سیاستی برای بازگشت امید به مردم، نه خودنمایی

کدخبر: 2374549
خبرنگار:

وزیر اقتصاد گفت: یکی از گام‌های تحولی که مد نظر ماست، توجه ویژه به تسهیلات خرد سهل و ساده است و اساسا تسهیلات گیرندگان خرد و خوش حساب، کم ریسک‌ترین بخش مالی کشور هستند.

به گزارش نسیم‌آنلاین، به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ احسان خاندوزی؛ وزیر امور اقتصاد و دارایی در نشستی با عنوان تحول نظام بانکی به نفع مردم، در ابتدای سخنان خود گفت: ما بر سر یک دوراهی قرار داریم. یک انتخاب این است که مسیر ساده‌تر و تجربه شده را با قدری اصلاح ادامه بدهیم. البته این انتخاب از منظر قانونی هم خلاف نیست. تا حد ممکن تلاش کردیم بدون اینکه مخاطره‌ای متوجه برنامه‌های بانک شود، روال‌های سابق را ارائه بدهیم. این انتخاب که ساده‌تر است، ثمره آن مقصد متفاوت‌تر از شرایط امروز نخواهد بود. وی با اشاره به اوضاع نابسامان اقتصاد کشور ادامه داد: این وضع نامطلوب، محصول همین مسیری است که تا امروز طی کرده ایم. در گذشته هم فعالیت‌های خوبی صورت گرفته. حتما وضعیت نظام بانکی ایران شاهد تحولات چشمگیری بوده که مرهون تلاش‌های مدیران در حوزه سیاست گذاری بوده است. انتخاب دوم ما این است که تلاش کنیم با حفظ حداکثر همگرایی در شبکه بانکی به سمت ابزار‌های جدید، فرایند‌های نوین و سازوکار‌های اصلاح شده و خروجی‌هایی حرکت کنیم که برای سیاست گذاران بانکی و خدمات گیرندگان، آن چیزی باشد که لایق گام دوم انقلاب است.

خاندوزی تصریح کرد: اگر برنامه تحول شبکه بانکی را مدیران به عنوان خبرگان شبکه بانکی انجام دهند، آنوقت نیازی نیست که کسانی بیرون از نظام مالی کشور، نسخه اصلاح برای شبکه بانکی بپیچند. پیام من این است بیایید دست به دست هم دهیم تا جامعه و خدمت گیرندگان شبکه بانکی ادراک کنند و این اراده تغییر را از کف شعب بانکی احساس کنند. هر آن چیزی که جزئی از نقاط مثبت بوده، باید با جدیت دنبال شود. در این مسیر تحولی تقسیم بندی بخش واقعی و مالی اقتصاد را داریم.
وی با تبیین بخش مالی ادامه داد: بخش مالی همان نهاد‌های مالی هستند و بخش واقعی، بنگاه‌های تولیدی هستند و باید بردوش کشنده بخش مالی باشیم. وظیفه تحول گرایی بر دوش افسران بخش مالی اقتصاد ایران است. خاندوزی در پایان سخنان خود گفت: چنین ظرفیت بالایی در نظام بانکی کشور حتما می‌تواند سال ۱۴۰۱ متفاوتی را رقم بزند. یکی از گام‌های تحول که مد نظر ما است، توجه ویژه به تسهیلات خرد سهل و ساده است. اساسا تسهیلات گیرندگان خرد و خوش حساب، کم ریسک‌ترین بخش مالی کشور هستند.

وزیر اقتصاد با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر پرداخت سهل وام‌ها خرد به مردم و خطاب به مدیران بانک‌های دولتی گفت: از همه مدیران می‌خواهم تا فردا ظهر بخشنامه بانک خود را در سایت شان بارگذاری کنند تا مردم ببینند تا مردم جزئیات و حتی کمبود‌ها را ببینند.

خاندوزی تاکید کرد: حتما شیوه نظارت و اعتراض به عملکرد شعب در سایت بانک درج شود تا مردم بتوانند مشکل خود را برای مطالبه ضامن اظهار کنند و تلاش کنید ظرف ۴۸ ساعت پاسخ داده شود، اگر مشکل حل نشد در تغییر مدیران شعب بانکی درنگ نکنید

وی افزود: باید بخشی از منابع بانک‌ها برای پرداخت وام‌های خرد در نظر گرفته شود، این سیاست‌ها برای خودنمایی نیست بلکه برای بازگشت امید به مردم است.

خاندوزی تاکید کرد: هیچ بهانه‌ای از سوی مدیران شعب بانک‌های دولتی درباره تسهیلات بدون ضامن پذیرفته نیست

وی با بیان اینکه درباره ضمانت اجرای مصوبه تسهیل پرداخت وام‌های خرد، دو ضمانت پیش بینی شده است ادامه داد: نخست اینکه متن نهایی این توافق با همراهی هیئت مدیره بانک‌های دولتی تنظیم شده و محدودیت‌های احتمالی پیش بینی شده است و هم اکنون بانک‌های دولتی با این هماهنگی به سراغ اجرای مصوبه رفته اند.

وزیر اقتصاد افزود: دوم اینکه در جلسه امشب با هیئت مدیره بانک‌های دولتی و مدیران استانی آن‌ها دو نظارت پیش بینی شد، به این ترتیب که هم بازرسی هر بانک نظارت خواهد کرد و هم بازرسی وزارت اقتصاد بصورت برخط بر این مصوبات نظارت می‌کند و با مدیران شعب متخلف با سرعت و بدون اغماض برخورد خواهد شد.

وی اضافه کرد: درباره خودداری برخی بانک‌های دولتی از ارائه وام در ماه‌های پایانی سال باید گفت اگر فردی از قبل نوبت وام او فرا رسیده و شرایط لازم را داشته باشد باید بتواند تسهیلات خود را بدون ضامن دریافت کند و از فردا بعد از ظهر که مصوبات ابلاغ می‌شود هیچ بهانه‌ای از مدیران شعب پذیرفته نخواهد بود.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: