بت‌شکن: بانک مسکن به انبوه‌سازان تسهیلات ویژه اعطا می‌کند

کدخبر: 1021997

مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به «نسیم» افزود: شرکت‌های انبوه‌ساز باید گردش حسابشان را در این بانک متمرکز کنند و در صورتی که این اقدام انجام شود، بانک مسکن محدودیتی برای اعطای تسهیلات ندارد

به گزارش «نسیم»، هاشم بت‌شکن در نشست خبری امروز با اشاره به عملکرد این بانک در پرداخت تسهیلات، اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر تاکنون 491 هزار میلیارد ریال برای تأمین مالی 2 میلیون و 370 هزار واحد مسکونی قرارداد منعقد شده که از این میزان 450 هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی افزود: خوشبختانه 98 درصد تعهدات بانک مسکن که تا سقف 500 هزار میلیارد ریال است منجر به عقد قرارداد شده و از قراردادهای منعقده 92 درصد پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه از 2 میلیون و 370 هزار واحد مسکن مهر، یک میلیون و 504 هزار تبدیل به فروش اقساطی شده است، گفت: معادل 313 هزار میلیارد ریال از تسهیلات پرداختی دفترچه قسط برای تسهیلات‌ گیرندگان صادر شده و به عبارت دیگر 50 درصد از تسهیلات پرداختی تبدیل شده است.

به گفته وی، در دولت یازدهم 829 هزار واحد مسکونی تکمیل و 67 هزار میلیارد ریال از تسهیلات پرداختی برای مسکن مهر وصول شده است.

بت‌شکن با اشاره به عملکرد بانک مسکن در بخش بافت فرسوده گفت: 82 هزار واحد مسکونی در قابل بافت فرسوده تأمین مالی شده اما این در حالی بود که در سال‌های 92 و 93 بانک مرکزی عاملیت پرداخت تسهیلات در این بافت‌ها را از بانک مسکن گرفت و به 9 بانک‌ داد اما از سال 94 مجدداً این عاملیت به بانک مسکن داده شد.

وی حجم تسهیلات پرداختی قرض‌الحسنه در دو سال گذشته توسط بانک مسکن را 50 هزار فقره عنوان کرد و افزود: 1500 میلیارد ریال برای این تعداد تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص یافت.

مدیرعامل بانک مسکن مانده منابع بانک در سال 92 را 312 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم در سال 93 با 29 درصد رشد به 440 هزار میلیارد ریال رسید و هم اکنون به 445 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

بت‌شکن در خصوص وصول مطالبات گفت: در سال 92 بالغ بر 97 هزار میلیارد ریال، سال 93 بالغ بر 110 هزار میلیارد ریال و چهار ماهه اول امسال 37 هزار میلیارد ریال از تسهیلات پرداختی در سال‌های گذشته وصول شده است؛ مجموع وصولی‌ها در 2 سال گذشته 245 هزار میلیارد ریال می‌شود.

وی در خصوص تسهیلات خرید مسکن با اشاره به افزایش سقف وام خرید برای زوج‌های جوان به 50 میلیون تومان و تسهیلات ممتاز از 20 تا 35 میلیون و تأمین مسکن از 5 به 10 میلیون تومان، گفت: یکی از اقدامات انجام شده در ماه‌های اخیر راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن بود که در 2 ماه اخیر 12 هزار و 600 نفر افتتاح حساب کرده‌ و بالغ بر 2300 میلیارد ریال در بانک پس‌انداز کرده‌اند.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: بانک موفق شد با مجوز شورای عالی بورس و سازمان بورس اوراق بهادار تأمین سرمایه بخش مسکن را با سرمایه 2 هزار میلیارد ریال تأسیس کند و این یکی از نهادسازی‌های بانک مسکن برای توسعه تأمین مالی است.

بت‌شکن اقدام دیگر بانک مسکن را راه‌اندازی نهاد جدید صندوق زمین و ساختمان دانست و در خصوص تغییر ساختار شرکت‌های زیرمجموعه بانک، گفت: در راستای سیاست‌های دولت، تغییر ساختار گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن به گروه مالی بانک مسکن برای تکمیل زنجیره تأمین مالی انجام شد. صندوق پس‌انداز یکم هم از دیگر اقدامات بانک در سال گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه بانک مسکن بزرگترین بانک از نظر پرداخت تسهیلات است گفت: با این وجود مطالبات معوق به دلیل نوع فعالیت بانک که بیشتر تسهیلات خرد پرداخت می‌کند و وسیله مناسب از مشتری دریافت می‌کند تنها 3300 میلیارد تومان و حدود 3 درصد کل تسهیلات پرداختی بانک است.

مدیرعامل بانک مسکن در خصوص تبدیل شدن بانک مسکن به بانک توسعه‌ای گفت: یکی از الزامات این کار افزایش قابل توجه سرمایه بانک است زیرا باید نسبت کفایت سرمایه در بانک‌های توسعه‌ای بالاتر از بانک‌های تجاری باشد زیرا بانک‌های توسعه‌ای از ابزارهای مختلف تأمین مالی استفاده می‌کند و همچنین در شرایطی سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد که شکست بازار رخ داده باشد، به همین دلیل باید قوانین و مقررات بانک‌های توسعه‌ای با بانک‌های تجاری متفاوت باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش سقف وام خرید و تسهیلات مسکن گفت: پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن به بانک مرکزی داده شد که بعد از اعلام نظر بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار اعلام خواهد شد.

بت‌شکن اضافه کرد: برای تحقق‌بخشی بیشتر به تأمین مالی بخش مسکن پیشنهاد راه‌اندازی لیزینگ مسکن از طریق لیزینگ بانک مسکن را به بانک مرکزی دادیم تا عمق بازار مسکن بیشتر شود.

مدیرعامل بانک مسکن در خصوص پرداخت تسهیلات به انبوه‌سازان گفت: شرکت‌های انبوه‌ساز باید گردش حسابشان را در بانک مسکن متمرکز کنند و در صورتی که این اقدام توسط انبوه‌سازان انجام شود بانک مسکن محدودیتی برای اعطای تسهیلات ندارد.

ارسال نظر: