همتی: بانک ملی دنبال "خاوری" نیست

کدخبر: 1014864

مدیر عامل بانک ملی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: مدیران کنونی بانک مرکزی به این جمع بندی رسیدند که استقلال بانک مرکزی موضوعیت ندارد/ هیچ احتیاجی به حساب سازی در صورت‌های بانک ملی ندارم

مدیران بانک ملی با ناپختگی و بی تدبیری برداشت 5 هزار تومان را از حساب مردم کلید زدند/ اینترنت بانک موبایل بانک و سیستم پز بانک ملی دارای نقاط ضعف است/ دولت قبلی در تصمیمات بانک مرکزی دخالتهای جدی داشت/ تعطیلی 700 شعبه ناکارآمد، وزیر اقتصاد را 700 بار به مجلس احضار می‌‌کشانند

گروه اقتصادی خبرگزاری نسیم: مدیرعامل بانک ملی ایران، تعداد شعب و"سابسیدری های" بانک ملی در خارج از کشور را 13 واحد دانست و اعلام کرد که دفاتر اروپایی بانک ملی، کاملا فریز (تعطیل) بوده و فقط برای بانک ملی هزینه ‌ساز هستند و توضیح داد که در حال حاضر "میربیزینس بانک روسیه" و مدیریت شعب بانک ملی در امارات متحده عربی فعالیت می کنند. عبدالناصر همتی در گفتگوی تفصیلی خود با نسیم تاکید که بانک ملی ساختار خوبی داشته که با رفع شدن تحریم‌ها به سرعت احیاء می‌شود. وی، سود بانک ملی در سال 93 را حدود 70 میلیارد تومان دانست و تاکید کرد که این سود واقعی است. همتی، تاکید کرد که به عنوان یک استاد دانشگاه، "می گویم هیچ احتیاجی به حساب سازی در صورت های بانک ملی وجود ندارم"، زیرا بانک ملی از وضعیت خوبی برخوردار است.

*اشتباه تاکتیکی به دلیل برداشت شبانه بانک ملی از حساب مردم

مدیر عامل بانک ملی با بیان اینکه در برداشت شبانه پنج هزار تومانی از حساب مشتریان مقداری جو سازی هم شد، گفت که این اتفاق یک اشتباه تاکتیکی از ناحیه بانک ملی بود و افزود که مدیران بانک ملی، بی تدبیری کرده و برداشت را کلید زده اند، هرچند که همان موقع هم طی نامه ای از مردم شریف ایران عذر خواهی کرده ام.

همتی، روش بانک ملی برای برداشت از حساب مردم را ناپخته برشمرد و تصریح کرد که البته اشتباهات بانک بزرگ ملی هم، بزرگ جلوه می کند.

وی، با بیان اینکه بانکداری الکترونیکی ملی دارای مشکلاتی است، افزود که باید در ابتدا بانک ملی، ضعف های خود را رفع کند، به ویژه آنکه "اینترنت بانک"، "موبایل بانک" و "سیستم پوز" بانک ملی دارای نقاط ضعف بوده و نیازمند اصلاح ساختار اساسی است.

رئیس هیات مدیره بانک ملی، اذعان داشت که بانک ملی باید عقب ماندگی خود را در شبکه فناوری آی تی، جبران و اصلاح کند و افزود: اگر این معضلات به پایان برسد بانک ملی به سراغ خلق ابزارهای جدید هم خواهد رفت.

*کاهش دخالت های دولت در امور بانک مرکزی

مدیر عامل بانک ملی در ادامه گفتگوی خود با بیان اینکه دولت قبلی در تصمیمات بانک مرکزی دخالت های جدی داشت، گفت که در حال حاضر دخالت‌های دولت در بانک مرکزی خیلی کمتر شده است.

وی، با بیان اینکه در حال حاضر، دخالت‌های حادی از ناحیه دولت، در تصمیمات بانک مرکزی رخ نمی‌دهد، درباره استقلال بانک مرکزی هم، به نسیم اظهارداشت که استقلال با مفهوم عام آن بسیار آرمان گرایانه بوده و ادامه داد که وقتی کل دنیا، ایران را تحریم کرده، نمی‌توان انتظار داشت که دولت کاری به منایع بانک مرکزی نداشته باشد و نتیجه گیری کرد که در برخی مواقع دولت مجبور است که از بانک مرکزی کمک بگیرد.

همتی، درباره عدم پافشاری مدیران کنونی بانک مرکزی بر استقلال این بانک هم تصریح کرد: به نظر می رسد این افراد یعنی (مدیران کنونی بانک مرکزی) به جمع‌ بندی‌ رسیده‌اند که طرح دوباره استقلال بانک مرکزی در شرایط کنونی موضوعیت ندارد.

وی، درباره ارتباط و همکاری تنگاتنگ بانک ملی با مؤسسات اعتباری غیرمجاز هم گفت که بانک ملی به هیچ عنوان با مؤسسه اعتباری غیر مجاز، همکاری نمی کند.

همتی گفت که با توجه به شرایط بازار پول، این بانک بعید است بتواند بیشتر از رقم سال قبل یعنی 35 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه کند.

رئیس شورای هماهنگی بانک ها،خبر داد که بانک مرکزی یکماه دیگر برای کاهش دوباره نرخ سود بانکی باید با مدیران شبکه بانکی کشور نشست هایی برگزار کند و گفت با توجه به قیمت تمام شده، ارایه تسهیلات با نرخ کنونی یک خودکشی برای شبکه بانکی بوده و افزود: با توجه به هزینه تمام شده پول برای بانک ها، ارایه سپرده با نرخ سود بیش از 20 درصد در بلند مدت بانک‌ها را نابود خواهد کرد و سهامداران بانک‌ها باید مدیران متخلف خود برخورد کنند.

*ریاست بدون حقوق و مزایا بر شرکت بیمه ای ایشین ری

رئیس هیات مدیره شرکت شرکت بیمه ایشین ری، درباره فعالیت خود در این موسسه بیمه ای هم گفت که سالانه سه جلسه در این شرکت حضور می یابد و نیازی به حضور بیشتر من در این شرکت نیست.

وی، گفت که حضور او در مسند ریاست هیات مدیره این شرکت بیمه ای، نفعی برای او نداشته و ادامه داد که حضور در ترکیب هیات مدیره شرکت بیمه ای ایشین ری، پاداشی هم برای او در بر نداشته است.

به گفته همتی، فقط هزینه بلیت و اقامت دو روزه به رئیس هیات مدیره این شرکت بیمه ای تعلق می گیرد و تصریح کرد که ارایه پاداش به هیات مدیره این شرکت بیمه ای ممنوع بوده و تمام افرادی که در آن حضور دارند نمایندگان دولت ها هستند.

وی، با بیان اینکه اصراری برای ماندن در ترکیب هیات مدیره شرکت ایشین ری ندارد، گفت که این من نیستم که اصرار به ماندن در ترکیب هیات مدیره را دارم، بلکه سایر اعضای شورا، اصرار به ماندن من در آنجا دارند و من به عنوان شخص حقیقی توسط 10 نماینده دولت ها، انتخاب شده ام.

رئیس هیات مدیره شرکت بیمه ای ایشین ری، گفت که درصورت خارج شدن وی از ترکیب هیات مدیره، نایب رئیس هیات مدیره جایگزین وی خواهد شد که یک شخصیت غیر ایرانی است.

همتی با بیان اینکه تحریم های بین المللی بر علیه ایران در شرکت بیمه ای ایشین ری هم برقرار است گفت که شرکت های بیمه ای، ریسک فعالیت های بیمه ای ایران را نمی پذیرند و خبرداد که با این احوال، دفتر این شرکت بیمه ای بزودی درجزیره کیش افتتاح خواهد شد.

*صف آرایی نمایندگان مجلس، برای مقابله با تعطیلی شعب مازاد

مدیر عامل بانک ملی گفت که این بانک دستکم 700 شعبه مازاد داشته و افزود که از نظر برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استانداری، بانک ملی هنوز 700 شعبه دیگر باید افتتاح کند.

وی،با بیان اینکه بانک ملی هم اکنون 3200 شعبه در سراسر کشور دارد، اذعان داشت که به شدت از ناحیه نمایندگان محترم مجلس تحت فشار بوده تا شعب دیگری نیز در کشور افتتاح کند.

همتی، گفت که جمع آوری شعب ناکارای بانک ملی در شهرستان ها با مقاومت های جدی مواجه است، تصریح کرد که بر این اساس به صلاح نیست که شعب مازاد و ناکارای بانک ملی جمع آوری شود.

رئیس هیات مدیره بانک ملی، با بیان اینکه بابت تبدیل یک شعبه به باجه در شهرستان، وزیر امور اقتصادی و دارایی به مجلس احضار می شود،گفت که درصورت تعطیلی 700 شعبه مازاد و ناکارآمد، وزیر امور اقتصادی و دارایی باید 700 بار به مجلس احضار شود.

*اخذ مطالبات بانک ملی بابت اختلاس امیر منصور آریا

مدیر عامل بانک ملی ایران، درباره اخذ مطالبات معوق بانک متبوع خود در ماجرای اختلاس "امیر منصور آریا" هم به نسیم گفت که اصل رقم مطالبات بانک ملی از شرکت آریا 1050 میلیارد تومان بوده که برای تودیع این رقم اقدامات جدی صورت گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر، گروه ملی فولاد ایران به عنوان بخشی از مطالبه بانک ملی گرفته شده و با وجود ارزش 500 میلیارد تومانی، تعهدات این شرکت هم بسیار بالاست.

همتی، افزود که تا دوهفته دیگر، انتقال شرکت گروه ملی فولاد ایران به بانک ملی قطعی خواهد شد، تصریح کرد که شرکت "گهرخرم آباد" هم به عنوان یک شرکت دیگر بابت مطالبات به بانک ملی، واگذار خواهد شد و ابراز داشت که نگرانی بانک ملی برای اخذ مابقی مطالبات خود از شرکت آریا همچنان پا برجاست.

مدیر عامل بانک ملی درباره پیگیری پرونده خاوری هم گفت که از خاوری خبری ندارد و بانک ملی دنبال" خاوری" هم نیست.

ارسال نظر: