فهرست قطعات موتور سیکلت هوندا

کدخبر: 2377308

قطعات موتور سیکلت نقش پررنگ و مهمی را در عملکرد موتور سیکلت از خود نشان می‌دهند. همان اندازه که موتور سواری جذاب و هیجان انگیز است، شناخت قطعات و اجزای آن حیاتی و ضروری می‌باشد. با شناخت اجزای موتور سیکلت می‌توانید، با خیالی راحت‌تر رانندگی و از حداکثر کارایی موتور سیکلت خود استفاده نمایید.

آشنایی با قطعات و اجزای موتور سیکلت این امکان را به شما می‌دهد تا با خیال آسوده به موتور سواری با آن بپردازید. چرا که همیشه باید این احتمال را در نظر بگیرید که برای موتور سیکلت شما مشکلی پیش بیاید. اگر با قطعات اصلی موتور سیکلت خود آشنایی داشته باشید، هنگام مواجهه با مشکل می‌توانید، به عیب‌یابی مشکل احتمالی خود بپردازید، یا درک بهتری از مکانیک رخ داده داشته باشید.

قطعات موتور سیکلت نقش پررنگ و مهمی را در عملکرد موتور سیکلت از خود نشان می‌دهند. همان اندازه که موتور سواری جذاب و هیجان انگیز است، شناخت قطعات و اجزای آن حیاتی و ضروری می‌باشد. با شناخت اجزای موتور سیکلت می‌توانید، با خیالی راحت‌تر رانندگی و از حداکثر کارایی موتور سیکلت خود استفاده نمایید. علاوه‌بر شناخت قطعات موتور سیکلت باید با برخی اطلاعات فنی موتور سیکلت و نگهداری و تعمیر منظم آن آشنایی پیدا کنید. ما در این مقاله سعی کردیم تا تمامی قطعات موتور سیکلت هوندا را معرفی کنیم. به همین دلیل اگر قصد دارید تا با اجزای موتور سیکلت آشنایی کافی پیدا کنید در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

قطعات موتور سیکلت

چگونه از قطعات موتور سیکلت خود به درستی نگهداری کنیم؟

از جمله مواردی که باعث می‌شود طول عمر موتورسیکلت شما افزایش یابد، نگهداری صحیح و اصولی آن می‌باشد. تعمیر و جایگزین کردن قطعات در زمان مناسب از آسیب دیدگی موتور جلوگیری می‌کند و در پی آن هزینه‌های اضافی را کاهش می‌دهد. از جمله مواردی که در نگهداری موتور سیکلت باید به آن توجه کرد شامل:

 تعویض به موقع مایع خنک کننده موتور سیکلت هوندا، بررسی سالم بودن اهرم ترمز، بررسی باتری و مقدار شارژ آن، بررسی زنجیر موتور سیکلت و تمیز کردن به موقع آن، تعویض به موقع فیلتر هوا و هنگامی که در شرایط خاص(گرد و غبار) قرار می‌گیرد، بررسی تایر موتور سیکلت برای به دست آوردن مقدار باد و تمیزی آن، تعویض به موقع روغن موتور سیکلت و توجه نوع مکانیک موتور از دیگر مواردی است که باید به آن توجه گردد. در ادامه به معرفی اجزای مهم موتور سیکلت هوندا می‌پردازیم.

اجزای موتور سیکلت هوندا

انجین(موتور) موتور سیکلت هوندا:

هر نوع موتور سیکلتی چه موتور سیکلت‌های مسابقه‌ای چه اسکوترهای برقی همگی برای حرکت نیاز به موتور دارند. موتورهای موجود در موتور سیکلت به دو نوع چهار زمانه و دو زمانه تقسیم‌بندی می‌شوند. شمع، پیستون، میله لنگ و سیلندر از اجزای موتور هستند که با کمک هم در نهایت گاز را از طریق دو سوپاپ اگزوز خارج می‌کنند.

سیستم تعلیق:

وظیفه سیستم تعلیق در موتور سیکلت بی‌اندازه مهم و باعث حفظ تعادل چرخ‌های موتور سیکلت بر روی زمین می‌شوند. این سیستم ضربه را جذب و پایداری را بیش‌تر می‌کند. به همین دلیل بدون نصب این سیستم بر جلو و عقب موتور سیکلت، حین استفاده از موتور با ضربه‌های کوچک موتور سیکلت تکان شدید می‌خورد. بسته به نوع موتور سیکلت امکان وجود نداشتن سیستم تعلیق عقب وجود دارد. همچنین گاهی در بعضی از موتور سیکلت‌ها دیده شده است که افراد متناسب با وزن خود سیستم تعلیق را تنظیم می‌کنند.

چرخ موتور سیکلت هوندا:

چرخ یا تایرهای موتور سیکلت متناسب با نوع موتور سیکلت در اندازه و شکل‌های مختلف چون تایر یا لاستیک‌های آفرود، جاده یا خیابانی و تایرهای اسپرت دوگانه طراحی می‌شوند. استفاده از هر کدام متناسب با نوع موتور سیکلت است. به عنوان مثال از لاستیک‌های خیابانی در خیابان‌ها صاف بهره می‌برند. وظیفه تایرها گرفتن نیرو از موتور می‌باشد.

قطعات موتور سیکلت

اگزوز موتور سیکلت هوندا:

اگزوز موتور دو وظیفه حیاتی در موتور سیکلت دارد. یک کم‌تر کردن صدای موتور در حجم قابل قبولی و دومین وظیفه مهم آن بیرون راندن دود حاصل از سوخت در محفظه احتراق داخلی است. به همین سبب از اگزوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های موتور سیکلت یاد می‌شود.

ترمز موتور سیکلت:

دیگر از قطعات موتور سیکلت ترمزها می‌باشند. که در صورت نبود این بخش نمی‌توانید از موتور سیکلت خود استفاده نمایید. دانستن عملکرد این بخش علاوه‌بر رانندگی ایمن‌تر شما را از تعویض‌های مکرر آن باز می‌دارد. ترمزهای موجود در بازار برای موتور سیکلت‌ها، به دو صورت کاسه‌ای و دیسکی می‌باشند. نوع جدید ترمز موتور سیکلت دیسکی است و همچنین بد نیست بدانید که چرخ جلوی موتور سیکلت به قدرت ترمز بیش‌تری نیازمند است.

صندلی موتور سیکلت

یکی دیگر از اجزای موتور سیکلت را که می‌توانیم نام ببریم، صندلی آن است. که بسته به نوع موتورسیکلت طراحی می‌شود. بنابراین موتور سواران می‌توانند برای راحتی خود در نوع صندلی تغییراتی ایجاد کنند.

داشبورد موتور سیکلت:

محل قرارگیری داشبورد موتور سیکلت در جلوی دید موتور سیکلت سوار است. مدل و نوع داشبورد بسته به کمپانی و پیکربندی موتور متفاوت است و دارای ویژگی‌هایی چون دیجیتالی بودن می‌باشد. داشبورد موتور سیکلت مواردی چون سرعت و دور موتور، و همچنین دمای موتور، چراغ‌های هشدار و احتراق را به موتور سیکلت سوار نشان می‌دهد.

فرمان موتور سیکلت هوندا:

از جمله اجزای فرمان موتور می‌توان به دسته گاز، دسته ترمز، استارت، سوئیچ موتور و کنترل کننده‌های چراغ اشاره کرد. وظیفه فرمان هدایت و حرکت موتور سیکلت است. اندازه فرمان بسته به نوع موتور سیکلت متفاوت می‌باشد.

باربندها:

باربندها معمولاً در موتورهایی دیده می‌شوند که حمل و جابجایی وسایل را به عهده دارند. به همین دلیل هر موتوری از این مزیت برخوردار نیست.

باک بنزین یا مخزن موتور سیکلت هوندا:

مخزن سوخت موتور سیکلت نقش یک کاسه گود را ایفا می‌کند که در آن مایعات قابل اشتعال نگهداری می‌شوند. این مایعات قابل اشتعال توسط پمپ سوخت به سیستم احتراق تزریق می‌گردند.

قطعات موتور سیکلت

سیستم خنک کننده موتور سیکلت:

هر نوع وسیله ایمنی که در آن از سوخت بنزینی استفاده می‌شود، نیازمند یک سیستم خنک کننده است تا از گرمای شدید و خطرات آن جلوگیری کند. دو نوع سیستم خنک کننده در موتور سیکلت موجود می‌باشد. نوع اول آن که سیستم خنک کننده هوا می‌باشد، کارایی کم‌تری در مقابل گرما دارد. برخلاف این مورد نوع دوم که سیستم خنک کننده با مایعات است، کاربرد زیادتری در موتور سیکلت دارد. باتری و چراغ موتور سیکلت، ست دنده زنجیر موتور سیکلت از دیگر قطعات موتور سیکلت هوندا است. برای شناخت و آشنایی بیشتر با کاربرد و قطعات و لوازم یدکی موتور به سایت مجموعه پیشتاز تجارت مراجعه فرمایید.

 

ارسال نظر: