مدیرعامل بانک ایران زمین: رکود گسترده کنونی، معوقات نظام بانکی را افزایش داده است

کدخبر: 1031713

سید محسن هاشمی درگفتگو با «نسیم» افزود: درشرایط کنونی و با رکود حاکم بر بازار، ارایه سود سپرده یکساله با نرخ ۱۸ درصدی هم برای سپرده‌گذار، خوب بوده و سپرده‌ها از بانک ها خارج نمی‌شود

گروه اقتصادی خبرگزاری نسیم : مدیر عامل بانک ایران زمین با اعلام موافقت خود دایر بر کاهش مجدد نرخ سود بانکی گفت که کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده بانکی منجر به خروج سپرده ها از بانک ها نخواهد شد.

شورای پول و اعتبار دریکهزار و یکصد و نود و هشتمین جلسه خود در هشتم اردیبشهت ماه امسال با موضوع سیاست‌های پولی و اعتباری کشور ،نرخ سود سپرده های بانکی یکساله را 20 درصد تعیین کرد.

از نگاه بانک مرکزی، برای تعیین نرخ سود سپرده بانکی نمی‌توان، تورم نقطه به نقطه را مبنای تعیین نرخ سود قرار داد، بلکه بانک مرکزی برای تعیین نرخ سودسپرده بانکی، تورم میانگین، نقطه به نقطه و ماهانه را مبنای عمل قرار می‌دهد.

سید محسن هاشمی، در گفتگو با نسیم، قیمت تمام شده تجهیز منابع دربانک ها راهمچنان بالا دانست و گفت که باکاهش مجدد نرخ سود سپرده بانکی، قیمت تمام شده تجهیز منابع کاهش یافته و بانک ها با سهولت بیشتری تسهیلات را با نرخ مصوب بانک مرکزی ارایه می کند.

به گفته وی، کاهش نرخ سود بانکی باید با یک منحنی آرام صورت پذیرد تا منجر به خروج ناگهانی سپرده ها از بانک ها نشود.

این عضو هیات مدیره بانک ایران زمین،تاکید کردکه حتی با کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده بانکی هم سپرده ها از بانکها خارج نخواهدشد و افزود که درشرایط کنونی و با رکود حاکم بر بازار، ارایه سود سپرده یکساله با نرخ 18 درصدی هم برای سپرده گذار خوب بوده و سپرده ها از بانک ها خارج نمی شود.

وی، درباره حضور بانک های خارجی درایران هم گفت که حضور بانک های خارجی، در کشور به نفع سیستم بانکی بوده و افزود که نباید دائما سیستم بانکی خود را با خود مقایسه کند.

هاشمی تاکیدکرد که سیستم بانکی، هم باید رقبای خوب را در کنار خود داشته باشد تا این امر منجر به ایجاد رقابت در سیستم بانکی کشور شود.

مدیرعامل بانک ایران زمین درعین حال گفت که حضور بانک های خارجی، منجر به آشنایی بیشتر با توانمندی رقبا شده و در نهایت سیستم بانکی داخلی، خود را با رقبای توانمند خارجی مقایسه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه، رکود حاکم براقتصاد، برمیزان مطالبات معوق بانک ایران زمین افزوده است،تصریح کرد که مطالبات معقول درحال افزایش بوده هر چند که این بانک وصولی از مشتریان را هم ادامه می دهد.

به گفته هاشمی، با توجه به رکود حاکم بربازار، مانده بانک ایران زمین رو به افزایش بوده و با وجود پیگیری وصول مطالبات اما در نهایت حجم مطالبات بانک هم روبه فزونی گذاشته است.

ارسال نظر: