معرفی آبنماهای موزیکال ریتمیک

کدخبر: 2379032

آبنماهای موزیکال هیدرواستاتیک که با نام آبنمای موزیکال ریتمیک نیز شناخته می‌شوند، نوع خاصی از انواع آبنما هستند که اجرا و نمایشی متفاوت از رقص آب و نور را به همراه موزیک ارائه می‌دهند. آبنماهای موزیکال ریتمیک نسبت به آبنماهای استاتیک و آبنماهای ریتمیک از سطح فناوری پیچیده‌تری استفاده می‌کنند. آبنماهای موزیکال ریتمیک برای ایجاد نمایش‌ها و افکت‌های جذاب و  خیره‌کننده‌ی پر از حرکت آب و نور به همراه موزیک طراحی و ساخته شده‌اند. معمولا از آبنما موزیکال به منظور تماشای رقص آب و نور با همراهی موزیک استفاده می‌شود. آن‌ها برای ایجاد جذابیت و افزودن افکت‌های سمعی و بصری در فضاهای بیرونی بسیار عالی هستند.

آبنمای برج خلیفه‌ی دبیآبنمای برج خلیفه‌ی دبی

آبنماهای بزرگ

اندازه‌ی بزرگ و کیفیت فوق‌العاده در ایجاد هارمونی بین عناصر آب، نور و موسیقی از جمله ویژگی‌های آبنماهای موزیکال ریتمیک شاخص جهان مثل آبنمای دبی است. آبنماهای موزیکال ریتمیک معمولا در حوض‌های آبریز بزرگ و دریاچه‌های بزرگ طبیعی و مصنوعی اجرا می‌شوند. زیبایی و طراوتی که جلوه‌های آبنماهای موزیکال ریتمیک ایجاد می‌کنند، باعث استقبال و حضور بیشتر بازدیدکنندگان محیط‌های عمومی و خصوصی می‌شود.

آبنمای پیش‌ساخته

معمولا آبنماهای موزیکال ریتمیک در مکان‌های روباز اجرا می‌شوند. روباز بودن محیط، باعث می‌شود که هر نوع پاشش آب با هر ارتفاعی قابل طراحی و اجرا باشد. وقتی در مورد آبنماهای موزیکال ریتمیک صحبت می‌کنیم، آبنماهای عظیم و بسیار پرهزینه تداعی می‌شوند، اما اینجا باید به یک نوع خاص و مشتری‌پسند و کم‌هزینه‌ی آن نیز اشاره کنیم. آبنماهای پیش‌ساخته، پکیج‌های آماده و قابل حمل آبنما هستند که به صورت آسان در محل مورد نظر نصب می‌شوند و به صورت باکس پالت قابل ارسال هستند. آبنماهای موزیکال ریتمیک پرتابل، به کف یا لبه‌ی حوض آبریز لنگر نیستند و قابل حمل هستند.

آبنمای پیش‌ساختهآبنمای پیش‌ساخته

سیستم‌های کنترل

معمولا در آبنماهای موزیکال ریتمیک، کنترل عملکرد پاشش نازل‌ها و نورپردازی و عملکرد پروژکتورها با هماهنگی موسیقی، بسیار پیچیده‌تر از انواع دیگر آبنما مثل آبنماهای هارمونیک است. هر جز از آبنما شامل نازل‌ها و پروژکتورها به صورت جداگانه نیاز به کنترل به شکل تک به تک دارند تا اجرا، با هماهنگی صوتی که پخش می‌شود صورت گیرد. از سوی دیگر، این ویژگی باعث می‌شود که ترکیب‌ها و طراحی‌های  بلندپروازانه و بسیار جالبی ایجاد شود. سیستم‌های کنترلی از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شوند که از آن جمله می‌توان به انواع شیربرقی الکتریکی سریع الاثر، بردهای کنترلی، بردهای قدرت، تابلوبرق، نرم‌افزار و بردهای راه‌انداز اشاره کرد. این عناصر به اپراتور اجازه می‌دهند تا انتخاب کند که چه زمانی هر نازل و یا پروژکتور را فعال یا غیرفعال کند. به لطف این نوع از کنترل عملکرد است که آبنماهای موزیکال ریتمیک می‌توانند افکت‌های بسیار زیبا، جالب و روح‌افزایی را با استفاده از عناصر آّب، نور و صدا ایجاد کنند و به ناظران هدیه دهند. یکی از فناوری‌های پیشرفته که امروزه در بسیاری از پروژه‌های مدرن جهان استفاده می‌شود، پروتکل DMX است که با استفاده از آن می‌توان عملکرد هر یک از پروژکتورها و دیگر اجزای آبنما از جمله پمپ‌ها و شیربرقی‌ها را در لحظه کنترل نمود.

ساخت آبنما در ایران

فرهنگ معماری ایران با آبنما عجین شده است. ایرانیان چند هزار سال است که از آبنما در طراحی محیط استفاده می‌کنند. اجرای آبنما، کاری بسیار تخصصی و نیازمند دانش و تجربه است. در ایران، شرکت فانا، یکی از نخسین شرکت‌های تخصصی در حوزه‌ی ساخت آبنماهای موزیکال مدرن است. این شرکت سیزده سال سابقه‌ی فعالیت دارد و در حوزه‌ی فضاهای آبی مدرن و نورپردازی شهری فعالیت می‌کند. این شرکت سابقه‌ی اجرای آبنما در اصفهان، تهران، کرمان، شیراز، هرمزگان، مازندران، گیلان و بسیاری از استان های دیگر کشور را دارد. متاسفانه بسیاری از کارفرمایان در ایران به دلایلی از جمله کاهش هزینه، پروژه‌های آبنما را به تیم‌های غیرتخصصی واگذار می‌کنند و این موضوع باعث شده بسیاری از آبنماهایی که در ایران احداث می‌شوند، بعد از مدت کوتاهی غیر قابل استفاده شوند. چنانچه قصد اجرا و راه‌اندازی یک فضای آبی مدرن را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از یک تیم متخصص و کارآمد برای این منظور بهره بگیرید.

 

ارسال نظر: