دریاچه صورتی ایران

کدخبر: 2379223

ایران سرزمینی پر از جاذبه‎های طبیعی است که سفر به هر گوشه از آن می‌تواند یک خاطره لذت بخش را برای شما رقم بزند. فرقی نمی‌کند به یک شهر کوچک یا یک کلانشهر ایران سفر کنید، جاهای دیدنی شهرهای کوچک مانند جاهای دیدنی خوانسار به اندازه تماشای جاهای دیدنی شهرهای بزرگ شما را سر ذوق و هیجان خواهد آورد.

یکی از جاذبه‌های طبیعی و بسیار زیبا در ایران دریاچه‌های مختلف آن است. دریاچه مهارلو و دریاچه گهر از جمله زیباترین دریاچه‌های ایران هستند که حتما باید حداقل یک بار در زندگی خود آن‌ها را از نزدیک ببینید. مهارلو یکی از متفاوت‌ترین دریاچه‌های ایران است که شما را به یک دنیای صورتی و بسیار زیبا خواهد برد! در این مطلب کمی بیشتر با این دریاچه صورتی ایران آشنا خواهیم شد.

دریاچه مهارلو

این دریاچه در فاصله 18 کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز و حدود 60 کیلومتری جاده شیراز به فسا واقع شده است. دریاچه در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد که به آن روستای دشت گل نیز گفته می‌شود.

دریاچه یا تالاب مهارلو یکی از مناطق شکار ممنوع در شیراز است که 24 هزار هکتار مساحت، 31 کیلومتر طول، حداکثر 11 کیلومتر پهنا داشته و در ارتفاع 1560 متری از سطح زمین واقع شده است. عمق متوسط دریاچه 50 سانتی متر است اما در روزهای پرآب عمیق‌ترین بخش‌های آن به سه متر نیز می‎رسیده است.

Picture1

 

آب دریاچه مهارلو از نوع کلرید سدیم-منیزیم و سولفات سدیم است که در فصل‌های خشک سال یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران به شمار می‌رود. دریاچه مهارلو یک دریاچه فصلی به شمار می‌رود، یعنی در فصل تابستان و اواخر بهار آب آن بسیار کم شده و در فصل پاییز و زمستان با افزایش میزان بارش آبگیری می‌کند. علاوه بر بارش‌های جوی آب این رودخانه از طریق رودخانه خشک شیراز، چناراه و سلطان آباد تامین می‌شود. همچنین تعداد متعددی چشمه در حوزه آبریز دریاچه مهارلو شیراز قرار داشته که به داخل آن می‎ریزند.

چرا دریاچه مهارلو صورتی رنگ است؟

یکی از متفاوت‌ترین و منحصربه فردترین ویژگی این دریاچه، رنگ آن است. از آن جا که آب دریاچه شور بوده و نور زیادی به سطح آن می‎تابد، نوعی جلبک سبز بی خطر تک سلولی به نام دونالیلا سالینا در آن رشد می‌کند. این جلبک با افزایش دما و با توجه به شوری آب دریاچه باعث ایجاد ماده‌ای به نام بتاکارتن شده که باعث تغییر رنگ دریاچه می‌شود.این ماده خطری برای زیست بوم و اکولوژیک منطقه ندارد.

محیط زیست دریاچه مهارلو

محیط زیست هر دریاچه با توجه به شرایط جوی آن متفاوت است. برای مثال محیط زیست این دریاچه با دریاچه گهر متفاوت است و شما در هر منطقه می‌توانید پوشش گیاهی و پرندگان و حیوانات متفاوت و البته زیبایی را ببینید. دریاچه مهارلو زیستگاه پرندگان مهاجر و پناهگاه حیات وحش آن‌ها به شمار می‌رود.

به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد از ابتدای سال تا اوایل پاییز در این دریاچه ساکن می‌شوند. غذای اصلی فلامینگوها موجودی شورپسند به نام آرتمیا است که در دریاچه مهارلو بسیار وجود دارد، از این رو فلامینگوهای زیبا و دوست داشتنی به دلیل ازدیاد خوراک خود این دریاچه را انتخاب می‌کنند.

 

Picture1

پرندگان و محیط زیست اطراف این دریاچه تنها به فلامینگو محدود نمی‌شود. در این دریاچه می‌توانید پرندگان دیگر مانند تنجه، آنقوت، انواع کاکایی یا پرندگان کنار آبزی مانند سلیم کوچک، گیلانشاه بزرگ، حواصیل، مرغابی و اردک سرسبز را نیز ببینید. علاوه بر این پرندگان زیبا در اطراف و نزدیکی دریاچه مهارلو جانوران دیگری مانند کفتار، گربه وحشی و شغال نیز زندگی می‌کنند.

وضعیت کنونی دریاچه مهارلو و تاثیر آن بر منطقه

دریاچه مهارلو مانند دیگر دریاچه‎های ایران متاسفانه با خطر خشکسالی و دیگر تهدیدات زیست محیطی مواجه است. این دریاچه تاثیر قابل توجهی بر متعادل سازی آب و هوای شیراز داشته و از زمستان سرد و تابستان بسیار گرم آن جلوگیری می‌کند. متاسفانه این دریاچه در چند سال اخیر به دلیل بارش کم دچار خشکی و بی آبی شده و به کانون ریزگردها در شیراز تبدیل شده است.

خشکی این دریاچه بر روی کشاورزی منطقه نیز تاثیر جدی گذاشته است. اگر این دریاچه به طور کامل خشک شود، وزش باد باعث بلند شدن نمک بستر دریاچه و جابجا شدن آن می‌شود که تاثیر بسیار منفی بر شور شدن زمین‌های کشاورزی و از بین رفتن محصول خواهد گذاشت.

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه مهارلو

اگر بعد از سفر به شهر اصفهان و بازدید از جاهای دیدنی خانسار و دیگر شهرهای این استان زیبا قصد سفر به شیراز را نیز دارید، بهترین زمان سفر به آن ماه اردیبهشت است. در این ماه از سال شیراز به اوج زیبایی خود می‌رسد و شما می‌توانید در کنار بازدید از دریاچه مهارلو از ده‌ها جاذبه گردشگری تاریخی و طبیعی این استان بازدید کنید.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر: