مدیرعامل بانک توسعه صادرات: در شرایط تحریم با ۲۰ بانک خارجی مراوده مالی داریم

کدخبر: 1006461

صالح‌آبادی در گفتگو با «نسیم» افزود: دولت هیچ بدهی به بانک توسعه صادرات ندارد/ این بانک ۵۰۰ میلیون یورو ازمنابع خارجی برای پتروشیمی بوشهر فاینانس کرد؛ به دنبال سودآوری صرف نیستیم

مدیر عامل بانک توسعه صادرات در گفتگو با نسیم ایران اعلام داشت که بانک متبوع او، خود را برای هر دو گزینه رفع تحریم و ادامه تحریم های بین المللی آماده کرده و برنامه لازم را هم تدارک دیده است و افزود که درصورت عدم رفع تحریم ها، تداوم در اجرای برنامه های گذشته و تقویت برخی دیگر از برنامه ها، در دستورکار قرار خواهد گرفت.

علی صالح آبادی، رفع تحریم های بین المللی را عامل مهمی درباز شدن افق های جدید پیش روی بانک توسعه صادرات برشمرد و اذعان داشت که "بازگشایی حساب نزد دیگر بانک های بین المللی"، "گسترش روابط کارگزاری بین بانکی"،"تسهیل در نقل و انتقال ارز و وجوه" و"آزاد سازی منابع مسدود شده"، فقط بخشی از مزیت های مهم رفع تحریم ها خواهد بود.

وی، تاکید کرد که در شرایط کنونی مراودات بین بانکی بانک توسعه صادرات با بانک های 10 تا 20 کشور دیگر در حال انجام است.

صالح آبادی مانده تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات در پایان سال 93 را 9 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت که این رقم شامل منابع ارزی و ریالی است.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات به فاینانس 500 میلیون یورویی پتروشیمی بوشهر توسط بانک متبوع خویش اشاره داشت و گفت که این رقم از محل منابع خارجی تامین اعتبار شده و به توسعه صادرات محصولات پتروشیمی در سال‌های آینده کمک جدی خواهد کرد.

وی در ادامه گفتگوی خود از تامین اعتبار340 میلیون دلاری این بانک از طرح توسعه بندر شهید بهشتی در سواحل مکران بندر چابهارهم سخن گفت و افزود که درحال حاضر، ظرفیت بازگیری این بندر 2.5 میلیون تن بوده که ظرف دو سال آتی، ظرفیت آن به 8.5 میلیون تن خواهد رسید.

به گفته صالح آبادی، در حال حاضر، سرمایه بانک توسعه صادرات 2500 میلیارد تومان بوده که بخشی از این افزایش سرمایه در گذشته ،از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و یا تسعیر نرخ ارز بوده است و تصریح کرد که در هشت سال گذشته دستکم هیچ منابع جدید به عنوان سرمایه وارد بانک نشده است.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران، تاکید کرد که یکی از مشکلات جدی بانک توسعه صادرات عدم افزایش سرمایه این بانک بوده که بر روی فعالیت های آن تاثیر جدی گذارده است.

وی، بانک توسعه صادرات را یک بانک دولتی دانست که درعین حال،دولت هیچ بدهی به این بانک ندارد و توضیح داد که نرخ سود تسهیلات پرداختی بانک توسعه صادرات در قیاس با سایر بانک ها از رقم پایین تری برخوردار بوده اما با این حال، این بانک سودده بوده است.

به گفته وی، بانک توسعه صادرات به دنبال سودآوری صرف نیست.

ارسال نظر: