روش استفاده از گرما درمانی برای تسکین انواع درد

کدخبر: 2374022

 

موثرترین لوازم گرما درمانی، لوازمی هستند که می توانند گرمای خود را در دمای مناسب نگه دارند. منظور از دمای مناسب، دمایی است که "گرم" محسوب می شود. منبع گرما نباید به حدی داغ باشد که پوست را بسوزاند. هدف این است که گرما به درون عضلات نفوذ کند. به عبارتی، بالا رفتن دمای پوست بدن، تاثیر چندانی بر کاهش درد و ناراحتی ندارد.

در بسیاری موارد، هرچه گرما طی مدت زمان بیشتری اعمال شود، بهتر است. مدت زمان لازم برای اعمال گرما، به نوع و شدت آسیب بستگی دارد. در کمردرد های جزئی، گرما درمانی طی یک مدت زمان کوتاه، می تواند کافی باشد (برای مثال 15 تا 20 دقیقه) و در آسیب های شدیدتر، گرمانی درمانی طی دوره های طولانی تر ممکن است مفیدتر باشد (برای مثال 30 دقیقه تا 2 ساعت و یا بیشتر).

انواع روش های گرما درمانی

دو روش برای گرما درمانی وجود دارد که شامل گرمای مرطوب و گرمای خشک می باشد:

- گرمای خشک: شامل منابع گرمایی مانند پد های گرمایشی الکتریکی و سونا می باشد که رطوبت را از بدن بیرون می کشد و ممکن است منجر به کم آبی پوست شود. با این حال، برخی افراد عقیده دارند که استفاده از گرمای خشک راحت ترین روش است و احساس بهتری دارد.

- گرمای مرطوب: شامل منابعی از جمله حمام داغ، حوله های بخار و پک های گرمایی مرطوب می باشد. این روش می تواند به نفوذ گرما به درون عضلات کمک کند و برخی افراد عقیده دارند که استفاده از گرمای مرطوب در تسکین درد موثرتر است.

هر کدام از روش های گرما درمانی، ممکن است برای یک فرد بهتر از فرد دیگر باشد. برای تشخیص روش بهتر و موثر تر برای هرکس، ممکن است نیاز به انجام برخی آزمایشات باشد. روش های مختلفی برای گرما درمانی در نواحی پایینی کمر وجود دارد. برخی روش های رایج شامل موارد زیر می باشد:

  • کیسه های آب گرم از نوع پلاستیکی که معمولا 20 تا 30 دقیقه گرم  می ماند.
  • پد گرمایشی الکتریکی که تا زمانی که به برق متصل است، گرمای ثابتی دارد.
  • ژل پک های گرم که برای گرم شدن ممکن است در مایکروویو و یا آب گرم قرار داده شود و حدودا 30 دقیقه گرم می ماند. بعضی از انواع ژل پک ها، گرمای مرطوب را ایجاد می کنند که برخی افراد آن را ترجیح می دهند.
  • پتو های حرارتی که دور کمر می پیچد و ممکن است بر روی پوست و زیر لباس پوشیده شود و به مدت چند ساعت درجه حرارت پایینی را ایجاد می کند.
  • حمام آب گرم، وان آب گرم، سونا و حمام بخار معمولا باعث احساس راحتی و آرامش می شوند که می تواند به کاهش گرفتگی و درد عضلات کمک کند.

گرما درمانی به کاهش خشکی و سفتی مفاصل نیز کمک می کند.

افرادی که از بیماری های مزمن مانند فیبرومیالژی، آرتروز و یا کمر درد رنج می برند، بهتر است از روش های گرما درمانی استفاده کنند. حمام یا وان آب گرم و یا استفاده از کمپرس های گرم، یکی از قدیمی ترین و ارزان ترین روش های گرما درمانی است. تحقیقات نشان داده که گرما درمانی می تواند به کاهش خشکی و سفتی مفاصل و همچنین تسکین درد های عضلانی کمک کند.

نحوه عملکرد گرما درمانی

در ادامه، به توضیح اینکه گرما چگونه به کاهش درد کمک می کند، می پردازیم.

  • گرما باعث دلگرمی و اطمینان خاطراست و اطمینان خاطر، همچون یک داروی مسکن عمل می کند. (این نوعی تاثیر بر اعصاب است، نه فقط یک تاثیر روانی)
  • گرما می تواند چند سانتی متر به درون بافت نفوذ کند. با افزایش دمای بافت، سرعت متابولیسم سلولی نیز افزایش می یابد که این اتفاق ممکن است اثرات درمانی داشته باشد. برای مثال:
  • گرما می تواند بر یکی از شایع ترین دلایل ایجاد درد، که به عنوان "نقاط ماشه ای" شناخته می شود، تأثیر بگذارد.
  • گرما می تواند به کاهش درد و گرفتگی های عضلانی بعد از ورزش کمک کند.
  • پماد تسکین درد (تایگر بالم) و محصولات مشابه آن، گرما ایجاد نمی کند. اما می تواند بر ادراک حسی تاثیر داشته باشد (انحراف تحریکات عصبی) و از این طریق به تسکین درد عضلانی کمک می کند.

 

گرما درمانی باعث گشاد شدن عروق و افزایش خونرسانی به بافت می شود. در نتیجه، اکسیژن و مواد غذایی بیشتری به سلول های بافت آسیب دیده می رسد. افزایش گردش خون منجر به کاهش خشکی مفاصل و گرفتگی عضلانی می شود.

افرادی که جراحت شدید و یا التهاب دارند، نباید از گرما درمانی استفاده کنند. استفاده بیش از حد از گرما درمانی می تواند باعث تورم و قرمزی ناحیه شود. در این صورت بهتر است چند روز از سرما درمانی استفاده شود. سرما تاثیراتی عکس گرما دارد. سرما درمانی جریان خون را کاهش داده و در نتیجه منجر به کاهش التهاب می شود.

چه استفاده از گرمادرمانی مناسب نیست؟

در بعضی موارد نباید از گرما درمانی استفاده کرد. برای مثال، اگر نواحی پایینی کمر متورم یا کبود شده باشد، نباید از گرما استفاده کرد. افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا فشار خون بالا نیز باید با پزشک خود مشورت کنند. استفاده از گرما درمانی در مبتلایان به موارد زیر مناسب نمی باشد:

  • درماتیت
  • ترومبوز ورید عمقی (DVT)
  • دیابت
  • بیماری عروق محیطی
  • زخم های باز
  • اختلالات شناختی شدید

 

فروشگاه تجهیزات پزشکی فانی: faanistore.com

آدرس: تهران - میدان امام خمینی - خیابان ناصرخسرو - کوچه خراسانی‌ها - پلاک ۱۵

شماره تماس پشتیبانی: 09044848841

 

 

ارسال نظر: