تفاوت نخ‌دندان و خلال‌دندان: کدامیک را انتخاب کنیم؟

کدخبر: 2379182

وقتی صحبت از بهداشت دهان و دندان به میان می‌آید، نام محصولات زیادی از قبیل نخ‌دندان، مسواک، خمیر‌دندان، خلال‌دندان و .... در حفاظت از بهداشت دهان و دندان به گوش می‌خورد.

حال سوالی که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد، این است که نخ‌دندان و خلال‌دندان چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ کدامیک از آن‌ها نقش موثرتری را در تمیزی دندان‌ها ایفا می‌کند؟ تا انتها همراه ما باشید تا با تفاوت نخ‌دندان و خلال‌دندان بیشتر آشنا شده و از مزایا و معایب هر یک مطلع شوید.

تفاوت نخ‌دندان و خلال‌دندان در چیست؟

Picture2

 

 

اگر بخواهیم به طور شفاف تفاوت نخ‌دندان و خلال‌دندان را برای شما آشکار کنیم، باید بگوییم که خلال‌دندان تنها زمانی کارایی دارد که بتواند تکه‌های مواد غذایی را از لابلای دندان‌ها خارج کند؛ اما قابلیت خارج کردن رسوبات باقی مانده از مصرف غذاها را که منجر به ایجاد بوی بد دهان و پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند، ندارد.

در مقابل باید گفت که نخ‌دندان علاوه بر خارج کردن تکه‌های غذا، رسوبات باقی‌مانده حاصل از مصرف انواع مواد غذایی را از روی دندان‌ها و لثه‌ها پاکسازی می‌کند. باید یادآور شویم که استفاده از خلال‌دندان علاوه بر اینکه برای لثه‌ها مضر است، می‌تواند با استفاده مکرر از آن، فضاهایی در بین دندان‌ها ایجاد کند که امکان گیر کردن غذاها در اطراف دندان‌ها را بیشتر نماید.

توجه داشته باشید که هرگز خلال دندان را محکم و به زور بین دندان‌ها وارد نکنید؛ چرا که این کار موجب آسیب دیدن لثه و خونریزی از آن خواهد شد. علاوه بر این، خلال‌دندان هرگز نمی‌تواند جایگزین نخ‌دندان یا مسواک شود. شما باید حداقل دوبار در طول روز و ترجیحا پس از مصرف هر وعده غذایی، از نخ‌دندان استفاده کنید تا سلامت دهان و دندان‌هایتان در درازمدت حفظ شود. در ادامه به معرفی برخی از مزایا و معایب خلال‌دندان و نخ‌دندان پرداخته‌ایم.

چرا بهتر است از نخ‌دندان به جای خلال‌دندان استفاده کنیم؟

Picture2

 

 

در زیر به برخی از مواردی که شما را ترغیب به استفاده از نخ‌دندان خواهد کرد، اشاره می‌کنیم:

  • پاکسازی عمیق: نخ دندان برای پاکسازی فضاهای بین دندان‌ها که مسواک و سایر محصولات بهداشتی قادر به تمیز کردن آن نیستند، به عنوان یک ابر قهرمان وارد صحنه می‌شود تا موادغذایی باقی‌مانده و رسوبات حاصل از آن‌ها را پاکسازی کند.
  • حفاظت از لثه: استفاده از نخ‌دندان به لثه‌ها کمک می‌کند تا سالم‌تر باشند و از بیماری‌های لثه مانند التهاب و خونریزی در امان بمانند.
  • کاهش ریسک پوسیدگی دندان‌ها: استفاده از نخ‌دندان می‌تواند در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها و عفونت لثه بسیار موثر باشد.
  • سهولت حمل و استفاده: نخ‌دندان به دلیل اندازه کوچک و سهولت در جابجایی، برای افرادی که در محل کار، مسافرت و ... هستند، مناسب‌تر است.

استفاده از نخ‌دندان به مراتب بیشتر از خلال‌دندان توصیه می‌گردد؛ با این حال ممکن است افرادی بر طبق سلایق شخصی خود از هر دو روش استفاده نمایند. در ادامه به معرفی سایر مزایای استفاده از نخ‌دندان پرداخته و شما را در انتخاب یک گزینه ایده‌آل برای حفظ بهداشت دهان و دندانتان، راهنمایی کرده‌ایم.

مزایای استفاده از نخ‌دندان

همانطور که در بالا نیز به برخی از مزایای استفاده از نخ‌دندان پرداختیم، در ادامه نیز گریزی به سایر نکات مثبت استفاده از نخ‌دندان می‌زنیم تا با این محصول پرکاربرد برای حفظ سلامت دهان و دندان‌هایتان بیشتر آشنا شوید:

  • جلوگیری از ایجاد پلاک دندانی: شما می‌توانید با استفاده از نخ‌دندان، به از بین بردن ذرات مواد غذایی در فضای بین دندان‌ها و همچنین پلاک‌هایی که در میان دندان‌های شما جمع شده‌اند، کمک کنید.
  • کاهش بوی بد دهان: زمانی که غذا در بین دندان‌هایتان باقی بماند و شما اقدام به خارج کردن این ذرات از بین دندان‌هایتان نکنید، به آرامی دندان‌هایتان خراب شده و منجر به ایجاد بوی بد در دهانتان خواهد شد.
  • سلامت قلب و عروق: بله درست متوجه شدید، استفاده از نخ‌دندان مزایای بی‌شماری دارد که یکی از این مزیت‌ها، کمک به سلامت قلب است. طبق تحقیقات انجام شده، کسانی که از بهداشت دهان و دندان بالایی برخوردارند کمتر دچار فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی می‌شوند.

با توجه به مزایا و معایب هر یک، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا براساس وضعیت دهان و دندان‌هایتان، بهترین گزینه را برای شما انتخاب کند. همچنین، ممکن است استفاده از ترکیب هر دو روش نیز برای کسب بهترین نتایج مفید باشد.

یک نخ‌دندان خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

نخ‌دندان یکی از ابزارهای مهم برای بهداشت دهان و دندان است که استفاده از آن به طور مرتب و موثر می‌تواند به پاکسازی عمیق بین دندان‌ها و حفظ سلامت دهان و لثه کمک کند. ویژگی‌های یک نخ‌دندان خوب ممکن است شامل موارد زیر باشد که می‌تواند به شما در انتخاب کمک کند:

  • ماده سازنده مقاوم: نخ‌دندان باید از ماده‌ای باکیفیت و مقاوم ساخته شده باشد که بتواند هنگام تماس با سطح دندان‌ها و فاصله میان آن‌ها، به خوبی ذرت مواد غذایی را خارج کرده و مقاومت لازم را از خود نشان دهد.
  • بدون پرز و تراکم مناسب: نخ‌دندان باید بدون پرز و دارای تراکم مناسبی باشد تا بتواند به آسانی بین دندان‌ها حرکت کرده و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کند.
  • حاوی آنتی‌باکتریال‌ها یا مواد ضد التهاب: ممکن است برخی از نخ‌‌دندان‌ها، حاوی آنتی‌باکتریال‌ها یا مواد ضد التهاب باشند که به کاهش باکتری‌ها و التهابات لثه منجر می‌شوند.
  • طعم و بوی مطبوع: برخی از نخ‌دندان‌ها طعم و بوی مطبوعی دارند که استفاده از آن‌ها را برای افراد دلپذیرتر کرده و احتمال استفاده‌ منظم از نخ‌دندان را توسط اشخاص بالاتر می‌برد.
  • مناسب برای حساسیت‌های دهان و دندان: برخی از نخ‌دندان‌ها برای افرادی با حساسیت‌های دهان و دندان طراحی شده‌اند تا باعث تحریک کمتر در این نواحی شوند.

در نهایت، در انتخاب یک نخ‌دندان باید به ویژگی‌های مهمی از جمله برند، مواد تشکیل دهنده و پرطرفدار بودن محصول توجه داشت. برای دستیابی به بهترین نتیجه، بهتر است با دندانپزشک خود در مورد انتخاب بهترین نخ‌دندان برای شما مشورت کنید.

در کل، استفاده منظم و صحیح از نخ‌دندان می‌تواند به شما کمک کند تا دهان و دندان‌هایتان را سالم نگه دارید و از بیماری‌های دهان، دندان و لثه جلوگیری کنید.

جمع بندی

در بالا به تفاوت نخ‌دندان و خلال‌دندان پرداختیم و به مزایایی که استفاده از نخ‌دندان را به خلال‌دندان برتری می‌بخشد، اشاره کردیم. برند پاتریکس یکی از برندهای مطرح زیر مجموعه شرکت طنین بهداشت پارس، با تولید محصولاتی چون مسواک، نخ‌دندان، خمیردندان و ... توانسته است گامی بزرگ در جهت حفظ بهداشت دهان و دندان افراد بردارد. شما می‌توانید جهت مشاهده محصولات این برند به سایت پاتریکس به نشانی اینترنتی https://patrix.ir مراجعه فرمایید.

 

 

 

ارسال نظر: