پست الکترونیکی و ایمیل

کدخبر: 2374441

آشنایی با پست الکترونیکی و ایمیل

 

01

پیش از اینکه به این موضوع برسیم که ایمیل چیست؟ یا درست کردن ایمیل شخصی چگونه انجام می‌گیرد؟ باید کمی به گذشته ارتباطی انسان برگردیم. روزگاری بود که برای ایجاد ارتباط انسان دلخوش به تکه کاغذی بود تا چند سطری بر روی آن بنویسد و برای شخصی دیگر، در جایی دور یا نزدیک ارسال کند. البته این زمان نسبت به دوره‌ای که الان در آن به سر می‌بریم خیلی دور نیست. به هر حال این میل به ارتباط از سال‌های پیش در بشر وجود داشته است و همواره تلاش کرده از ابزار و رسانه‌ای استفاده کند تا هم این ارتباط را حفظ کرده و هم اینکه به آن سرعت ببخشد. ایمیل یا نامه الکترونیکی شکل و نحوه ارتباطات را از پایه و اساس تغییر داد.

  • آشنایی با ایمیل

احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده است که ایمیل چیست؟ ایمیل همان نامه های قدیمی است که این بار در بستر اینترنت ارسال می شود. نامه‌های الکترونیکی برای اولین بار در دهه 60 میلادی بین کامپیوتر‌ها رد و بدل می‌شد. شرایط ارسال ایمیل با محدودیت‌هایی روبه رو بود که بعد‌ها در سال 1971 سعی شد که این محدودیت‌ها برطرف شود. ری تاملینسون مخترع ایمیل شبکه‌ای است که امروزه از آن استفاده می‌کنیم. ایمیل پیام‌ها را ذخیره و ارسال می‌کند. یعنی شما پیامی را که به شخص حقیقی یا حقوقی دیگر فرستاده‌اید پس از ارسال حذف یا پاک نمی‌شوند و در ایمیل آدرس شما باقی می‌ماند. از طرف دیگر هنگام ارسال پیام نیازی نیست که هر دوطرف (فرستنده یا گیرنده) حتماً آنلاین باشند. علاوه بر این همچون دوره‌های گذشته که داخل پاکت نامه علاوه بر متن نوشته شده، چند عکسی هم گنجانده می‌شد در ایمیل نیز شما در کنار متن نوشتاری می‌توانید فایل‌های دیگری را هم در قالب عکس، فیلم و ... ارسال کنید. از دیگر خدماتی که پست الکترونیک ارائه می‌دهد این است که شما می‌توانید یک پیام مشخص را به چندین آدرس به صورت همزمان ارسال کنید. همچنین دیگران هم می‌توانند از همین طریق و درست به همین صورت با شما ارتباط برقرار کنند. شما به محتوای ارسالی و دریافتی خود دسترسی دارید و در صورت لزوم می‌توانید آن‌ها را حذف کنید و یا در بخش دیگری نگهداری کنید. شما در ایمیل خود می‌توانید لیستی از افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید داشته باشید و با ذخیره آدرس ایمیل آن‌ها سرعت ارتباطی بین خود را بهبود ببخشید. حالا این سؤال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان به چنین امکان ارتباطی دسترسی پیدا کرد. کار سختی نیست در ایران‌هاست ما شما را برای درست کردن ایمیل شخصی راهنمایی خواهیم کرد.

  • نحوه ساخت ایمیل

برای درست کردن ایمیل شخصی یا پست الکترونیکی نیازی به پرداخت هزینه ندارید. کافیست به یکی از شرکت‌ها یا سایت‌های ارائه دهند ایمیل مراجعه کنید. معروف‌ترین آن‌ها Gmail و Yahoo است. البته اگر کار حرفه‌ای و تخصصی با ایمیل ندارید این دو شرکت بهترین هستند یا حتی شرکت‌های دیگری که خیلی نام وآوازه ندارند. امنیت اطلاعات در این شرکت‌ها خیلی بالا نیست. البته به این معنا نیست که قطعاً اطلاعات شما دزدیده خواهند شد بلکه احتمال هک کردن آن همچنان وجود دارد.

01

 

گاهی از طریق ایمیل ممکن است اسناد معتبر و مهمی را انتقال دهید که برای این امر امنیت بیشتر از هر چیزی رخ نشان می‌دهد. در چنین شرایطی برای اینکه امکانات و خدمات بیشتری دریافت کنید لازم است که هزینه بیشتری هم بپردازید. از شرکت‌هایی برای خود آدرس پستی تهیه خواهید کرد که باید مبلغی هم به آن‌ها پرداخت کنید.

اما از آنجایی که بیشتر ما کاربران ساده پست الکترونیکی هستیم معمولاً نحوه ساخت ایمیل در یاهو و جیمیل مد نظر است. ساخت ایمیل کار دشواری نیست. کافیست به سایت ایمیل یا یاهو وارد شده و اکانت خود را بسازید. در این بخش به صورت مرحله به مرحله اطلاعات شخصی از شما دریافت می‌شود. فراموش نکنید آدرس ایمیلی که انتخاب می‌کنید تنها به اسم و مشخصات شما ثبت می‌شود. در انتخاب نام ایمیل آدرس دقت کنید. اگر آی دی که انتخاب می‌کنید قبلاً توسط فرد دیگری انتخاب شده باشد واضح است که دیگر به شما تعلق نخواهد گرفت بنابراین نام‌های دیگری را باید امتحان کنید.

در انتخاب پسوورد هم نهایت دقت را داشته باشید. برای اینکه ایمیل‌های خود را چک کنید و وارد حساب کاربری خود شوید لازم است ایمیل آدرس و پسووردتان را وارد کنید. البته در صورت فراموشی راه‌هایی برای بازیابی آن وجود دارد. بنابراین هنگام ساخت ایمیل آدرس در بخشی که از شما شماره تلفن درخواست می‌کند. شماره موبایل در دسترس خود را آنجا وارد کنید. زیرا یکی از راه‌های ریست کردن پسوورد قطعاً ارسال کد یا لینک به شماره تلفن شماست. اطلاعات دقیقی ایران‌هاست در مورد جزییات ساخت ایمیل به شما خواهد داد.

  • Outlook چیست؟

هر یک از ما که تجربه نصب آفیس بر روی سیستم را دارد قطعاً چشمش به outlook افتاده است. اگر نه که کافیست به بخش آفیس بروید و در کنار دیگر برنامه نام این نرم‌افزار را هم ببینید. شاید آن قدری که از وورد و اکسل اطلاع داریم در مورد اوت لوک چیزی ندانیم و حالا این سؤال پیش بیاید که outlook چیست؟

اوت لوک به فارسی چشم انداز ترجمه شده است. برنامه‌ای است که برای ارسال و دریافت ایمیل کاربرد داشته و به دلیل داشتن تقویم و دفترچه یادداشت در طبقه‌بندی اطلاعات نیز می‌تواند کمک بسیاری به کاربر بکند. به راحتی می‌توانید در اوت لوک اکانت ساخته و سپس ایمیل‌های خود را رد و بدل کنید. البته یکی از مزیت‌های اوت لوک این است که در زمان‌هایی که به اینترنت دسترسی ندارید به صورت آفلاین هم می‌توانید ایمیل‌های خود را بررسی و مشاهده کنید.

یکی از قابلیت‌های اوت لوک این است که می‌توان نسخه ویندوز آن را با گوشی تلفن همراه سینک کنید و همان اطلاعات را داخل گوشی خودتان هم داشته باشید. این برنامه هم در نسخه ویندوز و هم در برنامه آفیس به کاربران ارائه داده می‌شود و همانطور که پیشتر گفتیم تنها با ساختن یک اکانت و وارد کردن اطلاعاتی که از شما درخواست می‌شود می‌توانید به این برنامه دسترسی داشته باشید.

 

 

ارسال نظر: