صفر تا صد دیزل ژنراتور

کدخبر: 2376297

به دیزل ژنراتور یا بهتر بگوییم ژنراتور دیزلی، موتور برق نیز گفته می شود که انرژی مکانیکی یا حرکتی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در واقع یک دیزل ژنراتور ترکیبی از یک موتور دیزلی برای به حرکت دراوردن موتور و یک ژنراتور الکتریکی است که برای تولید برق استفاده می شود. از دیزل ژنراتورها در شرایط اضطراری و شرایطی که برق شبکه در دسترس نیست استفاده می شود.

دیزل ژنراتور دستگاه های صنعتی بسیار کاربردی هستند که از آنها برای تولید برق کارخانه ها، ساختمان های مسکونی و مراکز مهم و بزرگ استفاده می کنند . ممکن است برخی در مورد نوع سوختی که این دستگاه با آن کار می کند و برق تولید می کند بپرسند؟ در پاسخ به چنین سوالاتی باید بگوییم که دیزل ژنراتور از گازوئیل یا سوخت دیزل استفاده می کند. سوخت هایی که یک دیزل ژنراتور می تواند برای تولید برق مورد نیاز استفاده کند شامل گاز طبیعی، بنزین و گازوئیل است.

نحوه عملکرد دیزل ژنراتور

اصول عملکرد دیزل ژنراتور بر اساس قانون بقای انرژی است. این به این معنی است که "انرژی نه می تواند ایجاد شود و نه از بین می رود، بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شود." گازوئیل دارای انرژی شیمیایی است و در طی احتراق انرژی شیمیایی آن به انرژی گرمایی و حرکت تبدیل می شود. نیروی مکانیکی تولید شده موجب چرخش و حرکت آلترناتور خواهد شد . چرخش آلترناتور نیز برق تولید می کند.

برای ذکر نحوه عملکرد دیزل ژنراتور باید گفت که این تجهیزات انرژی شیمیایی زیادی مصرف می کند و  این انرژی با انجام فرآیند احتراق به انرژی مکانیکی یا حرکتی تبدیل می شود. نکته ای که وجود دارد این است که انرژی مکانیکی ایجاد شده می تواند به سرعت میل لنگ را به حرکت در بیاورد . دیزل ژنراتور میل لنگ را در میدان مغناطیسی قرار می دهد که برق مورد نیاز را تولید کند. لازم به ذکر است که موتور برق دیزلی با دیزل ژنراتور متفاوت است در واقع نحوه عملکرد موتور برق دیزلی مانند دیزل ژنراتور است منتها در ابعاد کوچکتر!

عملکرد دیزل ژنراتور را به طور خلاصه توضیح خواهیم داد . در واقع عملکرد دیزل ژنراتور با انجام چهار مرحله مکش، تراکم، احتراق و تخلیه اتفاق می افتد.

654

 

مرحله مکش

شیر ورودی باز می شود . با باز شدن شیر ورودی پیستون از مرکز جابجا می شود و هوا به سیلندر میرسد. در انتهای این مرحله زمانی که به اندازه کافی هوا با فشار وارد شد ، شیرمکش بسته خواهد شد .

مرحله احتراق

در مرحله احتراق ، سوخت به هوای متراکم و داغ اضافه می‌شود و میسوزد و فشار موجود را حفظ می‌کند . تامین سوخت زمانی که پیستون به مرکز فوقانی برسد، متوقف خواهد شد. در واقع سوخت رسانی در آخر مرحله مکش تا رسیدن به نقطه قطع ادامه داده می شود. در طی انجام این مراحل باید شیر ورودی و تخلیه بسته باشند تا گازهای فشرده در سیلندر پخش شده و پیستون را به سمت پایین حرکت دهند تا زمانی که به نقطه پایین برسد.

مرحله تخلیه

در مرحله تخلیه شیرهای تخلیه با حرکت پیستون به سمت بالا باز می شوند و شیر سوخت بسته می شود . گازهایی که در مراحل قبل سوختند ، ایجاد احتراق می کنند و با انبساطی که دارند حرکت می کنند و گازهای باقی مانده با بالارفتن پیستون از دریچه اگزوز خارج می شوند. زمانی که این مرحله تمام شد ، شیرهای تخلیه بسته میشوند و چرخه کامل خواهد شد.

 

ساختار و اجزای دیزل ژنراتور

 

همانطور که در تصویر زیر میبینید دیزل ژنراتور از اجزای زیادی تشکیل شده است . که در ادامه بخش های مهم را بررسی خواهیم کرد.

54

موتور

موتور دیزل ژنراتور با منبع الکتریکی  بزرگی که دارد انرژی الکتریکی زیادی را تولید می کند.

آلترناتور

آلترناتور یکی از جذاب ترین بخش های دیزل ژنراتور است و تبدیل انرژی مکانیکی از چرخش محور به انرژی الکتریکی را برعهده دارد.

سیستم سوخت

سوخت دیزل ژنراتور ، دیزل یا گازوئیل است. مخزن سوخت ، سوخت مورد نیاز را برای حداقل 6 تا 8 ساعت کار ذخیره می کند. مخزن سوخت در دستگا های کوچک و قابل حمل داخل محفظه ژنراتور است و در دستگاه های بزرگ تر خارج از دستگاه و به صورت دائمی نصب خواهد شد. بخش های سیستم سوخت شامل لوله‌هایی است که سوخت را به موتور می‌رسانند، پمپ، فیلتر، لوله دریچه مخزن سوخت یا دریچه‌ای که از فشار یا خلاء داخل باک جلوگیری می‌کند. همچنین یک اتصال سرریز برای اطمینان از عدم پاشیده شدن سوخت روی عرشه موتور یا ژنراتور در صورت پر بودن باک وجود دارد.

رگولاتور ولتاژ

این بخش از دیزل ژنراتور نسبتاً پیچیده اما مهم است. بدون این سیستم با تغییر سرعت موتور ، قدرت ولتاژ و جریان نیز تغییر خواهد کرد. از آنجایی که وسایل برقی فعلی باید از یک منبع بسیار مطمئن تغذیه شوند، برخی الزامات در خروجی ژنراتور مورد نیاز است. توضیح ساختار رگولاتور کمی پیچیده است و در این آموزش گنجانده نشده است. در اینجا کافی است بدانید که کار رگولاتور تنظیم ولتاژ خروجی روی مقدار مناسب و استاندارد است.

 

سیستم خنک‌کاری

سیستم خنک کننده وظیفه خنک کردن و از بین بردت گرمای تولید شده در دستگاه را برعهده دارد . موتور با تولید انرژی مکانیکی، گرمای زیادی ایجاد می کند. حتی جریان عبوری از سیم هایی که مقاومت دارند نیز در ژنراتور تولید گرما می کنند. گرمای تولید شده توسط یک مایع خنک کننده خنثی می شود . مایع خنک کننده پس از خنک کردن دستگاه گرمای تولید شده را از طریق هوا و یا مایع خنک کننده دیگری تخلیه خواهد کرد .

سیستم تخلیه

سیستم تخلیه باید گازهای تولید شده از احتراق های موجود در دستگاه را به بیرون هدایت می کند . احتراق هایی که برای تولید برق ایجاد می شود گازهای سمی و خطرناکی تولید می کند که باید از دستگاه خارج شوند . تخلیه گازهای سمی توسط لوله های اگزوز انجام می شود . نکات و مقررات ایمنی برای محل قرارگیری اگزوز ها قبل از نصب دیزل ژنراتور وجود دارد که باید حتما رعایت شود .

سیستم روغن‌کاری

موتور دیزل ژنراتور نیز مانند هر موتوری دیگری نیاز به روغن‌کاری دارد . روغن کاری موتور توسط یک پمپ روغن و مخزنی که به موتور متصل شده است ، انجام می‌شود.

654

 

سیستم راه‌اندازی و باتری

متور دیزل ژنراتور برای شروع به کار نیاز به یک موتور الکتریکی دارد که به آن موتور راه اندازی گفته می شود . موتور راه‌انداز الکتریکی از یک باتری انرژی دریافت می کند که این باتری با یک شارژر جداگانه یا از خروجی ژنراتور شارژ می شود.

تابلوی کنترل

عملکرد ژنراتور توسط تابلوی کنترل ، قابل کنترل است. کنترل‌ها و خروجی‌های متداول روی تابلوهای کنترل قابل مشاهده است.

اتاق و بدنه

دیزل ژنراتور را در محفظه ای ضدآب، قاب سازه‌ای، یا یک واحد قابل حمل قرار می دهند. برای نگه داشتن تمامی اجزا به صورت محکم و ساختاریافته استفاده از اتاق و بدنه ای محکم لازم است . بدنه نیز زمین شدن تمامی اجزا را برای جلوگیری از خطرات احتمالی تضمین می کند .

کانوپی

دیزل ژنراتور در زمان کار صدای زیادی تولید می کند که خوشایند نیست . به همین دلیل از کانوپی یا محفظه ای عایق صوتی استفاده می کنند که صدای تولید شده را تا حد زیادی کاهش می دهد که ای نوع دیزل ژنراتور را سایلنت یا ساکت می گویند.

خدمات فروش و پشتیبانی دیزل ژنراتور

شرکت برق افشان سپاهان با بیش از ۴۰ سال سابقه در زمینه واردات و عرضه انواع دیزل ژنراتور ، تامین و تجهیز نیروگاه های دیزلی و گازی است و تا به حال فروش و پشتیبانی بیش از ۷۰۰۰ دستگاه مولد نیرو ، مولد گازسوز ، موتور برق دیزلی در قدرت های متفاوت کشور ارائه کرده است . جهت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان به وب سایت شرکت برق افشان http://baspower.com مراجعه نمایید.

 

 

ارسال نظر: