ابزاری معجزه‌گر در صنعت دامداری؛ دستگاه خردکن علوفه

کدخبر: 2378870

از دیرباز، صنعت تولید مواد غذایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع جهان در حوزه کشاورزی و دامداری بوده است. این صنعت به علت رشد چشمگیر جمعیت و توسعه اقتصادی کشورها اهمیت زیادی دارد.

در این میان، تولید غذا از طریق سبک و سیاق دامداری در کشورهایی مانند ایران که با مسائل محیط‌زیستی مواجه هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل، باتوجه‌به محدودیت‌ها و چالش‌های محیط زیستی، استفاده از ابزارهای مدرن در این صنعت از نان شب هم برای دامداران واجب‌تر است.

یکی از ابزارهای کلیدی در سودآوری صنعت دامداری، علوفه خردکن است. استفاده از این ابزار نه‌تنها در بهبود کیفیت تغذیه دام‌ها بلکه در مدیریت منابع طبیعی و کاهش آثار منفی بر محیط‌زیست نیز تأثیرگذار است. باتجربه مشکلات محیط زیستی، کشورمان نیازمند استفاده بیشتر از این ماشین کشاورزی در حوزه دامداری است.

در این نوشتار ما به سراغ پارس صنعت، مجموعه‌ای پیش‌گام در عرصه تولید تجهیزات دامداری و کشاورزی بر پایه اکوسیستم پایدار مانند تجهیزات کشت هیدروپونیک رفته‌ایم تا شما را با 12 مدل علوفه خردکن این مجموعه آشنا کنیم.

 

علوفه خردکن یا دستگاه آسیاب علوفه  چیست؟

دستگاه علوفه خردکن (Fodder-cutter machine)  یک ابزار حیاتی در صنعت دامداری است که برای خردکردن و آسیاب‌کردن علوفه تر، علوفه‌های خشک و حتی غلات مختلف برای تغذیه دام به کار می‌رود. این وسیله با استفاده از موتور الکتریکی عمل می‌کند و می‌تواند غلات مختلف را به شکل خرد شده و مناسب برای تغذیه دام آسیاب کند.

ظرفیت و قدرت علوفه خردکن‌ها بستگی به نوع و سایز آنها دارد. این دستگاه‌ها با استفاده از تیغه‌ها و دیسک‌های خردکننده، محصولات مختلف را به قطعات کوچک‌تر خرد می‌کند. علوفه خردکن با تنظیمات مختلف، مواد غذایی متنوع را با درجات مختلف خردشدن ریز می‌کند. از جمله موادی که می‌توان در علوفه خردکن خرد کرد، گیاهان علوفه‌ای مانند یونجه، یونجه خودرو، ذرت علوفه‌ای، کاه و کلش، چغندر، سیب‌زمینی، کلم، کلم‌بروکلی، کاهو، نان خشک و سایر مواد غذایی است.

علاوه بر این، علوفه خردکن همه‌کاره قابلیت انجام وظایف دیگری نیز دارد. به‌عنوان‌مثال، برخی از مدل‌های این دستگاه به نام علوفه خردکن همه‌کاره می‌توانند برگ تنباکو، بذرهای روغنی، پوست گردو و حتی زغال را هم خرد کنند؛ بنابراین، در صنایع مختلف از جمله دامپروری، طیور، صنایع غذایی و دیگر صنعت‌ها می‌توان از علف خردکن ها استفاده کرد.

 

در قلمرو صنعت دامداری نوین، علوفه خردکن‌ها به قهرمانانی بی‌بدیل در صنعت دامپروری تبدیل شده‌اند. آنها مأموریتی خارق‌العاده بر عهده دارند؛ تبدیل علف‌های دست‌نخورده‌ به خوراکی نرم برای تعلیف دام‌ها.

علوفه خردکن‌ها نه‌تنها نگاهی هوشمندانه به نیازهای تغذیه‌ای دام‌ها دارند؛ بلکه به دستگاهی خلاق تبدیل شده‌اند تا بتوانند از معادن بی‌پایان طبیعت مانند کاه، کلش برگ‌های درختان، ضایعات میوه‌ها، ساقه‌های درخت نخل و بسیاری موارد دیگر برای تغذیه چهارپایان، استفاده بهینه کنند.

 

معرفی 3 مدل علوفه خردکن پارس صنعت

در نگاهی کلی می‌توان 12 مدل علوفه خردکن پارس صنعت را به 3 دسته طبقه بندی کرد؛ علوفه خردکن ساده، علوفه خردکن دو کاره و علوفه خردکن همه کاره. در ادامه با آنها بیشتر آشنا می شویم.

  1. علوفه خردکن ساده

images_1702279721_6576ba29372c1.png

 

دستگاه علوفه خردکن ساده، یکی از محبوب‌ترین و متداول‌ترین مدل‌های این دستگاه است که با استفاده از آن می‌توان انواع علوفه سبز و خشک، کاه، ساقه‌های ذرت، سیب‌زمینی، لوبیا و سایر مواد را به‌صورت خرد شده درآورد. این دستگاه به‌عنوان یک کاه کوب برقی نیز شناخته می‌شود و با خردکردن و برش علوفه، هضم دام‌ها و طیور را تسهیل می‌دهد.

در ساخت این علوفه خردکن ساده، از ورق 2 میلیمتر و قوطی به ابعاد 40 در 40 سانتی‌متر استفاده شده است. این دستگاه دارای توری‌های با اندازه‌های 2، 3 و 6 سانتی‌متر می‌باشد که به سلیقه کاربر امکان تنظیم خردایش علوفه را می‌دهد.

علوفه خردکن ساده قابلیت خردکردن تا 1.5 تن علوفه خشک در ساعت را دارد. بدنه‌اش به شکل کوره‌ای طراحی شده است و دارای 10 تیغه است. موتور این دستگاه با توان 3 یا 5/3 اسب بخار عمل می‌کند.

اندازه‌های متداول و استاندارد برای علوفه خردکن ساده شامل دهانه 50، 60 و 70 سانتیمتر می شود که هر کدام ظرفیتهایی معادل 5/1، 2 و 5/2 تن دارند.

 

2-علوفه خردکن دوکاره

 

images_1702279763_6576ba53f3193.png

 

 

علوفه خردکن هیدروپونیک یا دوکاره، به طور هم‌زمان قابلیت خردکنی علوفه‌های هیدروپونیک و علوفه‌های خشک را داراست. این دستگاه دارای کلید محافظ (overload) است و در صورت بار اضافی، به طور خودکار خاموش می‌شود که این ویژگی باعث افزایش طول عمر مفید دستگاه می‌گردد.

تیغه‌های دستگاه علوفه خردکن هیدروپونیک دوکاره تماماً از جنس فولاد آبکاری شده ساخته شده‌اند و متناسب با نیازهای مشتری، مش‌های دستگاه برای ریز کردن علوفه قابل‌تنظیم هستند. این دستگاه را می‌توان به‌راحتی  شست و تنها در هنگام شستشو باید به قطعات الکترونیکی آن توجه ویژه داشت.

علوفه خردکن هیدروپونیک دوکاره دارای وزن سبک و لرزش کمی است که این ویژگی‌ها به‌عنوان اهم نکات مثبت این دستگاه محسوب می‌شوند. این دستگاه توانایی خردکردن حدود 2 تن علوفه هیدروپونیک و حدود 500 کیلوگرم علوفه خشک در ساعت را دارد. الکتروموتور این دستگاه نیز می‌تواند بر اساس درخواست مشتری به‌صورت تک‌فاز یا سه‌فاز تنظیم و تغییر یابد.

 

3-علوفه خردکن همه‌ کاره

images_1702279791_6576ba6f5fb57.png

 

علوفه خردکن همه‌کاره، توانایی خردکردن 2 تن علوفه تازه و خشک در ساعت و آسیاب کردن بذرهای گندم و جو را داراست. این دستگاه برخوردار از چهار چرخ است که به دلیل وزن بالای آن ضروری است. رنگ بدنه آن کوره‌ای بوده و با محافظ دینام تجهیز شده است. علوفه خردکن همه کاره دارای 14 تیغه است و موتور آن با قدرت 5 یا 5/5 اسب بخار عمل می‌کند.

دستگاه دوکاره برای خردکردن انواع کاه، کلش، علوفه خشک، علوفه تر، یونجه، شاخه‌های نخل، سیب‌زمینی، چغندر، کاهو، کلم و پوست میوه و همچنین آسیاب‌کردن غلات مختلف به کار می‌رود. همچنین، این علوفه خردکن با امکان تنظیم توری‌های با اندازه‌های 2، 3 و 6 سانتی‌متر، به کاربر این امکان را می‌دهد تا میزان ریز کردن خوراک دام را تنظیم کند.

 

اهمیت علوفه خردکن در صنعت دامپروری چیست؟

علوفه سبز به‌عنوان یکی از جزء‌های اصلی تغذیه دام، ویژگی‌های بسیار حیاتی دارد. این نوع علوفه شامل گیاهان علفی نظیر گندم، یونجه، جو و سایر گیاهان می‌شود که حاوی مواد غذایی ضروری برای دام‌ها هستند. از آنجایی که علوفه سبز حاوی پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند؛ نقش اساسی در رشد دام، تولید شیر و گوشت آنها ایفا می‌کنند.

بااین‌وجود، علوفه سبز نمی‌تواند تمام نیازهای تغذیه‌ای دام‌ها را پوشش دهد. برای رسیدن به یک تغذیه متوازن، دام‌ها باید به مجموعه‌ای از خوراک‌های دیگر نیز دسترسی داشته باشند، مانند میوه‌ها، کاه، کلش، سیلاژ، کنجاله، سبزی‌ها و غیره.

بنابراین، هرچند علوفه سبز خواص مهمی در تأمین تغذیه دام‌ها دارد، اما برای رسیدن به یک تغذیه متوازن و سالم، دام‌ها نیاز به تنوع در خوراک خود دارند. این تنوع در تغذیه به دام‌ها کمک می‌کند تا از مواد مغذی متنوع و کامل بهره‌مند شوند و همچنین بهبود رشد، تولیدمثل و سلامت آنها را افزایش دهد.

خرید علوفه خردکن با خدمات پس از فروش دائمی

بله درست خواندید! یکی از وجه تمایزهای مجموعه پارس صنعت، خدمات پس از فروش و پشتیبانی همیشگی آن است. از دیگر مزایای خرید انواع علوفه خردکن از این مجموعه می‌توان به مواردی مانند کیفیت بالا، ایمنی زیاد، آموزش عملی، ارسال سریع به تمام شهرهای ایران و کشورهای همسایه، قیمت مناسب (به جهت حذف واسطه‌ها) دانست.

اگر قصد خرید و یا استعلام انواع علوفه خردکن‌های پارس صنعت را دارید، 4 روش ارتباطی با این مجموعه را به شما پیشنهاد می دهیم

  1. مراجعه به سایت parsanat.com
  2. تماس تلفنی با شماره 09935706747 - 02166781912
  3. مراجعه حضوری به آدرس: تهران – ابتدای جاده قدیم – شادآباد – انتهای بلوار ۱۷ شهریور – خیابان آهنگر – کوچه چهارم – پلاک ۲۹
  4. ارسال ایمیل به آدرس اینترنتی info@parsanet.com

در آخر، امیدواریم که دامدار موفق بعدی شما باشید که با خرید علوفه خردکن، پله‌های موفقیت در صنعت دامداری را طی کرده‌اید.

 

ارسال نظر: