انواع سرم و موارد استفاده از آنها

کدخبر: 2378901

در میان تنوع بالای انواع سرم، برخی نمونه ها کاربردهای ویژه ای دارند. یعنی بسته به شرایط بیمار و تشخیص پزشک متخصص، در مواقع لزوم استفاده می شوند. برخی از متداول ترین نمونه سرم هایی که برای تزریق می توان از آنها استفاده کرد، عبارتند از:

  • سرم نمکی
  • سرم قندی
  • سرم ژلاتین تعدیل یافته
  • سرم تقویتی
  • سرم دکستران

فواید تزریق انواع سرم در منزل 

بیمارانی که خدمات وصل سرم در منزل شبانه روزی زیر نظر پرستاران با تجربه را دریافت می کنند، می توانند از مزایای بسیاری بهره مند شوند. از جمله: 

  • صرفه جویی در هزینه و زمان

بیماران بسیاری وجود دارند که نیاز دارند در طول روز چندین بار تزریق انجام دهند. برای این دسته از افراد مراجعه به مراکز درمانی برای چندین بار در روز، نه تنها زمانبر است، بلکه هزینه بالایی را هم به آنها متحمل می کند. این افراد می توانند با دریافت خدمات تزریق در منزل زیر نظر پرستار، در هزینه و زمان خود صرفه جویی نمایند. 

تزریق سرم در منزل

  • راحتی بیمار

بدون تردید مراجعه کردن به مراکز درمانی برای تزریق انواع سرم یا آمپول، در شرایطی که بیمار از حرکت کردن ناتوان باشد، دشوار خواهد بود. بیماران زیادی هستند که نیاز دارند در منزل تحت مراقبت باشند و تحت هیچ شرایطی از منزل خارج نشوند. برای این دسته از بیماران دریافت خدمات تزریق در منزل، مناسب تر خواهد بود. زیرا راحتی آنها تضمین می شود و در روند بهبود آنها هم موثر خواهد بود. 

  • سهولت در بهبود و درمان

در موارد بسیاری بیماران به دلیل داشتن شرایط خاص همچون ناتوانی در حرکت، نیاز داشتن به تزریق مکرر انواع سرم، امکان دارد که نیاز به سرم تراپی داشته باشد. دریافت چنین خدماتی در منزل و زیر نظر پرستار، می تواند روند بهبود را تسریع نموده و منجر به تسهیل روند درمان نیز شود. 

  • نظارت بهتر بر روند درمان

پرستارانی که از مهارت و تجربه بالایی برخوردارند و برای تزریق انواع سرم به منزل مراجعه می کنند، می توانند بر روند درمان بیمار نظارت بهتری داشته باشند. در واقع پرستاران در شرایط بهتری وضعیت بیمار را بررسی نموده و سپس اقدام به انجام تزریقات می نمایند. آنها همچنین می توانند در صورت بروز هرگونه مشکلی، به سرعت واکنش لازم را نشان دهند. 

  • کاهش استرس و اضطراب در بیمار با تزریق انواع سرم

دسته ای از بیماران زمانی که وارد محیط بیمارستان یا مراکز درمانی می شوند، با استرس و اضطراب مواجه می گردند. برای این دسته از افراد دریافت خدمات تزریق در منزل، مناسب خواهد بود تا بتوانند استرس و اضطراب خود را بهتر کنترل کنند. همچنین در محیط خانه با اطمینان و آرامش بیشتری روند درمان خود را طی کنند. 

انواع سرم

کاربرد سرم قندی و سرم نمکی چیست؟

سرم قندی و سرم نمکی (Dextrose Saline) نمونه هایی از انواع سرم هستند که حاوی قند (گلوکز) و نمک فیزیولوژیک بوده و برای بیماران خاصی تزریق می شوند. ترکیباتی که در این سرم ها وجود دارد، مایعات الکترولیتی به شمار می روند که پزشکان به منظور تامین کردن مایعات در بدن بیمار، افزایش انرژی و حفظ تعادل الکترولیتی استفاده می کنند. از دیگر کاربردهای استفاده از این نمونه سرم ها، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

تزریق انرژی (گلوکز)

سرم قندی به دلیل داشتن گلوکز، منبع مناسبی برای تامین انرژی در بدن بیمار به شمار می رود. زمانی که بیمار در مصرف غذا ناتوان بوده و نمی تواند از طریق دهان اقدام به مصرف غذا کند، استفاده از این سرم ضرورت خواهد یافت. 

تعویض مایعات

مصرف این نمونه از انواع سرم ها، به منظور تعویض مایعات در بدن بیمار انجام می شود. زمانی که بیمار در اثر شدت اسهال یا استفراغ تمام مایعات بدن خود را از دست می دهد، یا این که نیاز به تقویت حجم خون در بدن خود دارد، می تواند از این سرم استفاده کند. 

تزریق سرم قندی برای پشتیبانی از کلیه ها

میزان نمک فیزیولوژیک موجود در سرم نمکی، می تواند فعالیت کلیه ها را نرمال کرده و میزان آب و الکترولیت در بدن را به تعادل برساند. 

تهیه الکترولیت لازم در بدن 

مصرف سرم های نمکی و قندی به عنوان دو نمونه از انواع سرم ها، به بدن کمک می کنند تا الکترولیت هایی همچون کلر و سدیم را در بدن به میزان لازم تولید کنند. این الکترولیت ها به منظور ایجاد تعادل در بدن، مهم و ضروری به شمار می روند. 

تقویت بدن در شرایط خاص با تزریق سرم نمکی

در موارد خاصی همچون بیماری های گلوکز یا الکترولیت های خاص، استفاده کردن از سرم های نمکی و قندی می تواند کمک کند تا مشکلاتی همچون خشکی و فقدان الکترولیت ها از بدن رفع شده و بهبود یابند.

کاربرد انواع سرم ها

انواع سرم های تقویتی 

سرم تقویتی در اصل به هر نوع سرمی گفته می شود که به منظور افزایش و تقویت عملکرد بدن مورد استفاده قرار گیرد. از این سرم ها همچنین می توان برای تقویت حالت عمومی و سلامتی بخش خاصی از بدن نیز، استفاده کرد. سرم های تقویتی اصولا حاوی ویتامین ها، مواد مغذی مختلف، آمینواسیدها، مواد معدنی و عناصر دیگری هستند. برخی از این سرم ها عبارتند از:

سرم معدنی

این نمونه از انواع سرم، دارای مواد معدنی اساسی همچون کلسیم، آهن، منیزیم و … هستند. اصولا از آنها برای تقویت استحکام استخوان ها، جلوگیری از کمبود مواد معدنی در بدن و حفظ سلامت عضلات استفاده می شود. 

سرم ویتامینی

ترکیبات موجود در این نمونه سرم تقویتی، ویتامین ها هستند که برای افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامتی عمومی مورد استفاده قرار می گیرند. در شرایطی که بیمار با کمبود ویتامین، عدم سیستم ایمنی قوی و ضعف عمومی مواجه است، میتوان از این سرم ها استفاده کرد. 

سرم آمینواسید

ترکیبات موجود در این نمونه از انواع سرم ها، آمینواسیدهایی هستند که به منظور حمایت از ساختار پروتئین ها به کار گرفته شده اند. زمانی که بدن نیاز به حمایت از سیستم تولید پروتئین دارد، از این سرم ها استفاده می شود. 

سرم پروتئینی

از دیگر نمونه سرم های تقویتی، باید به سرم پروتئینی اشاره کنیم که حاوی آمینواسیدها، پروتئین ها و عناصر غذایی ای است که با تقویت عضلات بدن مرتبط هستند. از این نمونه سرم ها به منظور تقویت عضلات، جبران افت پروتئین و حفظ نقشه های سلولی در بدن استفاده می شود. 

سرم انرژی زا

در نهایت، این نوع از انواع سرم ها که حاوی منابع انرژی همچون گلوکز هستند، برای تقویت کردن جسم استفاده می شوند؛ آن هم زمانی که بیمار نیاز دارد سطح انرژی را در بدن خود افزایش دهد. 

در نظر داشته باشید که سرم های تقویتی باید توسط پزشک به بیمار توصیه شوند. زیرا هر فردی بسته به وضعیت و نیاز بدنی که دارد، باید نوع خاصی از این سرم ها را استفاده کند. پس تجویز سرم تقویتی باید برای هر شخص به صورت مجزا صورت گیرد. 

سرم ژلاتین تعدیل یافته 

سرم ژلاتین تعدیل یافته بیشتر به عنوان یک مایع وارداتی به بدن استفاده می شود، که مناسب برای زمان جراحی است. همچنین می توان از آن برای بیمارانی که تحت مراقبت های ویژه هستند نیز، استفاده کرد. این نمونه از سرم ها دارای ژلاتین با تعدیل حرارت هستند که در دمای بدن، می توانند به میزان زیادی اجزای خود را آزاد نمایند. 

از سرم ژلاتین تعدیل یافته به منظور جلوگیری از کاهش حجم خون، تامین انرژی بیمارانی که در مصرف غذا ناتوان هستند و حفظ حجم خون در زمان جراحی، استفاده می شود

 

ارسال نظر: