معاون پرستاری وزیر بهداشت:

آمار ۱۴ هزار پرستار بیکار در کشور را اصلاً قبول ندارم

کدخبر: 2009822

معاون پرستاری وزیر بهداشت از جذب ۱۶ هزار پرستار در نظام سلامت با اجرای طرح تحول سلامت خبر داد و گفت: در حال حاضر پرستار بیکار جویای کار در کشور وجود ندارد و آمار ۱۴ هزار پرستار بیکار را به‌هیچ‌وجه قبول ندارم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، محمد میرزا بیگی در نشست خبری با اشاره به اینکه مراقبت‌‌های پرستاری که درگذشته در نظام سلامت مغفول مانده بود موردتوجه قرارگرفته است گفت: بحث مراقبت‌های پرستاری جامع‌نگر و "هوم کایر" از مهم‌ترین مسائلی است که در دستور وزارت بهداشت قرارگرفته است .

100 هزار پرستار در کشور کمبود داریم

وی در خصوص کمبود پرستار اظهار داشت: اینکه عده‌ای می‌گویند که کمبود پرستار نداریم واقعیت امر این است که کمبود پرستار در کشور بسیار جدی است و در تمامی سطوح پرستاری اعم از هیئت‌علمی، دکتری، و حتی کمک پرستار این کمبود احساس می‌شود .

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس تمامی شاخص‌های سنجش پرستار کمبود پرستار در کشور مشاهده می‌شود به‌طوری‌که بر اساس شاخص تعداد پرستار نسبت به جمعیت باید در حال حاضر حداقل 240 هزار پرستار، بر اساس شاخص پرستار به پزشک باید بیش از 210 هزار نفر ، بر اساس تعداد پرستار نسبت به تخت بیمارستانی باید 220 هزار نفر و بر اساس قانون ارتقاء بهره‌وری باید 260 هزار پرستار شاغل به کار باشند بااین‌وجود حدود 100 هزار نفر در گروه پرستاری کمبود داریم .

میرزا بیگی از افزایش دو برابری ظرفیت‌های دانشکده‌های پرستاری از مهرماه سال جاری خبر داد و گفت در حال حاضر 181 دانشکده پرستاری در کشور وجود دارد و سالانه صد هزار و 500 نفر در تمامی مقاطع این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند که اکثریت آن‌ها به کار گرفته می‌شوند اما همچنان کمبود پرستار وجود دارد .

وی ادامه داد: در طول برنامه چهارم توسعه حدود 45 هزار پرستار به کار گرفته شدند و در برنامه پنج 23 هزار نفر استخدام شدند و با اجرای طرح تحول سلامت در یک نوبت 100 هزار نفر برای بیمارستان‌های تازه تأسیس و در نوبتی دیگر 9 هزار نفر به کار گرفته‌شده‌اند .

معاون پرستاری وزارت بهداشت تأکید کرد با این حساب امکان ندارد پرستار جویای کار در کشور بیکار بماند .

میرزا بیگی با تأکید بر اینکه آمار 14 هزار پرستار بیکار در کشور را قبول ندارم گفت: از همین‌جا اعلام می‌کنم اگر پرستار جویای کار وجود دارد و اگر آمار 14 هزار نفر واقعی است به ما اعلام کنند قطعاً تمامی آن‌ها به‌کارگیری خواهند شد. البته پرستاران متقاضی کار باید از مسیر و فرایند صحیح برای اشتغال اقدام کنند .

وی اظهار داشت: اینکه بگوییم پرستاران ترک شغل می‌کنند صحیح نیست اگر این امر صحت داشت باوجوداین همه افزایش ظرفیت در حال حاضر باید بیکاری غوغا می‌کرد کسانی که ادعای وجود پرستاران بیکار در کشور دارند باید آماری مستند و مورد پیگیری ارائه دهند. دانشجویان این رشته از رتبه‌های بالای کنکور بوده و باانگیزه فراوان در این رشته مشغول به تحصیل هستند .

به‌کارگیری 7 هزار پرستار شرکتی در آینده‌ای نزدیک

معاون پرستاری وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به جذب پرستاران به‌صورت شرکتی تصریح کرد: این اتفاق در نظام سلامت بی‌سابقه بوده درگذشته پرستاران به دلیل عدم امنیت شغلی و به علت عدم حقوق و مزایا از اشتغال به‌صورت شرکتی ناراضی بودند اما برای نخستین بار مؤسسه تخصصی نیروی انسانی در وزارت بهداشت به این منظور تعریف شد که تاکنون با 16 دانشکده قرارداد منعقدشده است و بیش از 3 هزار نفر نیروی شرکتی از این طریق به‌کارگیری شده‌اند که به‌زودی به بیش از 7 هزار نفر خواهد رسید .

وی تأکید کرد: حقوق و مزایای پرستاران شرکتی کاملاً مشابه سایر نیروها بوده و امنیت شغلی آن‌ها کاملاً رعایت می‌شود .

طرح مراقبت‌های پرستاری جامع‌نگر تا دو ماه آینده نهایی می‌شود

معاون پرستاری وزیر بهداشت در خصوص تعرفه‌های خدمات پرستاری اظهار داشت: تعرفه‌های خدمات پرستاری در حال حاضر در شورای عالی بیمه است و جلسات کارشناسی این موضوع برگزارشده و مباحث مربوط به خدمات جامع پرستاری و هوم کایر نیز در مرحله نهایی به سر می‌برد که تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد .

میرزا بیگی اظهار داشت: تعرفه‌های خدمات پرستاری و اختلافات موجود در این زمینه در شورای عالی بیمه در حال بررسی است و وظیفه وزارت بهداشت در این زمینه انجام‌شده و ازاین‌پس باید از مسئولان وزارت رفاه و بیمه سؤال شود .

معاون پرستاری وزیر بهداشت در پاسخ به نسیم آنلاین در خصوص دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در حوزه پرستاری گفت: با اجرای طرح تحول سلامت حدود 16 هزار نفر در حوزه پرستاری به‌کارگیری شدد و کارانه پرستاران برای نخستین بار افزایش یافت که این کارانه نسبت به سال 92 دو تا دو و نیم برابر افزایش یافت .

میرزا بیگی اضافه کرد: گله‌مندی پرستاران در حال حاضر از عقب‌افتادگی کارانه‌ها که مجدداً به دلیل بدقولی بیمه‌ها اتفاق افتاده است .

به گفته وی: درگذشته عقب‌افتادگی کارانه‌ها تا دو سال می‌رسید که در مقطعی این پرداخت‌ها به‌روز شد اما مجدداً به دلیل عدم پرداخت به‌موقع بیمه‌ها 4 ماه عقب‌افتادگی در پرداخت کارانه‌ها وجود دارد .

معاون پرستاری وزیر بهداشت اضافه کرد: به دلیل نوبت‌های کاری زیاد پرستاران کمبود نیرو امکان بروز خطا نیز وجود دارد اما نمی‌توان گفت که این آمار یا این اتفاقات نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد .

میرزا بیگی در ادامه در خصوص قبول مرجعیت سازمان نظام پرستاری به‌عنوان سازمان صنفی پرستاران توسط وزارت بهداشت و معاونت پرستاری گفت: بدیهی است کسی که خودش بنیان‌گذار سازمان نظام پرستاری است قطعاً مرجعیت آن را قبول دارد و کسی با هویت این سازمان مشکلی ندارد .

وی اضافه کرد: در خصوص برگزاری جشن روز پرستار نیز به دنبال آن هستیم که جشن روز پرستار با همکاری، همگرایی و همدلی وزارت بهداشت سازمان نظام پرستاری برگزار شود و وزیر بهداشت نیز در این مراسم حضور خواهد داشت .

میرزا بیگی ادامه داد: در مورد جشن روز پرستار نظام پرستاری که در روز 24 بهمن در برج میلاد برگزار می‌شود صحبتی با ما نشده است .

وزارت بهداشت مرجعیت سازمان نظام پرستاری را قبول دارد/بنای برگزاری جشن روز پرستار با همکاری نظام پرستاری

وی تصریح کرد: ما طی هفته‌های گذشته با رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری و قائم‌مقام این سازمان جلساتی داشتیم اما تاکنون صحبتی در مورد این جشن نشده و درخواستی بابت به‌کارگیری 14 هزار پرستار بیکار نیز نشده است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت اجرای برنامه پرستاری جامع‌نگرَ، ایجاد سیستم صلاحیت حرفه‌ای پرستاران و تعریف شاخص‌های مدیریتی و مراقبتی پرستاری از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه پرستاری در سال 95 است.

به گفته میرزا بیگی در حال حاضر سیستم بررسی صلاحیت حرفه‌ای و پذیرش دانشجو پرستار نداریم و در این خصوص فیلتری غیر از گزینش‌های معمول دستگاه‌ها وجود ندارد که امیدواریم در سال آینده بحث صلاحیت حرفه پرستاران نیز اجرایی می‌شود.

میرزا بیگی تصریح کرد: در طول تاریخ پرستاری که پرداخت کارانه مصوب شد و از سال 76 تا 93 پرداخت کارانه به غیرپزشک 16 تا 20 درصد بود که برای نخستین بار این رقم با افزایش 10 درصدی به 27 و نیم درصد رسید.

معاون پرستاری وزیر بهداشت همچنین در خصوص مهاجرت پرستاران اظهار داشت : آمار مهاجرت یک هزار پرستار در سال صحیح نیست و طبق آخرین آمار 700 نفر از پرستاران در سال به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند که این در برابر آمار 140 هزارنفری پرستاران چشمگیر نیست و بسیاری از این پرستاران ویزای کار گرفته و پس از 3 سال بر به کشور می‌گردند و چه‌بسا تعدادی هم تاکنون برگشته‌اند.

وی تأکید کرد: موضوع مهاجرت پرستاران نمی‌تواند به‌عنوان پدیده منفی ناشی از شرایط کار توجه شود و این امر طی 5 سال گذشته رنج کاملاً طبیعی داشته است.

میرزا بیگی در پایان از اختصاص 64 میلیارد تومان به بیمارستان‌ها برای تأسیس و نوسازی پاویون‌های پرستاری خبر داد و گفت: به ازای هر بخش 10 میلیون تومان اختصاص داده‌شده است.

ارسال نظر: