سیدعلی: دلیل گرانی دلار طولانی شدن برجام است؛ برجام دلار را فقط ۲۰۰ تومان ارزان می‌کند

کدخبر: 1040988

معاون اسبق بانک مرکزی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»: بانک مرکزی در حال توزیع رانت بین عده‌ای خاص است/ نرخ ارز ۲۸۵۰ تومانی که نوبخت برای سال بعد اعلام کرد در مجلس افزایش خواهد یافت

سید کمال سیدعلی معاون اسبق بانک مرکزی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» در خصوص تحولات بازار ارز طی هفته های اخیر اظهار کرد: در هفته های اخیر قیمت ارز دولتی و آزاد افزایش پیدا کرده، که البته دلیل آن ناشی از تلاش دولت برای جبران کسری بودجه و یا تامین یارانه نقدی نیست.

وی افزود: اگر دولت برای تامین یارانه نقدی قیمت ارز را افزایش می داد، در دو سال گذشته به طور میانگین نرخ ارز دولتی را 4000 تومان پایین تر نمی‌فروخت و با بالا آوردن نرخ ارز دولتی می توانست، بخش زیادی از یارانه نقدی را تامین کند.

نباید بین ارز میادله ای و آزاد این قدر فاصله قیمت وجود داشته باشد

معاون اسبق بانک مرکزی با انتقاد از اختلاف زیاد میان ارز مبادلاتی و ارز آزاد عنوان کرد: سوالی که در حال حاضر مطرح است این است که کدام نرخ ارز واقعی است؟ نرخ ارز بانک مرکزی واقعی است و یا ارزی که در بازار به فروش می رسد؟ اگر 60 درصد از ارز مورد نیاز برای صادرات از محل ارز موجود در بازار تامین می شود، و اجناس هم به همان قیمت فروخته می شود، چرا دولت باید به بخشی از وارد کنندگان ارز 3000 تومانی و یا 2850 تومانی دهد؟ این نوع تخصیص ارز به وارد کنندگان یک نوع رانت به حساب می آید.

سید علی با تاکید بر لزوم زمینه چینی برای یکسان سازی نرخ ارز به نسیم گفت: دولت باید قیمت ارز دولتی را تا قبل از اجرای برجام، به ارز آزاد نزدیک کند. یکی از نگرانی های دولت این است که چون روابط کارگزاری ندارد و نقل و انتقالات پولی در چارچوب برجام اجرایی نشده، ممکن است، با یکسان سازی نرخ ارز اختلالاتی به وجود بیاید. بنابر این یکسان سازی را به بعد از اجرایی شدن برجام و یا به آغاز سال 95 موکول کرده است.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد از ابتدای سال آینده یکسان سازی نرخ ارز آغاز شود، با ارز 3000 تومانی که نمی تواند یکسان سازی نرخ ارز انجام دهد. باید حتما نرخ ارز دولتی نزدیک به نرخ بازار و یا حتی برابر با نرخ بازار باشد.

برجام نرخ ارز را بین 100 تا 200 تومان کاهش خواهد داد

معاون اسبق بانک مرکزی در خصوص تاثیر اجرای برجام بر نرخ ارز نیز به نسیم گفت: اگر برجام اتفاق بیفتد ممکن است که نرخ ارز بین 100 تا 200 تومان کاهش یابد. در نهایت نرخ ارز 3450 تومان و یا 3400 تومان می شود. این نرخ همان نرخی است که بانک مرکزی هم برای یکسان سازی روی آن تمرکز کرده است.

سیدعلی خاطرنشان کرد: ارز 3000 تومانی، درآمد جزئی را نصیب دولت می کند، بنابراین، گمانه زنی در خصوص تلاش دولت برای کسب سود از این مسئله رد می شود. دولت باید نرخ ارز خود را به قیمتی برساند که تقاضا را کم کند. همه کسانی که برای خرید ارز از بانک مرکزی صف بسته اند، می خواهند از این اختلاف قیمت 500 تا 600 تومانی استفاده کنند. و این مسئله تقاضا را در این بخش افزایش می دهد. این تقاضا هم به بانک مرکزی منتقل می شود.

بانک مرکزی با این اختلاف قیمت در بازار ارز آزاد و مبادله‌ای در حال توزیع رانت است

وی افزود: وجود این اختلاف قیمت درست نیست و خیلی از کسانی که متقاضی ارز نیستند هم، برای سود آوری تقاضای خود را بر اتاق مبادلات و بانک مرکزی متمرکز می کنند. متاسفانه سیستم هم تا زمانی که بانک مرکزی نرخ ارز خود را با نرخ کنونی عرضه میکند، مجبور است به همین منوال ارز خود را به فروش برساند و در واقع رانتی را در بین عده ای خاص توزیع می‌کند.

معاون اسبق بانک مرکزی گفت: این مسئله چه در جنبه واردات و چه در سایر خدمات جانبی، وجود دارد. سوال اینجاست که چرا ما باید این رانت را توزیع کنیم که نگران باشیم چه کسانی از این رانت استفاده می کنند و چه کسانی از این رانت استفاده نمی کنند. بنابراین من فکر نمی کنم افزایش قیمت ارز دولتی تا 3000 تومان به دلیل کسری بودجه و یا تامین هزینه یارانه نقدی صورت پذیرد.

نرخ ارز 2850 تومانی که نوبخت برای بودجه 95 اعلام کرد در مجلس افزایش خواهد یافت

سیدعلی با انتقاد از نرخ ارز 2850 تا 2900 تومانی بودجه که سخنگوی دولت در خصوص سال آینده اعلام کرده، به نسیم خاطرنشان کرد: این بحثهایی که در خصوص احتمال ارز 2850 تومانی و یا 2900 تومانی در سال جاری می شود، در حد پیشنهاد دولت است و حتما در مجلس تغییر خواهد کرد. نرخ ارز مبادله ای سال آینده، حتما با نرخ بیشتری داد و ستد خواهد شد. چون بالاخره هدف باید یکسان سازی نرخ ارز باشد. با 600 تومان فاصله بین ارز مبادله ای و آزاد نمی توانیم یکسان سازی نرخ ارز را انجام دهیم. ما باید تا روز یکسان سازی، نرخها را محیای این فرآیند کنیم.

وی گفت: بانک مرکزی باید واردات همه کالاها را به سمت ارز آزاد ببرد و تنها دارو، تجهیزات نظامی و یا کالاهای اساسی مانند گندم را با نرخ مبادله ای وارد کند. این در حالی است که همه وارد کننده ها فارغ از این که ارز را چگونه تامین کرده اند، آن را با نرخ آزاد می فروشند.

معاون اسبق بانک مرکزی با اشاره به نگاه دولت یازدهم به نرخ ارز بیان کرد: افزودن قیمت ارز دولتی تا 3000 تومان حتما به دلیل یکسان سازی نرخ ارز نیست. ولی بانک مرکزی باید فاصله بین دو نرخ را کم کند تا بتواند یکسان سازی را انجام دهد. یک زمانی فاصله ما 300 تومان بود، حالا فاصله ما 600 تومان است. دولت در خصوص ارز به دلیل نگاه تورمی که دارد، قدری مراعات می کند ولی در حال حاضر رانتی ایجاد کرده که شایسته کشور ما نیست. در نظام ما باید شرایطی برای همه کسانی که می خواهند کار کنند یکسان باشد.

نرخ 3600 تومانی با توجه به تورم 15 درصدی طبیعی است

سیدعلی در خصوص نوسانات بازار ارز آزاد در هشت ماه اخیر به نسیم خاطرنشان کرد: افزایش قیمت ارز آزاد تا بیش از 3600 تومان دو دلیل عمده دارد، یکی از دلایل آن، این است که اجرایی شدن برجام طولانی شده است. این طولانی شدن در تقاضا برای ارز تاثیر دارد، زیرا برخی از فعالان اقتصادی منتظر برجام بودند و می خواستند واردات خود را دیرتر انجام دهند. با اجرای برجام احتمالا بین 100 تا 200 تومان از نرخ ارز کاهش پیدا می کند. البته نرخ ارز تا حدی با تورم حدود 15 درصد کنونی تناسب دارد.

نرخ ارز دولتی را مصنوعی پایین نگه داریم، فنر افزایش قیمت آن در می رود

وی با هشدار به دولت در خصوص پایین نگه داشتن بیش از حد نرخ ارز دولتی گفت: اگر نرخ ارز دولتی را به مرور به نرخ ارز آزاد نزدیک نکنیم و مانند گذشته به طور مصنوعی آن را پایین نگه داریم. باید منتظر پرش نرخ ارز باشیم. قیمت ارز در دو حالت کاهش پیدا می کند. یا افزایش قیمت نفت و یا مصرف پایین ارز. در حال حاضر هیچ کدام از این دو اتفاق نیفتاده که قیمت ارز پایین بماند. در حالت عادی یا باید منابع ما زیاد شود و یا باید منابع خود را مدیریت کنیم.

معاون اسبق بانک مرکزی بیان کرد: با توجه به تورم 15 درصد اختلاف حدود 350 تومانی که بین نرخ ارز آزاد در سال گذشته و امسال به وجود آمده که این افزایش قیمت طبیعی است. بانک مرکزی هم نرخ خود را از 2850 یا 2900 تومان به 3000 تومان رسانده است. در حال حاضر تورم موجود در بازار این پیام را می دهد که نرخ ارز باید هر سال چیزی در حدود 350 تومان افزایش پیدا کند.

سیدعلی در خصوص تاثیر کمبود عرضه ارز از سوی بانک مرکزی بر افزایش قیمت ارز آزاد گفت: کمبود عرضه ارز از سوی بانک مرکزی به صرافی ها، در سطح خیلی پایینی در افزایش قیمت ارز اثر دارد. صرافی هایی که از کمبود عرضه گله می کنند، به اسکناس برای مسافران اشاره می کنند. چون دخالت اصلی را بانک مرکزی در ارز مسافرتی است. بنابراین وقتی مسافران به صرافی ها مراجعه می کنند و می بینند که ارز کم است قیمت آن چیزی در حدود 20 تا 30 تومان افزایش پیدا می کند.

وی افزود: وقتی 60 درصد ارز بازار از طریق صادرات غیر نفتی تامین می شود، یعنی بازار خودش در خصوص نرخ ارز نقش آفرینی می کند. این مسئله ربطی به بانک مرکزی ندارد و دولت تنها مراقبت می کند که افزایش قیمت ارز سبب افزایش تورم نشود.

کسانی که ارز خریدند و منتظر سود آوری هستند، 50 درصد از منابعشان را از دست خواهند داد

معاون اسبق بانک مرکزی با توصیه در خصوص نخریدن نرخ ارز برای سود آوری بیان کرد: کسانی که این روزها ارز خریدند و منتظر افزایش قیمت هستند، این را در نظر بگیرند که در حال حاضر سفته بازی در بازار وجود ندارد، بنابراین افزایش قیمت هر روزه ارز وجود نخواهد داشت. من پیش بینی نمی کنم که بازار سفته بازی به دلیل احتمال افزایش قیمت ارز رونق بگیرد. در حال حاضر کسانی که امروز ارز خریده اند و منتظر افزایش قیمت هستند، در مجموع 50 درصد ضرر می کنند.

ارسال نظر: