واکنش انفعالی روسای بانک مرکزی و بیمه مرکزی در مقابل یک تحریم!

تحریم ایران توسط شرکتی که «همتی» رئیس هیئت مدیره آن است

کدخبر: 2323655

کمتر از چهار ماه مانده به اتمام دوره دو ساله ریاست عبدالناصر همتی بر هیات مدیره شرکت بیمه اتکایی آسیایی، گزارش‌ها حاکی از این است که این شرکت،صنعت و شرکت‌های بیمه‌ای ایرانی را مشمول برخی تحریم‌های خود ساخته است.

« نود اقتصادی »- کمتر از چهار ماه مانده به اتمام دوره دو ساله ریاست عبدالناصر همتی بر هیات مدیره شرکت بیمه اتکایی آسیایی، گزارش‌ها حاکی از این است که این شرکت،صنعت و شرکت‌های بیمه‌ای ایرانی را مشمول برخی تحریم‌های خود ساخته است.

به نظر می‌رسد این اقدام شرکت ایشین ری با خروج آمریکا از برجام و تاکید آمریکا دایر بر عدم همکاری شرکت‌های دیگر با ایران و مشمول تحریم شدن آنها در ارتباطی مستقیم بوده است.

از آن زمان تا اکنون تعدادی از شرکت‌های مختلف بین المللی همکاری خود را با ایران محدودتر کرده و یا حتی از ایران خارج شده اند.

شرکت "ایشین ری"، شرکت بیمه‌ای مورد علاقه عبدالناصر همتی، یک شرکت بیمه‌ای اتکایی بوده که در سال 1979 و با ابتکار کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه تاسیس شده و مقر آن در تایلند است.

سرمایه حال حاضر شرکت بیمه اتکایی "ایشین ری" 200 میلیون دلار بوده که به نظر می رسد تا اکنون کمتر از 90 میلیون دلار آن تادیه شده و کشورهای "افغانستان، بنگلادش، بوتان، چین، هند، ایران، کره جنوبی ، سریلانکا ، فیلیپین و تایلند" 10 عضو تشکیل دهنده این شرکت به شمار می روند.

حال، گزارش شده که شرکت بیمه اتکایی آسیایی ایشین ری، در شیوه تعامل خود با صنعت بیمه ایران و شرکت های بیمه ای ایرانی سنگ اندازی های جدی را در دستور کار خود قرار داد ه است.

در خلال این برخورد، اما هنوز هیچ واکنشی از ناحیه رئیس هیات مدیره این شرکت بیمه‌ای بین‌المللی یعنی عبدالناصر همتی به چشم نمی‌خورد.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران و غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در ترکیب هیات مدیره این شرکت بین المللی بیمه ای آسیایی حضور دارند.

به صورت مشخص، معلوم نیست که این شرکت اتکایی بین المللی چگونه توانسته صنعت بیمه ایران را تحت تحریم خود قرار دهد، اما هر چه که هست با توجه به حضور همتی و سلیمانی در ترکیب هیات مدیره این شرکت بین المللی و سهامداری دستکم 30 درصدی ایران دراین شرکت، همتی می توانست مانع از این اقدام ایشین ری بر علیه صنعت بیمه ایران شود.

برداشت کلی این است که همتی به عنوان رئیس هیات مدیره این شرکت در مقابل این تصمیم بر علیه صنعت بیمه ایران هیچ موضع گیری خاصی نکرده است!

عبدالناصر همتی، رئیس هیات مدیره کنونی ایشین ری، از اوایل دهه 80 شمسی در ترکیب هیات مدیره بیمه اتکایی ایشین ری حضوردارد و همواره از حضور خود در ترکیب هیات مدیره این شرکت دفاع کرده ومدعی است که کوشیده تا شکل شرکت مذکور را از حالت دولتی به حالت خصوصی تغییر دهد.

هرچند که به نظر می رسد با سنگ اندازی های ایشین ری در این اواخر بر علیه صنعت بیمه ایران ،در عمل، این ادعای رئیس هیات مدیره ایشین ری به هیچ روی جامعه عمل به خود نپوشیده است.

دست اندار کاران امر، معتقدند که حضور ایران دراین شرکت بیمه ای نه تنها سودی برای شرکت های بیمه ای داخلی نداشته است.

با توجه به تغییر رفتارایشین ری بر علیه صنعت بیمه کشور، انتظار می رود که دولت ایران سهم خود درایشین ری را به بخش خصوصی واگذار کرده تا بخش خصوصی براحتی بتواند بخشی ازریسک محبوس درصنعت بیمه کشور را از ایران منتقل کند، موضوعی که تا اکنون مغفول واقع شده است.

تا اینجای کار که به نظر می رسد حضور همتی،رئیس کل بانک مرکزی ایران در هیات مدیره ایشین ری، دستاوردی برای صنعت بیمه ایران نداشته،پس براستی پشت پرده اصرار "عبدالناصر همتی"، رئیس کنونی بانک مرکزی برای حضور در صدر هیات مدیره این شرکت بیمه ای بین المللی برای کشور چه بوده است؟

ارسال نظر: