واکنش مرتضی عزتی به دستکاری ۵۰ هزار میلیاردی آمار نقدینگی؛ کار بانک مرکزی مشکوک است

کدخبر: 1044375

هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با «نسیم»: چرا موسساتی که سال‌هاست در کشور زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کردند پوشش آماری داده نمی‌شوند و ناگهان بعد از یک سال یاد مسئولان بانک مرکزی می‌افتد که این آمار را پوشش دهند؟

مرتضی عزتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با «نسیم» در خصوص دستکاری 40 تا 50 هزار میلیارد تومانی آمار نقدینگی شش ماه اول سال گذشته اظهار کرد: اگر آمار نقدینگی سال گذشته غلط باشد وظیفه بانک مرکزی تصحیح این آمار است، اما باید این سوال را از مسئولان بانک مرکزی پرسید که چرا آمار نقدینگی بانک قوامین و موسسات مالی و اعتباری کوثر و عسکریه سال گذشته در آمار نقدینگی پوشش داده نشده است؟

وی افزود: چرا بانکها و موسساتی که سالهاست در کشور زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می کردند پوشش آماری داده نمی شوند و ناگهان بعد از یک سال یاد مسئولان بانک مرکزی می افتد که این آمار را پوشش دهند؟

کار بانک مرکزی مشکوک است

این اقتصاددان با مشکوک دانستن این اقدام بانک مرکزی خاطرنشان کرد: قبل از تغییر آمار وقتی آمار نقدینگی شش ماه اول سال 94 را با 93 مقایسه می کنیم متوجه می شویم که نقدینگی بیش از 30 درصد رشد داشته در حالی که بعد از تغییر آمار این رشد تا 23 درصد کاهش پیدا می کند، بنابراین این اقدام بانک مرکزی کمی مشکوک است.

عزتی گفت: اگر امروز بخواهیم عملکرد دولت در نقدینگی را بررسی کنیم باید جمع دو سال را مورد نظر قرار دهیم که متاسفانه حدود 400 هزار میلیارد رشد کرده و باید علل آن بررسی شود.

وی با انتقاد از بانک مرکزی به نسیم گفت: مگر می شود موسسات کوثر و عسکریه در کنار بانک قوامین 10 درصد کاهش رشد نقدینگی موثر باشند. با هیچ منطقی در اقتصاد کشور نمی توان گفت سهم این سه موسسه 10 درصد از بازار پول کشور را شامل می شود. مگر می شود انتظار داشته باشیم با پوشش آماری سه موسسه آمار رشد نقدینگی 10 درصد کاهش یابد؟

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: دلیل دستکاری 40 تا 50 هزار میلیاردی نقدینگی 6 ماه اول سال گذشته حتما دلیل دیگری دارد که بانک مرکزی قصد عنوان کردن آن را ندارد. با رویه تغییر آمار نمی توان به آمار جدید نقدینگی بانک مرکزی هم اعتماد کرد و ممکن است این آمار هم غلط باشد.

دولت برای کنترل نقدینگی به جای شعار دادن دست از منابع بانک مرکزی بردارد

عزتی در خصوص دلایل افزایش 400 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در دو سال اخیر بیان کرد: دلیل اصلی افزایش نقدینگی در دو سال اخیر تامین مالی دولت از منابع بانک مرکزی است به شکلی که دولت بودجه خود را از طریق فروش ارز در بازار آزاد به دست می آورد. دولت باید برای کنترل رشد نقدینگی به جای شعار دادن چشم از منابع بانک مرکزی بردارد.

وی در پاسخ به چرایی عدم رشد تورم با وجود رشد نقدینگی گفت:دلیل اصلی عدم تاثیر گذاری نقدینگی 870 هزار میلیاردی روی تورم کاهش گردش پول به دلیل رکود است، در حال حاضر به دلیل رکود ناشی از انتظار برای اجرای برجام، مردم دست از خرید کردن برداشته اند و همین مسئله اجازه ی تاثیر گذاری نقدینگی 870 هزار میلیاردی بر تورم را می گیرد.

این اقتصاددان بیان کرد: در صورت رفع تحریمها و تحرک در بازار اگر روال تامین بودجه دولت به همین شکل ادامه پیدا کند، مطمئنا شاهد تاثیر گذاری این حجم فزاینده نقدینگی روی تورم خواهیم بود.

ارسال نظر: