیار زیبا افزایش داده‌ایم.

 

 

 

ارسال نظر: